foder till föl

E

elis12

hur mycket foder är det lämpligt att ge ett föl på 9 mnd?
han går inte med stoet längre.
 
Sv: foder till föl

Vad är det för häst, vad ska du använda den till tex rida in vid 3 års ålder eller tävla i trav? Utedrift?
 
Sv: foder till föl

han skall ridas in vid 3 årsålder o det är ett halvblod
 
Sv: foder till föl

Hans behov är ca 69 mj och ca 8 smrp per mj. 69 x 8 = 552 smrp. Vid 12 mån ålder ca 7 smrp per mj. Om hästen kommer att väga ca 600 kg som vuxen. Detta är ju ca sedan får du ju titta på hästen om den behöver mer eller mindre.
Kalcium 0,50 x mj.
Fosfor 0,30 x mj.
Magnesium 0,10 x mj.
Lycka till!
 
Sv: foder till föl

Vi har ett 6 månaders som ej går med sin mamma han får ca 1/2 dl grön miner och ett par kg ensilage, får även lite B-vit just nu eftersom han fäller päls.
 
Sv: foder till föl

Ja du, det låter på tok för lite för en 6 månaders föl utan att ens få dia av sin mor.
Vad är det för häst? Har du analyserat hösilaget?
 
Sv: foder till föl

Jag hänger på din tråd då jag inte fick några svar på min egen.

Behoven vet jag, men jag har ett hö med något låg proteinvärde och började därför undra över hur mycket kraftfoder per mål man kan ge fölet - särskilt när man måste ge ganska koncentrerade foder (pga att de har ganska stort behov men oftast inte orkar äta "mycket") med protein.

Jag vet att 400 g/100 kg häst är vad som rekommenderas på vuxna hästar, i kraftfoder "per mål" - men för fölet då?
De har ju inte fullt utvecklad digestionsapparat förrän de är runt 10 mån och torde väl ha ännu svårare att tillgodogöra sej näringen från stora mängder kraftfoder, än vad vuxna har?

Just nu ger jag min 5,5 mån gamla fölunge ändå 400 g/100 kg häst - och jag räknar med att han väger ca 200 kg. Att han får så mycket vid ett enda mål beror på att jag inte har möjlighet att fodra två mål per dag just för tillfället.
Alltså får han 0.4 kg Krafft Pluss Grön, 0.2 kg soja och 0.2 kg Krafft Protein och utöver detta 0,75 kg lucernhack (max vad han har tålamod att äta på en gång), lucernhacket räknas ju som grovfoder... Har inte märkt av att han blivit dålig i magen men givetvis är man orolig ändå...
 
Sv: foder till föl

Du kan väl ha lusernhack i en hink som du sätter upp på väggen i boxen över natten. Så får han äta så mycket han vill ha av det?
 
Sv: foder till föl

Tja, han går på lösdrift så isåfall fodrar jag övriga hästar med (och de skulle nog lätt kunna stoppa i sej en 25 kgs-säck på en natt utan att fölet övht skulle få komma i närheten *flin*).

Nå, han ska stallas in om nätterna från och med nästa vecka men likförbaskat så undrar jag över kraftfoder-mängderna per mål - någon måste väl ha NÅGOT att tänka i frågan?

Hur gör ni andra med föl?
 
Sv: foder till föl

Ja, du skrev ju inte i början att han gick på lösdrift. Då är det lite svårt att fordra upp dom. Men eftersom dom ska stallas in fr o m nästa vecka som du skriver så kan du ju hänga upp en hink med lusernhack som ju går som grovfoder. Så gjorde jag med min lilla när han inte orkade äta så mycket annat. Han fick lite nya groov, betfor, korn och massor av hö så att han lämnade samtidigt som jag hade en hink med lusernhack. Och lusernhacket åt han nästan alltid upp på natten.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 306
Senast: nexxa
·
  • Artikel
Hästnyheter Jessica Grip har alltid drömt om ett föl men hade inga planer på att det skulle ske just nu. Men när hon köpte stoet Rainbow förra...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Foder & Strö min häst behöver mer fibrer, men jag vet ibte vad jag ska köpa för foder. sen har ja dålig koll på hur man ser hur mkt fibrer ett foder...
Svar
5
· Visningar
651
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp