Foder till högpresterande häst

tinafinis

Trådstartare
Det finns en uppskö av foder att välja på.
Det står att det eller det ska vara så himla bra för trav/galopphästar etc.
Speciellt framtaget osv.

Generellt...
Är dom så himla bra dessa specialfoder?
Duger det inte med havre och betfor (eller liknande "vanligt") foder.
Skiljer ju en hel del i pris.

Bara en funderaring som jag funderat på länge.

Sv: Foder till högpresterande häst

Skullat haft en annan rubrik.
Typ alla dessa specialfoder...

Puttar lite alla fall..
Intressant o höra lite åsikter.

De kan säkert vara bra. Ska man veta om det funkar för en specifik individ måste du dock ha hela foderstaten - och då börjar man som vanligt med en grovfoderanalys.
Annars gissar man, eller faller för reklamen ... :devil:

Äh, strunt. Det kanske säger en del, d v s att de ligger högt i kvot smrp/mj eller så, men det beror ju helt på vad man behöver i foderstaten. Att ge ett jättedyrt proteinfoder när man har ett suveränt grovfoder är ju att kasta pengarna i sjön, när det egentligen finns mycket billigare kraftfoder som passar bättre till just DITT grovfoder.

Är dom så himla bra dessa specialfoder?
Duger det inte med havre och betfor (eller liknande "vanligt") foder.
Skiljer ju en hel del i pris.

Jag antar att det kan vara bra att ge dem av dessa foder. Men kanske inte så bra som i förhållande till vad det kostar. Sedan måste man ju hitta det som passar hästen. Vi har fyra helt olika hästar. Jag kan tänka mig att det hade blivit krångligt. Dessutom tycker jag att det är bättre och roligare att blanda själv det man vill ha.

Jag har lagt upp foderstater till mina 3 hästar, (som tränar,) på analyserat hö + lucern + betfor. Alltså endast grovfoder.
Plus att jag själv tillsätter uträknad mängd av selen, vitaminer, bryggerijäst och linfröolja.
Tar inte mycket mer tid än att skopa upp ett mycket dyrare färdigfoder. Och så känns det bra att veta vilka produkter de får i sig!

Jag köper inte kraftfoder efter vad som står på säcken, utan efter höanalysen. Nu har vi en promenadhäst som får HippoPro Champ (mer energi i förhållande till protein) t.ex.
Hade lika gärna kunnat ge havre men jag gillar färdigfoderna bättre av någon anledning.

De flesta travtränare jag känner kör stenhårt med Hö/ensilage som grund och havre, betfor eventuellt använder de krafft istället för havren. Inget speciellt alltså. Om grovfodret har dåligt energiinnehåll kan det vara idé att ge extra energirikt kraftfoder för att hästarna ska kunna få i sig så mycket energi som möjligt utan att behöva äta så stor mängd kraftfoder, och då är det ju inte så dumt med de där specialfodrena. Men då handlar det ju om elithästar (trav och galopp) som i så fall skulle ha det problemet. Vi vanliga dödliga kan gott hålla oss till hö och lite havre som tilltugg...:rofl:

Jag tänkte på just travhästar då jag själv har en väntande i magen (eller hästen förståss).
Vill ju ge den bästa möjliga chans i livet sedan.
Självklart börjar man ju inte att utfodra med specialfoderna.

men hur i hela friden vet man om hästen behöver mer energi??? Om man ger kraftfoder efter höanalysen o beräknat arbete?

Kanske det är så att om hästen behöver mycket mer energi i sitt kraftfoder så kanske man behöver ge mindre av "specialfodret" än om det skulle vara det vanliga???

Hmm.. ingen som jobbar hos nån stortränare som kan avslöja vad för foder pollarna får??

Stortränarna är väl ofta ingen måttstock på bra foderrutiner...

Om hästen får för lite energi magrar den av. Tappar den muskler kan man misstänka proteinbrist. Dessa två är hyfsat lätta att se på hästen, dock ska man komma ihåg att när det syns är det på nedåtgående, d v s lite för sent i min värld.

Dock är ju mineral och vitaminbristen värre, det syns sällan på hästen men kan för unghästar ge en sämre hållbarhet.

Så här var det för ca två år sedan som jag hört på olika föreläsningar mm.

Svanstedt ger hösilage med ganska lågt proteinvärde, sedan får de Edel Champ som är ett färdigfoder, vet inte om han ger några andra tillskott.

Båth ger hösilage, sedan gör Krafft ett färdigfoder åt honom som är komponerat för att passa hösilaget han har just det året.

Stig H tror jag ger havre och kompletterar med något koncentrat och betfor. Han provade ju Kraffts något färdigfoder för några år sedan och hästarna gick inget bra, så de återgick till havre som bas (enligt rykten).

Hultman använder/använde Krafft Sport och Groov i olika andelar beroende på häst.

Persson ger havre och koncentratet Edel Topp.

När det gäller småttingarna så är det ganska vanligt med havre i kombination med Krafft Pluss Grön på de större stuterierna.

Tilläggas kan ju att det oftast kanske inte är så de här tränarna vill fodra, men de är "tvungna" på grund av att det är mycket hästar och olika personal, det ska gå fort att fodra och vara enkelt.

Senast ändrad:

Stortränarna är väl ofta ingen måttstock på bra foderrutiner...

Om hästen får för lite energi magrar den av. Tappar den muskler kan man misstänka proteinbrist. Dessa två är hyfsat lätta att se på hästen, dock ska man komma ihåg att när det syns är det på nedåtgående, d v s lite för sent i min värld.

Dock är ju mineral och vitaminbristen värre, det syns sällan på hästen men kan för unghästar ge en sämre hållbarhet.
Tackar, lite ljusnar de för mig ;-)

Så här var det för ca två år sedan som jag hört på olika föreläsningar mm.

Svanstedt ger hösilage med ganska lågt proteinvärde, sedan får de Edel Champ som är ett färdigfoder, vet inte om han ger några andra tillskott.

Båth ger hösilage, sedan gör Krafft ett färdigfoder åt honom som är komponerat för att passa hösilaget han har just det året.

Stig H tror jag ger havre och kompletterar med något koncentrat och betfor. Han provade ju Kraffts något färdigfoder för några år sedan och hästarna gick inget bra, så de återgick till havre som bas (enligt rykten).

Hultman använder/använde Krafft Sport och Groov i olika andelar beroende på häst.

Persson ger havre och koncentratet Edel Topp.

När det gäller småttingarna så är det ganska vanligt med havre i kombination med Krafft Pluss Grön på de större stuterierna.

Tilläggas kan ju att det oftast kanske inte är så de här tränarna vill fodra, men de är "tvungna" på grund av att det är mycket hästar och olika personal, det ska gå fort att fodra och vara enkelt.
Ok.... men då vet man lite alla fall.

Jag är jättenöjd med svaren jag fått här, men är det nån som vill kompletera så självklart gör det!

När jag tävlade som mest och verkligen begärde det yttersta av min häst så gick han på Fibergi, utav olika anledningar,

¤ Lätt att gå emellan fibergi´s olika energi och protein, halter utan att göra så stora intrång på fodermedlet.
¤ Att gå emellan hög, bas, låg (så var namnen då) var enkelt och fodret innehåller grovfoder, hästen behöver tid för att äta det.
¤ Strukturen är bra för tarmarna och magen, även om man kommer upp i vesäntliga mängder.
¤ Lätt att ha med sig när man tävlar, oavsett värme.

Knalla in på bibblan och låna lite litteratur från hästhyllan. C Planck har skrivit bra böcker.

Hippocampus är också jättebra, titta in på http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder, där finns mycket att lära!
Tackar för tipsen. Har faktiskt bok av C Plank.
Snart är min skola äntligen slut. Gissa vad jag ska läsa sådant då. Har inte orkat innan. Bara skummat igenom lite snabbt. Känns lite rörigt. Men ja ska alla fall försöka.

Att ge ett jättedyrt proteinfoder när man har ett suveränt grovfoder är ju att kasta pengarna i sjön

Jaa, vi människor mixtra förmkt med hästarnas foder, ett bra grovfoder och lite havre och betfoor duger oftast till de allra flesta.

En saltsten, eventuellt mineraler/vitaminer och lite kalk:smirk:

Ja tänk om de vora så enkelt. Där av min fråga här ang dessa specialfoder.

Ska bli spännande att följa min blivande hästs uppväxt. Ja e ju inte världsbäst på och se sådant med muskler osv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 144
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 705
Senast: Irival
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 272
Senast: Azalea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka