Foder till hund med mag-tarmproblem

Bukefalos 30 år!

Apropå det här med fetterna har jag lärt mig att de i regel är filtrerade så att det inte finns några proteiner kvar. Eftersom det är proteinerna som triggar en reaktion så kan det ändå fungera för en känslig hund fast man spontant tänker absolut nej till allt som är kyckling eller lax.

Jag har själv en som är överkänslig mot kyckling, men på vinst och förlust så testade jag ändå ett foder som hade kycklingfett - läste på tillverkarens hemsida och det var så jag fick veta om filtreringen - och hydroliserad kycklinglever för att det övriga innehållet var så bra. Det fungerade kanon och han äter det fodret än idag. Så låter ett foder jättebra förutom att det innehåller fett från lax eller kyckling kanske det ändå kan vara värt att prova? Men jag förstår om du inte vill chansa, det är ett helsike att ha en hund med strulig mage.

Jag tycker inte att du ska förkasta hydrolyserat/hypoallergenic-foder. Min gamling som dog i våras fick ett autoimmunt skov för ett år sedan som satte sig på tarmarna och ordinerades hypoallergenic (hydrolyserat) för att avlasta. När min andra - också äldre - hund, som av och till haft problem med slemmig avföring och nattspring (vilket jag trodde berodde på att hon åt hundbajs ute) fick prova samma mat så försvann hennes magbesvär helt. Så jag satte in även henne på det och har kört på det i nästan ett år nu (RC hypoallergenic).

Varje gång jag slutar med det så funkar annat foder någon vecka, sen blir magen kass igen. För henne är hypoallergenic grejen även om hon inte har någon allergi (hon kan äta vad som helst, bara det huvudsakliga fodret är hydrolyserat. Det blev jag varse om i förra veckan när jag fick för mig att pröva Brit care hypoallergenic (som vilseledande nog inte är hypoallergenic utan ett monoproteinfoder) - och hon fick ett magras efter några dagar. RC hypoallergenic inhandlades istället och magen är på topp igen.

Hur som helst, vill du ändå avstå så kan jag tipsa om Brit care hypoallergenic weightloss Rabbit, 9% fett och 27% protein med kanin som enda proteinkälla.
Jag har numera alltid en påse RC hypoallergenic foder hemma att använda vid kass mage. MYCKET bättre än gastro-foder. Man slipper hålla på och svälta hunden och ge miniminiportioner.

Min hund som både är allergisk och har magproblem äter efter veterinärens rekommendationer Purina Pro Plan Hypoallergenic.

Tidigare har han ätit ett foder med gjort som proteinkälla, det gillade han inte speciellt mycket.

Insektsbaserat foder var sådär. Purina HA tycker han däremot om, så han får det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka