Bukefalos 28 år!

Foder till föl som går med modern

cutty

Trådstartare
Har två föl, ridponny samt halvblod, födda i april som ännu går med sina mammor. Behöver de kraftfoder etc så länge de diar? De skall gå ihop året ut, på lösdrift.
Ger nu 4 kg krafft groov som de får dela på.
Tacksam för svar/hjälp!!! :confused:
 
Jupp, nu börjar det behövas kraftfoder utöver mjölken. Är det fölen som delar på 4 kg, eller även stona? Vad har du för hö och vad innehåller det?
 
Hagen är fortfarande full med gräs så de får inget hö. De delar alla på 4 kg. De är alla i bra hull, inga revben syns.
 
Det låter ok. Håll koll på bara när gräset inte räcker till så du inte börjar ge mer för sent.
 
Behövs det protein eller räcker det med mjölken? Hur länge kan fölen tillåtas dia, utan att stona blir "utsugna" och i dålig form? Båda dräktiga på nytt och fullblod.
Kan jag följa mitt öga? :confused:
 
Jag är ingen expert, men skulle nog vara försiktig med att räkna gräset som en foderkälla i dagsläget....
Det inneháller troligtvis inte mycket näring nu.
Det är dock fortfarande torrsubstans i det som du kan tillgodoräkna per 100 kg kroppsvikt om det skulle behövas. Verkar dock inte som nágon av dina hästar är i behov av bantning (fullblod och föl). ;)
 
Är stoet dräktig igen brukar hon vänja av fölet själv runt 8 mån ålder. Men om du ser på stoet att hon inte fixar att hålla hullet så är det ju läge att vänja av tidigare.

Ögat är bra, tyvärr så ser du proteinbrist för sent, när du väl ser det tar det lång tid att reparera igen. För att vara säker kan du ju lägga till Breed i kraftfodret också.
 
Hur ser jag proteinbrist? Vill att halvblodsfölet skall växa sakta, inte för fort pga riskerna med skelettet. Behövs det ändå proteintillskott?
 
Fölet ska växa i sin takt, får den det foder den behöver växer den som den är "programmerad". Får den för lite stannar den upp och tar (förhoppningsvis) igen det senare = får det jobbigt vid inridning och träning i unga år.

Fölen ska vara runda utan att vara bukiga, alltså rygg och rumpa ska vara runda, och de ska vara inte helt lätta att tas med, då får de bra med mat.

Vill du vara helt säker: se till att ha analys på grovfodret och lägg till kraftfoder efter vad den visar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 692
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 208
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 607
Senast: Lisa2014
·
Foder & Strö Hej! Jag har en 17 årig häst som jag ska försöka göra en vettig foderstat åt... Så går in på KRAFFT för att kolla produkter etc. men...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp