Foder till kräsen, äldre häst?

D

Dundret

Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta ordentligt. Tappar hull lätt, främst över revbenen.
Räknar alltid ut foderstat men hur jag än räknar så tappar han ändå mot våren eller så har han ratat nåt fodermedel i perioder under vintern (se min andra tråd "häst som tröttnar på maten"), dock brukar han bli extra pillig med både kraft och hösilage. Får även lätt problem med magen så avföringen luktar illa och blir gul, speciellt under de perioder han ratar fodret och börjar äta igen (blir ju en del omställningar för magen)

Har nu läst en del gamla trådar om seniorfoder och jag tycker mer och mer att de passar.
Med tanke på att han funkar bäst på lite stärkelse, fettrikt och högre protein.

De jag blev mest intresserade av var D & H sixteen plus och Spillers senior condition mix.

Men frågan är, GILLAR kräsna hästar detta en hel vinter?

Vilket är bäst prissmässigt? Hur skiljer dem sig utseendemässigt?
Han gillar inte för foder som lätt smular sig eller blir mjöligt i längden har jag uppfattat det som.
Hur luktar det? Finns det provpåsar av det? HAr aldrig gett han mûsli så jag vet inte om han gillar det..
Han gillar bäst korn, havre och kli med olja. Men han funkar inte på det, blir sur i magen och blir lätt spänd och nervös efter ett tag med det. Även hur bra jag räknat foderstaten.
Lucern både hack och pellets har han precis tröttnat på, funkar inte mer dessutom höll han hullet dåligt på det. Fick även olja, foderjäst och lite korn. Linfrökaka avskyr han, soja blir han spänd och konstig av. Betfor exploderar han av och blir helt förbytt. Nervös, nojig och spänd trots bara en näve konstigt nog. Antagligen allergisk?

Så funkar D&H sixteen plus eller Spillers senior condition det på kräsna pilliga hästar som är svårfödda?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Min väldigt kräsna 2-åring äter Hippo grow alfa med god aptit.
Han har också varit väldigt svår att hålla i vikt, men med detta fodret är han nästan....fet :o . Stod på 2 kg/dag innan, men nu har jag vackert fått gå ner...

Jag vägrar ge torrt pellets, så jag blöter det och blandar sen i havre. Detta är det enda fodret han Inte har ratat. Lucern slutade han äta ganska snabbt...äckligt juuu :p .
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Blötlägger också pelletsen, dock mindre nu än innan. Innan lät jag det stå i 10 min och svälla. Men så börja han rata det. Så då prova jag att blanda allt sen blöta och blanda ihop. Så blev det inte lika grötigt. Funka nån månad men nu har han lessnat helt. Börjar plocka bort pelletsen mer och mer nu och övergå mer till bara korn, kli, foderjäst och olja. Har även lagt till havre. Detta är det enda han aldrig tröttnat helt på, men han funkar inte i längden på det.
Men tänkte skitsamma nu när det snart är bete, bara han får i sig nåt.
Han måste ju dessutom få i sig mineralerna.

Jag tror nog inte pellets är gott i längden enligt honom.. Sen desstuom funkar han inte i hullet på lucern eller Krafft groov, precis som det är fel sammansättning för honom..


Vet inte om jag vågar prova Hippo Alfa grow.. Usch varför ska allt vara så svårt?! Tur det är bete snart, för jag orkar inte prova och klydda mer nu.:mad:

Men ja det kan ju vara värt att prova sen vid installning, men är främst intresserad av D&H sixteen plus och Spillers senior.. Känns som den sammansättningen är rätt för honom.. Men är skeptisk mot att där är smärtstillande örter i D&H..

Ja nu svamla jag visst i väg, men är man trött o förvirrad så:D
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Min gammling äter Eggersman Vital/Senior. Han är 26 år och fin i hullet. Dock skulle jag heller se att han åt mer hö och lucern, så han slapp äta så mkt müsli=kolhydrater, men han vill helst bara ha müsli och gröt. :p

Han totalvägrar lusernen i perioder, men har kommit på att han äter mer av det om han får det i en egen hink. Blandar jag det med müslin så tycker han jag är dum och förstör den goda maten med tråkig lusern...
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Hej!
Har en 24-åring som e lite som din, tröttnat snabbt på maten.
Han älskar havre å betfor, skulle helst vilja leva enbart på det.
Dock är han mkt duktig på att äta stråfoder, han käkar 10kg hö plus 5kg Horse Hage om dan så det e jag väldigt glad över :)

Utöver havre å betfor så gillar han faktiskt fibergi bra, lusern tycker han e äckligt, andra musli blandningar är goda typ 1-2gånger.
Har precis också börjat ge Kraft Rehab å det har han ätit hitills, men jag har bara gett nån näve än så länge så vi får se hur lång tid han äter det. Kan inte säga att han e så jätte entusiastiskt över det så det nobbas nog snart.

Har tyvärr inte provat D&H sixteen plus men det kanske vore nåt för min herre också :)
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Min häst tycker också lucern är tråkigt.. Nämnde jag det innan? Orkar inte kolla iaf, men han har tröttnat på det iallafall, innan hade han perioder som han åt det men nu äter han helst inte det alls och vägrar det "goda" även om där bara är en näve lucern i.. Han kanske även har tröttnat på foderjästen har ju fått det i flera månader nu, så man kanske skulle provat ett uppehåll med det?
Nästa vinter vill jag hitta det ultimata fodret. Det ska vara gott och fettrikt. Så även om han hamnar i en period och äter mindre så håller han kanske hullet bättre?
Annars räcker det han vägrar en dag eller äter 1/3 så ser han ut att ha tappat 50 kg över natten:crazy:


Vad innehåller Eggersman vital senior innehållsmässigt och näringsmässigt? Hur ser det ut i konsistens och hur luktar det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Jag har en gammal dam på 25 bast som har svårt att hålla hull och en 9 årig travare som har samma problem. De blev som nya hästar på en gröt av 1 kg betfor, 1 kg lucern och lite olja.Har du testat det?
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

Betfor klarar han inte av nån anledning, han blir spänd, nervös och svår att hantera dagen efter han fått betfor, oavsett om det är 1 näve eller ½kg.:confused: Musklerna känns som stål, men det beror nog på att han blir så uppkörd i huvet så han bara spänner sig.
Han blir helt konstig och okontaktbar.
Har haft en tråd om detta för ett tag sedan, och tydligen är det mkt få hästar som inte tål betfor. Minns inte riktigt vad som skrevs.

Men ja, jag har provat att blanda lucernet i betfor. Tänkte prova med betfor igen då han inte fått det på ett tag pga att han blev så konstig av det. Men nej, det ville han absolut inte röra.
Prova bara ge ren betfor också då bara för han skulle få i sig salt och mineralerna, och då åt han MEN vi fick ett helvete med han dagen. Han var blev rent slut i huvet.
 
Sv: Foder till kräsen, äldre häst?

det är müsli och luktar jättegott. :d

vad det innehåller minns jag inte, men du kan säkert hitta om du googlar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 889
Senast: MJLee
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Dundret
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 927
F
Träning Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill. När vi skall göra något han inte...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ewe89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp