Häst som äter men inte går upp i vikt

EmmaKallio

Trådstartare
Hej!
Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn!
Vårat problem är att han är väldigt smal och inte går upp i vikt!
Han vart nyligen skadad (inget allvarligt) och går därför inte just nu, veterinären sa att han vägde 530 kg.
Han fodras 4 ggr om dagen, morgon lunch och kväll har han cirka 3,5 kg i blandat hö och hösilage (väldigt näringsrikt båda två) samt att han får cirka 1 kg ute i hagen och har ett hönät med cirka 2-3 kg i.
Han äter just nu väldigt lite kraftfoder, eftersom han inte går, men han får kik 1 kg korn om dagen och vi har nyligen börjat med betfor (förut åt han kraft).
Vi vet inte vad vi ska göra för att han ska gå upp i vikt och kunna bygga bra muskler sen när han får börja ridas igen!:confused:
(Han är en sportig, nätt hopphäst om det gör någon skillnad att veta!:))
 
Hej!
Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn!
Vårat problem är att han är väldigt smal och inte går upp i vikt!
Han vart nyligen skadad (inget allvarligt) och går därför inte just nu, veterinären sa att han vägde 530 kg.
Han fodras 4 ggr om dagen, morgon lunch och kväll har han cirka 3,5 kg i blandat hö och hösilage (väldigt näringsrikt båda två) samt att han får cirka 1 kg ute i hagen och har ett hönät med cirka 2-3 kg i.
Han äter just nu väldigt lite kraftfoder, eftersom han inte går, men han får kik 1 kg korn om dagen och vi har nyligen börjat med betfor (förut åt han kraft).
Vi vet inte vad vi ska göra för att han ska gå upp i vikt och kunna bygga bra muskler sen när han får börja ridas igen!:confused:
(Han är en sportig, nätt hopphäst om det gör någon skillnad att veta!:))

Är han frisk enligt vet?
Kollat tänder?
Mask?
Magsår?
Vad har höet för värden?

Han kanske behöver något bättre än korn, testat Krafft Groov 125 eller Muskel?

Om värderna stämmer är D&H Build Up Mix att rekommendera :)
 
Är han frisk enligt vet?
Kollat tänder?
Mask?
Magsår?
Vad har höet för värden?

Han kanske behöver något bättre än korn, testat Krafft Groov 125 eller Muskel?

Om värderna stämmer är D&H Build Up Mix att rekommendera :)

Han är checkad av vet för bara någon månad sedan utan anmärkningar, även röntgad för cirka 2 månader sedan när han importerades till sverige.
Tänder också kollat, magsår är inget vi märker av då han inte reagerar på något eller verkar ha ont.
Minns inte riktigt värdet på höet men eftersom stallet skördar själva och från många olika fät är det svårt att få en exakt och vettig statistik.
Försäljningsstallet säger att han är kollad för mask men vi ska ändå checka det 8stallet skickar in och skickar gemensamt för alla som vill).
Han äter super men verkar ändå inte gå upp:(
Tack iallafall för tipsen, ska kolla lite på fodret!:bump:
Men har du/någon annan något att säga om lussern och betfor, han äter nämligen båda två:)
 
Vad säger analysen?

Om jag räknat rätt får han ca 13 kg hö/hösilage varje dag? Det låter väldigt lite för en så stor häst oavsett analys.

Korn bör man helst inte ge men det kommer bättre svar från andra varför, tror jag.
 
Han är checkad av vet för bara någon månad sedan utan anmärkningar, även röntgad för cirka 2 månader sedan när han importerades till sverige.
Tänder också kollat, magsår är inget vi märker av då han inte reagerar på något eller verkar ha ont.
Minns inte riktigt värdet på höet men eftersom stallet skördar själva och från många olika fät är det svårt att få en exakt och vettig statistik.
Försäljningsstallet säger att han är kollad för mask men vi ska ändå checka det 8stallet skickar in och skickar gemensamt för alla som vill).
Han äter super men verkar ändå inte gå upp:(
Tack iallafall för tipsen, ska kolla lite på fodret!:bump:
Men har du/någon annan något att säga om lussern och betfor, han äter nämligen båda två:)

Lusern är ju grovfoder så det kan du ösa på med och betfor är ju smakligt :)

Äter han 13kg utan analys i den storleken och inte går upp är det kanske inte så bra värden, du kan ju lätt ge honom 15-20 tänker jag :)

När mitt sto var 4 år och igång bra så vägde hon 570-600kg till sina 170cm som en referenspunkt :)
Hon hade sån oerhörd energi att hon låg runt 30kg grovfoder + Krafft och höll sig musklad utan att bli tjock :)
 
Vad säger analysen?

Om jag räknat rätt får han ca 13 kg hö/hösilage varje dag? Det låter väldigt lite för en så stor häst oavsett analys.

Korn bör man helst inte ge men det kommer bättre svar från andra varför, tror jag.
Lusern är ju grovfoder så det kan du ösa på med och betfor är ju smakligt :)

Äter han 13kg utan analys i den storleken och inte går upp är det kanske inte så bra värden, du kan ju lätt ge honom 15-20 tänker jag :)

När mitt sto var 4 år och igång bra så vägde hon 570-600kg till sina 170cm som en referenspunkt :)

Det är va jag skulle gissa att han äter iaf, kan mycket väl vara så att det är mer, men han brukar få lite mer iaf när han är igång.
Vi har lite svårt att väga av då vi endast haft en d-ponny innan och stallkamraterna tycker det är en ganska normal mängd. men vi hade ändå tänkt att öka lite:) vill bara inte det blir stopp i magen nu när han inte får röra på sig:(
 
Vi vet att hans vikt är väldigt låg, han är ganska nätt modell dock men vi vill jul ändå självklart få upp honom så han inte är mager;)
 
1: analysera höet (och under tiden ge fri tillgång)
2: räkna ut foderstat
3: skippa kornet. Hästen kan inte tillgodogöra sig all den stärkelsen och dessutom jäser kornet i grovtarmen-vilket her illusionen av ökad vikt.

Den foderstat hästen går på nu känns som rätt minimal för en häst i den storleken.
 
Min nya häst som var väldigt tunn när hon kom går på 25 kg hösilage/dag + två portioner lucern och betfibermix. 6 veckor senare ser hon ut såhär. Långt ifrån fet men har tagit sig väldigt bra vid jämförelse mot hur det såg ut. Halvblod, 9 år, 172cm
dsc_0020_58c4072a2a6b229b20cc7380.jpg


Jag hade absolut ökat på grovfodret. Till kvällen hade jag gett honom det dubbla i mängd, han har ju en hel natt på sig att äta.
 
Det är va jag skulle gissa att han äter iaf, kan mycket väl vara så att det är mer, men han brukar få lite mer iaf när han är igång.
Vi har lite svårt att väga av då vi endast haft en d-ponny innan och stallkamraterna tycker det är en ganska normal mängd. men vi hade ändå tänkt att öka lite:) vill bara inte det blir stopp i magen nu när han inte får röra på sig:(

Min d-ponny får 8 kg hö, vilket motsvarar kanske 13 kg hösilage på ett ungefär, av ett hö som är bra och han väger ca 430 kg,skulle jag säga.

Så, ja, det låter väldigt lite för en så stor häst som kanske ska väga mellan 600-700 kg, kanske?
 
Om inte en häst ökar i vikt som önskat så bör man först kolla så att den kan tillgodogöra sig maten. Är tänderna ok? Mår magen bra? Äter den utan att stressa? osv. Sedan bör man ge den rejält med mat och då allra helst grovfoder av bra kvalitet. Som jag förstår det så ger du ca 13 kg till en såpass stor häst? Jag ger min 146 cm höga häst ca 11-12 kg hösilage och då håller jag ändå igen på maten till henne. Så mitt förslag är att du ger i princip fri tillgång på grovfoder och sedan kan du spetsa till det med kraftfoder. Och korn är inte det mest optimala kanske.
Hoppas du får ordning på din häst. :)
 
Hästen behöver mer mat rent generellt. Det den får nu är inte särskilt mycket för en häst i den storleken!
Jag har nämnt det förut och upprepar det igen. Jag hade en häst i ungefär den storleken, som medan han reds in åt 7-8 kg hö (han ville inte ha mer, han hade egentligen fri tillgång), 7 kg lusernpellets (en transportkrubba full varje kväll) och 1½ kg kraftfoder (minns inte vad, det är 16 år sedan...) 4 ggr/dag.
 
Ge mer grovfoder till att börja med. Nu äter han lika mycket som mitt halvblod som är 160 cm och inte särskilt svårfödd.
 
Analysera höet om inte det redan är gjort.
Men annars skulle jag börja med att öka på det.
Just nu äter han ungefär lika mycket som min lättfödda 162 cm/560-570 kg korsning gjorde när han fick hösilage med höga värden.
 
Hästen behöver mer mat rent generellt. Det den får nu är inte särskilt mycket för en häst i den storleken!
Det beror ju helt på värdet på grovfodret. Jag räknar det som att hästen får 13-14 kg/dag och det är vad mina lösdriftshästar i samma storlek får (den ena är tjock, den andra normal), men deras hö har bra värden.
Det framgår inte heller hur TS-halten är i ensilaget.

Men jag håller med, klart hästen ska ha mer grovfoder, men de behöver få koll på värdena.
 
Absolut mer grovfoder. 14kg är inte mycket till en stor och mager häst. Min som var lika stor fick 18 när hon var tjock och skulle ner i vikt.
 
Det är va jag skulle gissa att han äter iaf, kan mycket väl vara så att det är mer, men han brukar få lite mer iaf när han är igång.
Vi har lite svårt att väga av då vi endast haft en d-ponny innan och stallkamraterna tycker det är en ganska normal mängd. men vi hade ändå tänkt att öka lite:) vill bara inte det blir stopp i magen nu när han inte får röra på sig:(

Du behöver ju INTE vara rädd för "stopp i magen" för att du ger mer hö. Tvärtom, skulle jag säga. En hästs mage mår bara bra av att ha grovfoder att tugga på.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 070
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag skulle behöva hitta ett kraftfoder med ruskigt hög energinivå i. Detta då stallplatsen jag stod på i Luleå tyvärr inte blev alls...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp