Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett tag?

D

Dundret

Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g linfrökaka, 2 dl rapsolja, 700 g korn och runt 600 g lusernhack (delat lika på 3 mål) nu i flera månader och han har ätit utan problem upp allt under hela tiden. Men han har inte direkt kastat sig över det iheller, utan pillat lite ätit hösilage sen ätit lite till och sen gjort annat, sen ätit upp allt. Men krubban har alltid varit renslickad efter frukosten.

Hästen är väldigt svårfödd, är ett hbl 17 år och väger nu i bra normalhull 570 kg. Trots ett bra hösilage med en kvot på 7 så håller han inte hullet. Har alltid haft problem med att få upp han i vikt tills nu i sensomras när jag börja med denna foderstaten och då har han bara ökat mer och mer i vikt och är nu i kanonhull, lite omusklad. Men för engångsskull ser han varken ihopsjunken ut och revbenen syns inte. Och pälsen skiner och han ser väldigt välmående ut. Men nu sen några dagar tillbaka har han börjat rata kraftfodret mer och mer och äter det inte alls.

Han äter bara morötterna och hösilaget (som han får så mkt han vill av) nu och fnyser åt kraftmaten när man ger det och pillar bara snabbt ut morötterna. Visst han äter lite, men hälften av vad han får/dag är kvar.

Jag misstänker att antingen har han tröttnat på linfrökakan för han är väldigt skeptiskt till den och skulle aldrig äta den ren eller om det skulle vara för mkt linfrö per mål. Eller så kanske han kan ha blivit illamående på nåt sett på det höga fettintaget? Linfrö är ju väldigt fett sen 2 dl olja på det ett längre tag kanske han är "övermättad"?

Jag gjorde ett test idag för att komma underfund med vad som är fel.. Gav först ren lucern hack ur handen och det åt han, men han gjorde lite fula miner efter. Men han åt iallafall. Prova sen ren linfrökaka och det totalvägra han. Prova korn och linfrö blandat och då börja han äta men när han kände linfrön så var han inte intresserad mer.
Prova ur foderspannarna där jag blandat både kväll, morgon och nattmat. Span 1 för kväll är där mest lucern typ 350 g, 300 g korn och 250 g linfrö plus 1 dl olja. Och det var inte ett dugg intressant, han smaka men sen ville han kasta iväg spannen.
Spann 2 var där ungefär samma men mindre linfrö, endast 150 g och 200g korn. Och där var han lika ointresserad.
Spann 3 var där knappt nån lucernhack alls, typ 2 nävar, ½dl olja, 100 g linfrö, 200 g korn och 1 dl kli.
Ur den börja han genast att äta utan konstiga miner.


Så antagligen har han tröttnat på linfrökakan och/eller lucernet.
Är det normalt? Linfrö är nåt jag gärna vill ge, då han blivit så fin av det. Vad kan man göra?

Han är frisk i övrigt, dock lite slöare vilket jag tror det beror på den energibrist det blir eftersom han inte äter kraftfodret. Han har redan börjat tappa nu under dessa 4 dagar..
Har tempat han nu i 2 dagar för säkerhetsskull och den var normal. Men han äter ju annat men det som serveras i krubban är bara blä.. Och utan det så rasar han i vikt snart och det tar månader att få upp han igen.. Usch var så glad att han äntligen blivit så fin och han bara öka och öka i vikt. Men nä aldrig får man vara glad..

Berätta gärna era erfarenheter av olja, linfrökaka eller lucernhack. Är det lätt att hästen tröttnar på det i längden? Ska man prova lucernpellets kanske och minska lite på linfrökakan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Han kanske tycker bättre om lusernpellets? Jag skulle nog provad det som du skrev sist, minska på linfröet och byta till pellets Du kan ju alltid öka lusernet när du minskar på linfröet.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Jo blir nog det.. Brukar det slinka ner lättare än lucernhack hos kräsna hästar?
Kan inte fatta vad det är för fel på lucern hacket, har aldrig fått en sån fins säck för. Det är väldigt grönt och luktar väldigt gott. Luktar som färskt gräs och lite sött.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Vill gärna ha fler tips och synpunkter!
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Du tror inte hans tänder behöver ses över? bara en tanke.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Sådär är min häst. Hon tröttnar, just på linfröpellets och lusern.
Linfröpellets funkar några veckor, sen tycker hon blä. Så det har jag gett upp med.
Lusern däremot går att lura henne lite. Varvar pellets och hack. Ger jag henne hack så tröttnar hon efter ett par månader. Då går jag över till pellets. Funkar några månader sen verkar hon tröttna på det. Går då över på hack igen.Än har hon inte fattat att hon blir lurad:D

Olja däremot funkar alltid bra eftersom jag blandar det med kraftfodret, hon äter med god aptit!

Du kan öka på oljan om hästen bojkottar linfröna (för fettets skull, du får ju dock inga proteiner med den vägen). Maxgiva 1 dl/100 kg häst och utfodringstillfälle.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Nej de kollas regelbundet av en duktig vet. speciliserad på tänder. Det gjorde sist för 2 månader sen. Och hade det varit tänderna hade han nog inte viljat äta hösilaget iheller.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Jag tror nog pellets slinker ner lättare och det förrblir nog så i flera månader hoppas jag. HAr provat gett det ur handen nån gång bara för att se om han gilla det och jo då det var jättegott.
Linfrökaka och lucernhack dock var jag tvungen att lura i han lite i taget under hela sommaren för att han skulle vara invand på det tills installningen.
Men lagom till hösten nån gång, så hade jag lurat i han det så han klara den dos han får nu. Men han var väldigt skeptisk. Sen åt han det som ingenting och jag tyckte bara det var så skönt att jag hittat de rätta fodermedel och han bara öka i vikt och krubban var renslickad. Tyckte nästan det var lite misstänkt..
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Nån som vet hur det funkar med hygienen i pelletsen?
Är väldigt sleptisk till fodermedel jag inte kan se vad det innehåller.
Och just lucern hack har jag fått 3 påsar med bara mögel i och en som lukta misstänkt.
Sen dess är jag väldigt paranoid, och öppnar säcken i affären och luktar och kollar igenom den innan jag bestämmer mig för köp. Tycker jag den är misstänksam öppnar jag en ny. (personalen har helöler inget problem med det, men de suckar nog lite när de ser mig komma och ska köpa lucern:D och har försökt proppa på mig pellets istället nån gång)
Pelletsen är ju pelleterat lucerngräs, tänkt om det gräset var mögligt innan det pelleterades? Eller mögelsporer och skit dör i uppvärmningsprocessen?
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Även mina hästar tröttnar faktiskt på lucernhack, de har aldrig nånsin tröttnat på något annat kraftfoder, eller lucernpellets. Utan det är 'bara' hacket som de tillslut tycker 'nej ta bort det om'. Lite på samma sätt som p hösten när de har fri tillgång på äpplen, kommer man med ett äpple i september så har de mest lust att kräkas på det ser det ut som.

Men eftersom han är jättefin på nuv foderstat, gör en annan foderstat med andra fodermedel (om du inte vill ge lucernpellets) och behåll värdena och kvoten.

Vad gäller linfrö så när min K VÄGRADE äta kokade linfrön köpte jag (svindyra) linfröpellets, och de åt hon med god aptit. Finns ju linfröolja med. Men kanske linfröpellets (Hippo som gör, heter LinCubes, behöver inte blötas) skulle slinka ner lättare. Och så byta lucernhacket mot lucernpellets eller så byter du mot annat så du behåller värdena i foderstaten.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Va roligt att han äntligen gått upp hull och muskler. Blev det nån provtagning, kom ni fram till nåt?

Många brukar tröttna på hacket en stund, du kan lugnt byta till lucern pellets istället. Det kan du ju variera att ge både vått och torrt. Om du är rädd för mögel så byt till annan tillverkare så kommer det kännas säkrare. Skulle också bli orolig om jag fått säck efter säck med mögel i.

Linfrökakan kan du byta ut mot solrosfrö, det kommer han inte att kunna motstå och har du tur så får du vackert i hagen och på stacken i sommar.
 
Sv: Kan en häst bli övermättad av fet mat eller tröttna på ett visst foder efter ett

Svarar både till Alexandra W och Sissu.
Hittade tråden nu och såg att fler svarat utan jag märkt det, kanske lite sent..:angel:
Men vi tog ju prover på han på både sköldkörtel, nånting annat och lever. Allting var perfekt, dock var levern lite lite hög.
Vet inte om jag skrivit det till dig innan?

Bytte sen foderstat, fick väl liknande värden med 2 kg lucernpellets, 3 dl olja, foderjäst, 100g kli och typ 400g korn.
Denna foderstat har funkat tills vädret börja bli varmare, då börja han rata kraftet vissa dagar. Nu vägrar han totalt, men nu betar de hela dagarna nästan så det gör ju inte så mkt men man får ju inte i han mineralerna.
Trots han åt den utan problem i 2 månader om inte mer blev han långt ifrån lika fin som på den med linfrökakan..
Visst blank i pälsen men såg tråkig ut. Det jag märkte när han börja få foderjäst var att gropen i flanken försvann. Han har alltid varit lite insjunken där trots hur bra hull han varit i.
Höll musklerna sämre och tunna av jättelätt. Kunde inte öka foderstaten mer för han fick så mkt han orka äta..


Nä lucern verkar inte funka på han.
Nu till vintern ska jag prova Spillers senior conditioner och se vad som händer, kanske även solrosfrö men tror det blir lite för fett, den Spiller senior är rätt fettrik.. Är så typiskt att han inte gilla linfröpellets, för FY vad han blev fin. Sa bara PUFF och på knappt 3 veckor hade han gått från glanslös och allmänt dassig till en glänsande muskelknutte. Riktigt rund överlinje och former, trots han inte arbetades nåt speciellt.
Men ska även kolla upp munnen och magen grundligt i sommar för säkerhetsskull. Han är lite så där i magen, aldrig lös men lukten är inte bra men det är i perioder.. Kan ju också vara för han inte vill äta som han ska i perioder sen helt plötsligt får för sig att äta allt, så magen får ju aldrig "lugn".
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
34 158
Senast: Efwa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 184
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst har börjat rasa i vikt, hullet från i sommar är borta. Nu går hon inte gå ner mer! Hon vägrar äta mer hösilage, hon äter idag...
Svar
16
· Visningar
2 113
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 593
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp