Bukefalos 28 år!

Foder till fånghäst

C

Carroz

Finns det någon som vet vad man skulle kunna ge för mat till en ponny som hade fång i somras? Han är helt friskförklarad nu och får ca 4,5 kilo hö om dagen,dessutom får han ett fångfoder som heter Happy Hoof och det får han ca 2 liter om dagen. Ponnyn är helt igångsatt nu men är fortfarande väldigt tunn och saknar fortfarande muskler. Finns det någon som har lite tips så vore jag väldigt tacksam.
 
Sv: Foder till fånghäst

Det går inte att svara ordentligt på din fråga utan att veta mer om ponnyn och helst också vad ditt hö innehåller.

Principiellt vore ett bra, proteinstarkt hö kanske tillräckligt. Ev med tillskott av linfrökaka om proteinmängden i höet inte riktigt räcker, då får du också skonsam energi = fett på köpet och fleromättade fetter som som har en viss fångmotverkande effekt.

Det är nog inget fel på Happy Hoof men jag gissar att det inte är billigt. Det består av halm och hö med ”salladsdressing” i form av olja, melass, mint och vitlök. Att lägga pengarna på ett för ponnyns behov perfekt hö är ett alternativ. HH
 
Sv: Foder till fånghäst

Höet är inte analyserat så det ska jag göra. Räcker det verkligen bara med hö till en hoppponny som tävlat ganska mycket?
Finns det inget man kan ge för att få upp musklerna på honom? Eller det kanske man inte ska ge till en ponny som haft fång? Är linfrökaka samma sak som linfröolja?

Många frågor men vi har ingen erfarenhet av fånghästar och alltid lär man sig något nytt.:)
 
Sv: Foder till fånghäst

Jag är "nybörjare" på fånghäst, min häst sedan 13 år fick fång sommaren 05, i år symptom och sjukdomsfri.

Efter vad jag har förstått ska en fånghäst ha samma foder som vilken häst som helst dvs ett foder och en foderstat som är optimalt för hästen. Man bör kanske undvika hel havre tex. Det man dock ska vara JÄTTE noga med är övergångar och invänjning vid nya saker - att det ska ta tid.
 
Sv: Foder till fånghäst

Höet är inte analyserat så det ska jag göra. Räcker det verkligen bara med hö till en hoppponny som tävlat ganska mycket?
Finns det inget man kan ge för att få upp musklerna på honom? Eller det kanske man inte ska ge till en ponny som haft fång? Är linfrökaka samma sak som linfröolja?

Många frågor men vi har ingen erfarenhet av fånghästar och alltid lär man sig något nytt.:)

Ett riktigt bra hö räcker till både stora muskler, bra hull och arbete. Men ett sämre räcker inte så långt. Så allt beror på innehållet i höet.

I linfröoljan är bara fettet kvar. Proteinerna är utpressade. HH
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 233
Senast: iNTOHiMO
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 397
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp