Bukefalos 28 år!

Foder till en mycket aktiv äldre herre.

MrsScabtree

Trådstartare
Vad svårt det är med den här foderdjungeln! Jag blir helt snurrig när jag surfar runt på diverse fodersidor för att se efter vad som kan tänkas passa min herre bäst. De flesta vet ju redan vem Harley är-men för er som inte vet och tror ni kan hjälpa till handlar det om en på fredag 12 årig west highland white terrier hane (okastrerad) i sina absolut bästa år, mycket aktiv fortfarande och som med de flesta westies en viss överkänslighet mot protein-dock inte vansinnigt.
Uppfödaren har ju alltid velat att vi skulle servera doggy, men ärligt talat har jag aldrig förstått mig på det där att dom ska få så mycket spannmål i sig (vete i basis på doggy) så att dom skiter lika ofta och mycket som hästar. Han är förvisso okej i magen..men nej, jag är inte nöjd. Han bantade ju ett tag men jag känner att fodret han får nu också är lite för mycket spannmål (RC Obecity) och det är dessutom inget foder han kan äta livet ut.

Jag har funderat på James wellbeloved med kalkon o ris eller lamm och ris. Hög andel kött och som namnet säger är det ris och inte vete i maten...Finns det andra foder att rekommendera? Det får gärna lukta och smaka bra då herrn är snäppet kräsen.

Tacksam för all hjälp! Jag har gått helt vilse :D
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Orijen? Inget spannmål alls vad jag förstår, jag tycker mina hundar tyckte om det när jag testade.

Sen är jag ju väldigt förälskad i Purina Pro Plan, och ger min ytterst kräsna hund deras Lax och Ris-foder, men det är en hel del protein i det, dock inget köttprotein! Men inget vete utan ris och majs, kan vara värt att testa tycker jag. Desutom små lagom bitar.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Purina..är det sånt man kan köpa på Ica?

Vad kostar orijen resp purina?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Orijen... kör det på min amstaff/ptb blandis på snart 10 år.. han äter inte senior utan adult och ibland även puppy..
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jag har funderat på James wellbeloved med kalkon o ris eller lamm och ris. Hög andel kött och som namnet säger är det ris och inte vete i maten...

Har en kollega som körde med det på sin mycket aktiva schäferhanne. Hon var väldigt nöjd. Som yngre hade han tydligen också lite lätta hudirritationer av vissa foder men inte av detta. I dagsläget tror jag hon gått över på doggy pga skral studentekonomi och hunden mår lika bra på det (hudproblemen försvann för ett bra tag sedan).
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Har en kollega som körde med det på sin mycket aktiva schäferhanne. Hon var väldigt nöjd. Som yngre hade han tydligen också lite lätta hudirritationer av vissa foder men inte av detta. I dagsläget tror jag hon gått över på doggy pga skral studentekonomi och hunden mår lika bra på det (hudproblemen försvann för ett bra tag sedan).

Intressant. Det blir att läsa på om en del..just nu väger detta tyngst.
Jo jag hade gärna fodrat med doggy-men somsagt..baske mig vad han skiter :o ..dessutom tror jag att han är lite känslig mot vetet.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Purina e väl ett över märke till olika foder?
Friskis! tex. kostar 169 för 15 kg på ica.
Även proplan om jag fattat rätt. Har också haft matproblem här så jag har forskat en del:)

http://www.purina.se/brands.asp?linkid=1&brandId=78

Står det lite..

Tack! Är det Pro plan dom säljer på Ica eller är det som med doggy-där doggy säljer standard fodret på ICA men ex robur i djuraffären?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Och jag tipsar som vanligt om standardt som jag tycker funkat bra för mig, mycket högt proteininnehåll och kolhydraterna kommer huvudsakligen från ris.
Dessutom lätt att få hem, man beställer det från foderbilen och får det levererat. ;)

Standardt
Foderbilen
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Och jag tipsar som vanligt om standardt som jag tycker funkat bra för mig, mycket högt proteininnehåll och kolhydraterna kommer huvudsakligen från ris.
Dessutom lätt att få hem, man beställer det från foderbilen och får det levererat. ;)

Standardt
Foderbilen

Hur är det köttproteinet mot hundar som är känsliga? Det får gärna vara protein i..men vad jag har hört är vissa köttsorter bättre för känsliga hundar än andra? Är det så?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Ja vad jag har förstått så är det bättre att ge proteinkänsliga hundar kött från vilt och det har standardt en variant av. Kött från hjort.

Standardt Vild är unikt i sin sammansättning och som enda köttproteinkälla finns Hjort. Hjorten lever i vildhägn och äter enbart sin naturliga kost, dvs gräs, rötter, osv. De får inget kraftfoder eller liknande konstlad utfodring.
Proteinkvalitet är den allra bästa och mineralnivåerna är naturligt högre än i andra djurslag eftersom hjorten lever endast av vad naturen har att ge.


Men jag kan inte säga att jag är säker på det, har ingen erfarenhet av proteinkänsliga hundar.

Sen har de också standardt mild:

Är ett fullfoder och har anpassat energi och näringsnivåer för hunden som behöver en protein- och mineralreducerad kost under långsiktig utfodring.
Original Mild är ett foder som innehåller +90% lammköttmjöl. Lamm har milda lättsmälta proteiner som lugnar känsliga instabila magar. Lammkött är rikt på naturligt karnitin en aminosyra som ökar fettförbränningen.
Original Mild har lågt proteininnehåll och kan därför användas som ett halvfoder för en hund med ett normalt näringsbehov.


Men det är bara halvfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Låter intressant..vad menar dom med att det "går" att använda som halvfoder? *kliar huvudet*
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Vilken standard får din tjej och hur pass aktiv är hon fysiskt?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Standardt is the shit säger jag bara!

Våra får högaktiv (eller vad den nu heter) och de är aktiva inom 5 sporter + jakt. Blir väl åtminstone någon timme aktiv träning om dagen.

Det är väldigt bra mat tycker jag. Inte minst att det är helsvenskt och billigast på marknaden:)

Gilly
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Problan på djur affären.. Och de andra på typ ica. Och ja jag tror det e så.

Proplan tycker jag e ganska bra...
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Låter intressant..vad menar dom med att det "går" att använda som halvfoder? *kliar huvudet*

Ja du, något som komplement för barfare kanske?

Loka går på standardt normal, ca 5-6dl om dagen. Hon är inte särskilt aktiv idag, fungerar mest som sällskapshund. Hon har dock lagt på sig en gnutta runt midjan så nu när vi kommer igång igen tänkte jag behålla henne på normal tills vidare, ev. gå upp på plus i sommar när vi är ute mycket.

Hade henne på plus en period och då jäklar var det fart i henne! ;)

Jag får själv ett gott intryck av fodret. Hennes elefanthögar (då hon gick på doggy) krymte rejält och hon är jättefin i magen. Det luktar intressant i fodertunnan och hon älskar det.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Purina..är det sånt man kan köpa på Ica?

Vad kostar orijen resp purina?

Purina gör väl många foder, nåt har de nog på ICA, men Purina Pro Plan är deras premium-foder och kostar ca 500:- för 15 kg.
Orijen är ganska dyrt, vet att jag betalade 400 spänn för 7-8 kg, tror att 15 kg kostar iaf 650 :-.

Kan lägga in Salmon & Rice-värdena/ingredienserna:
(råprotein 30%, råfett 19%) Innehåll: lax 22%, torkat laxprotein 15%, majs, majsgluten, animaliskt fett (skyddat av blandade tokoferoler), hydrolysat, betmassa, cellulosafibrer, och lite salt och mineraler.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Orijen är väldigt smakligt. Men 40% protein kanske är i överkant för din hund? Mina var hur fina som helst på det med magarna var lösa jämt :crazy: Tyvärr!

Jag gillar Robur, svenskt, inte överdrivet med spannmål (inget vete) och inte jättedyrt.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jag har med gått över till standardt för min hund, har provat james wellbelowed, nutro och magnussons inget har funkat. Jag har letat efter foder med lite mindre protein i då det är ett vanligt problem med kineser med proteteinöverkänslighet. Dessutom vill jag ha ett "rent" foder utan en massa konstigheter i. Han har bara ätit standardten i ett par dagar så jag kan inte säga att han kommer att funka på den, men han har slutat klia sig som han gjorde av Nutro iaf. Och han tycker den är supersmakens (han äter vild)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 205
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp