Bukefalos 28 år!

Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Orijen är väldigt smakligt. Men 40% protein kanske är i överkant för din hund? Mina var hur fina som helst på det med magarna var lösa jämt :crazy: Tyvärr!

Jag gillar Robur, svenskt, inte överdrivet med spannmål (inget vete) och inte jättedyrt.

Ja, 40 procent blir alldeles för mycket för Harley tyvärr!
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

kl

Det verkar som att det blir att kika närmre på standardt!
Men vilken ska jag välja? :o
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

...och som med de flesta westies en viss överkänslighet mot protein-dock inte vansinnigt...
(RC Obecity) och det är dessutom inget foder han kan äta livet ut.
:D


Fråga 1: Är det konstaterat att han är överkänslig mot protein eller är det en misstanke?

Fråga 2: Varför kan han inte äta fodret livet ut om han mår bra på det?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Fråga 1: Är det konstaterat att han är överkänslig mot protein eller är det en misstanke?
Ja, han blir lättare röd i tassar och huden runt ögonen när proteinet tar för mycket. Han är ju uppvuxen på husmanskost (vansinne, jag vet men jag var tio år när jag fick honom och jag hade inte han dom fpdringen av hunden). Jag märkte en omedelbar skillnad när jag började fodra med ett fullgott helfoder. Dock att han sket som en häst istället samt en misstanke om känslighet för vete. Hans tarm tenderar att bli irreterad när han måste göra "nr 2" jämt.

Fråga 2: Varför kan han inte äta fodret livet ut om han mår bra på det?
För att han skiter mycket och ofta pga av den höga delen spannmål-dessutom är det ett bantningsfoder och jag skulle vilja ha en uns mer protein i. Han är mycket aktiv och dessutom gammal så jag vill se till att han får i sig allt det han behöver.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

kl

Det verkar som att det blir att kika närmre på standardt!
Men vilken ska jag välja? :o

Jag skulle jämföra normal och vilt och välja den som var lämpligast där. Även om han är aktiv räcker det fodret till. Skulle du sen upptäcka att det ändå inte räcker så kan du ju kika på plus då.

Standardt och har också ett väldigt bra utbud av fodertillskott så som fiskolja m.m.

Numera säljer de nu dessutom 2kg-påsar, tidigare hade de bara 15kg-säckar.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Ja, han blir lättare röd i tassar och huden runt ögonen när proteinet tar för mycket. Han är ju uppvuxen på husmanskost (vansinne, jag vet men jag var tio år när jag fick honom och jag hade inte han dom fpdringen av hunden). Jag märkte en omedelbar skillnad när jag började fodra med ett fullgott helfoder. Dock att han sket som en häst istället samt en misstanke om känslighet för vete. Hans tarm tenderar att bli irreterad när han måste göra "nr 2" jämt.
QUOTE]

Sorry - det tar jag inte som konstaterat att det är proteinet han reagerar på. Det finns mycket annat som han kan reagera på. Konstaterat - då menar jag att det gjorts en allergiutredning.

Att du märkte skillnad när du började ge ett fullgott foder beror säkert på att det varit obalans i den tidigare foderstaten. DVS att han kanske fick för lite av något ämne (protein, mineral, vitamin ex vis)

Den obalansen hade du kunnat rätta genom att räkna på behov och på vad han fick relaterat till varandra. Det går ju att fodra med hemlagad mat om man jobbar med att få till det.

Om jag har misstankar om att en hund eller annat djur har någon allergi eller inte tål vissa saker - ja då försöker jag få det fastställt eller avfärdat.

RC som du pratar om har ju inte bara lightfoder. vArför då inte hitta ett annat foder bland deras produkter om han för övrigt fungerar på fodret?

SEdan ska man vara uppmärksam på att det inte alltid är så att ett lightfoder är så "light". Flera olika fabrikat har lightfoder med mer Kj än andra fabrikats normalfoder...Det gäller att läsa på påsen (OBS itne kritik till dig utan bara en upplysning eftersom fabrikanterna faktiskt säljer på att det är en lightvariant och ibland undrar då ägaren varför hunden INTE minskar i vikt)
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Ja, han blir lättare röd i tassar och huden runt ögonen när proteinet tar för mycket.

Citerar mig själv, där har du svar på din fråga ;)

Sorry - det tar jag inte som konstaterat att det är proteinet han reagerar på. Det finns mycket annat som han kan reagera på. Konstaterat - då menar jag att det gjorts en allergiutredning.
Okej,sålänge vetten konstaterar det litar jag på dom-vilket jag gör i detta fallet. Han är inte allergisk-han är precis som jag skrev innan-något överkänslig.

Att du märkte skillnad när du började ge ett fullgott foder beror säkert på att det varit obalans i den tidigare foderstaten. DVS att han kanske fick för lite av något ämne (protein, mineral, vitamin ex vis)
Som det står i tråden gick han på doggy ett tag vilket rekommenderades av uppfödaren med flera. Jag märkte skillnad när jag bytte därifrån också.

Den obalansen hade du kunnat rätta genom att räkna på behov och på vad han fick relaterat till varandra. Det går ju att fodra med hemlagad mat om man jobbar med att få till det.
Sånt har jag varken tid, pengar eller lust med när det finns bra foder på marknaden.

Om jag har misstankar om att en hund eller annat djur har någon allergi eller inte tål vissa saker - ja då försöker jag få det fastställt eller avfärdat.
Jag också!

RC som du pratar om har ju inte bara lightfoder. vArför då inte hitta ett annat foder bland deras produkter om han för övrigt fungerar på fodret?
För att dom har inte svenska råvaror i sitt foder-vilket är viktigt för mig.

SEdan ska man vara uppmärksam på att det inte alltid är så att ett lightfoder är så "light". Flera olika fabrikat har lightfoder med mer Kj än andra fabrikats normalfoder...Det gäller att läsa på påsen (OBS itne kritik till dig utan bara en upplysning eftersom fabrikanterna faktiskt säljer på att det är en lightvariant och ibland undrar då ägaren varför hunden INTE minskar i vikt)
Jag jag stog i en halvtimma-40 minuter och diskuterade olika fodersorter innan jag bestämde mig för detta (lightfodret)-så nog har jag kollat upp det ordentligt. Jag anser dock att man ska vara ödmjuk och fråga om man känner sig osäker. Hellre dum i fem minuter än resten av livet.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jag skulle jämföra normal och vilt och välja den som var lämpligast där. Även om han är aktiv räcker det fodret till. Skulle du sen upptäcka att det ändå inte räcker så kan du ju kika på plus då.

Standardt och har också ett väldigt bra utbud av fodertillskott så som fiskolja m.m.

Numera säljer de nu dessutom 2kg-påsar, tidigare hade de bara 15kg-säckar.

Nu är en 2 kgs påse vilt beställd! Och en 15 kilos normal extra!:D
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jag är helt övertygad om att han kommer att gilla maten, för den är verkligen aptitlig. Hoppas han funkar bra på det också.:)

Skulle det inte funka köper jag loss säcken av dig.. ;)
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jag veet! Jag köpte hem 15kg hundfoder och 12kg kattmat plus lite annat senast. Otroligt skönt att slippa kånka hem det själv, dessutom blev det helt fri frakt för mig då. Jag har bara positivt att säga om dem.

Skönt är också att de levereras i anonyma bruna kartonger märkta med foder/foderbil eller nåt liknande minns inte helt. Så det ser knappast stöldbegärligt ut heller. Eftersom de lämnar det utanför dörren om du inte är hemma menar jag.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Åh Schyrre. Jag satt nyss och funderade över det då jag kommer hem sent på måndag.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jo jag var också nervös på leveransdagen. Fick ett meddelande att det var avlämnat klockan elva och jag var inte hemma före 18. Juförsig inlåst bakom portkod i trapphuset men ändå.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Det kan jag verkligen inte tänka mig, i hästvärlden kostar allt extra:devil:
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Citerar mig själv, där har du svar på din fråga ;)

Okej,sålänge vetten konstaterar det litar jag på dom-vilket jag gör i detta fallet. Han är inte allergisk-han är precis som jag skrev innan-något överkänslig.

Sånt har jag varken tid, pengar eller lust med när det finns bra foder på marknaden.

Hellre dum i fem minuter än resten av livet.


Kan inte i tidigare inlägg se att du nämnt veterinären. Eftersom då veterinär konstaterat proteinöverkänslighet - vilket av alla de olika proteiner som finns är det han är överkänslig mot? Då är det ju det proteinet du ska undvika. Det är nämligen inte så vanligt som många vill ge sken av att det är protein en hund är allergisk mot. Westis har ju dessutom en benägenhet att drabbas av atopiska problem - något som klubben arbetar med vad jag vet.

Att du inte har tid-lust-pengar för att räkna en foderstat avgör ju du själv. Det jag tog upp var att även ett hemlagat foder kan vara korrekt sammansatt men det kräver kunskap och räknande (tid). Prismässigt behöver det inte bli dyrare.

Instämmer med ditt sista yttrande om att hellre vara dum i 5 minuter än resten av livet varför jag som uppfödare sett till att skaffa mig utbildning i bla foderfrågor via SLU.
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Kan inte i tidigare inlägg se att du nämnt veterinären. Eftersom då veterinär konstaterat proteinöverkänslighet - vilket av alla de olika proteiner som finns är det han är överkänslig mot? Då är det ju det proteinet du ska undvika. Det är nämligen inte så vanligt som många vill ge sken av att det är protein en hund är allergisk mot.
Svaret var "ja" på din fråga i tidigare inlägg. Jag antog att du tog ja för ett ja utan att jag behövde skriva tre rader-my mistake.
Nu var det åratal sen han fick det konstaterat. Och jag är ledsen om jag inte kan skriva precis vad det står på pappret-det har jag hemma i en pärm hemma hos mina päron. Jag vet dock att den lilla proteinöverkänsligheten (han är fortfarande inte allergisk) ffa kommer från svin och nöt och vi blev rekommenderade foder med kyckling i eller åtminstone en mindre andel av nötet eller svinet. Eftersom att jag ändå vill att han ska få i sig tillräcklig mängd protein iom den fortfarande höga aktivitetsnivån vill jag hellre välja kött från vilt, lamm, kyckling eller fisk så att han kan få i sig detta utan problem.

Westis har ju dessutom en benägenhet att drabbas av atopiska problem - något som klubben arbetar med vad jag vet.
Det har han definitivt inte, och jo.klubben jobbar väl med det i viss mån. Dock har inget av arbetet märkts av ännu enl min mening.

Att du inte har tid-lust-pengar för att räkna en foderstat avgör ju du själv. Det jag tog upp var att även ett hemlagat foder kan vara korrekt sammansatt men det kräver kunskap och räknande (tid). Prismässigt behöver det inte bli dyrare.
Räkna ut en foderstat gör jag gärna. Men jag tänker inte stå och laga maten-jag har inte tid eller kunskap till det. Varför chansa när det finns färdiga och bra foder?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Eftersom att jag ändå vill att han ska få i sig tillräcklig mängd protein iom den fortfarande höga aktivitetsnivån vill jag hellre välja kött från vilt, lamm, kyckling eller fisk så att han kan få i sig detta utan problem.

Men du, då är det kanske standardt vilt som är rätt för din hund?
 
Sv: Foder till en mycket aktiv äldre herre.

Jeg veeet:bow: Bara för bra!

Finns det något sånt billigt & smidigt för hästfoder också tro:angel:

Gilly

Jag hade det innan, beställde och fick fodret hemkört för typ 40 spänn, de hade massa olika sorter och körde sen en runda med släp och kånkade tillochmed in det i foderkammaren!

Men tyvärr började de göra annat sen och fick inte tid, men fy vad underbart det var, bara maila en beställning och veta att det kom på måndag tex.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 205
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp