Envis häst

F

Frasseoo

Jag har en alldels underbar 4åring. Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill.

När vi skall göra något han inte gillar är det ok så länge han får positiv förstäkning. Om man däremot säger åt honom blir han otroligt sur.

Exempel 1) Skoning. Det går bra underförutsättning att han får äta samtidigt. Senaste gången tyckte hovisen att det var dags att klara oss utan käk. Första hoven gick bra. Sedan tröttnade gossen och började dra i benet. Hovisen höll emot. Pållen blev sur och drog ännu mer då höjde hovisen rösten och då var det helt kört... Pållen försökte då LÄGGA SIG ner. Då puttade hovisen honom lätt i magen - det skulle han inte gjort för sedan satte sig hästen omväxlande med att försöka lägga sig. Inte kul. Hovisen sa att han aldrig någonsin varit med om liknande..

Exempel 2) Dressyrtävling. Gossen är absolut INTE rädd för någonting i hela världen. Men när vi red in på banan bestämde han sig för att domartornet var farligt. Han frös fast. Jag klappade uppmundrade och gav en beröm-vissel-signal vi har.Han tog ett par steg - och sedan frös han fast. Jag gjorde det stora misstaget att lägga på en rejäl skänkel. KUL då börjar eländet backa.. Automatisk skänklade jag mer - hjärnan funkade inte. Jahapp då backade han ännu mer. Det hela slutade med att vi fick leda in pållen på banan och domaren gav honom en morot. Men det gick i alla fall inte att rida ett program det är som om han bara bestämmer sig för att han INTE tänker göra det jag vill i bland.

exempel 3. Trail. Vi hade en familjedag i stallet. Då hade vi en klass med trail.Eftersom jag aldrig ridit trail innan tränade vi en kväll. Allt gick utmärkt. Vi kunde utan problem gå upp och nerpå brygga, gå över pressenning. På skoj testade jag att ta en jacka från ett hinderstöd och släppa på hans huvud, spänna upp ett paraply, rida med det osv. Inte en reaktion. Han fick naturligtvis massor med beröm.
På tävlingen kunde han inte gå över pressen...Nähä, det ville han icke... Jag var inte det minstanervös och spände min inte det minsta.

Exemplel 4. Min dotter red. Han skötte sig exemplarisk. Sen fick han för sig att han minsann inte skulle gå förbi grinden i trav. Skritt gick bra men inte trav i ena varvet ???. Jag sprang brevid och drev honom men nähä. Han tvärnitade i alla fall.
När jag tog i och krävde mer ( med lina i hand) Då laddade han i galopp rakt mot grinden och tvärnitade.. Dottern satt kvar. Vi försökte massor med gånger till sist gick det...Jag tog av dottern, sadel och träns och fick efter 10 svettiga minuter honom förbi grinden. Så snart han kom i vänster varv i trav så nitade han och sprang åt andra hållet.
Jag kan berätta att när han kom som tvååring försökte jag mig på att driva honom i en liten padock... Han bara glodde på mig. Jag försökte driva honom med ett rep men han sket helt i det. Till slut slängde jag repet löst PÅ honom han kollade på mig som om jag inte var klok och gick och betade.
Nu är han mycket lyhörd för blickar och kroppsspråk...
Men som sagt inte om han inte vill....

Exempel 5. Han vägrar flytta sig för främmande. En människa hade kört in med bil på betet (det ligger en sommarstuga mitt i hagen) när människan stod och rotade i sin väska som låg i bilen kom gossen och puttade bort människan och körde ner huvudet i väskan och snodde lite kläder. Människan höll på att dö av skräck för hon var hästrädd. Hon viftade och skrek men han brydde sig noll... Han har även snott en hammare ur handen på en man som skulle laga ett staket.
Han har dessutom stoppat ner huvudet genom en öppen taklucka
på en bil, jagat en tant på en fyrhjulig osv osv. Han har absolut noll respekt för andra än mig.

Exempel 6. Han skiter i att någon håller i grimskaftet. Det är nästan bara jag som kan leda honom i vanligt grimskaft.
Vill han tex beta går han bara. Folk hänger som vantar efter honom. Han bara gåååååår.

Jag blir snart tokig övar att han är så fruktansvärt envis.
Jag iof tacksam över att vi kommit så långt, han och jag men det vore ju bra om han hade respekt för andra också och att han ville samarbeta alltid. Inte bara när han har lust.

Någon som har något tips. :confused:
 
Ingen???

Är det ingen som har något tips hur man hanterar en tuffing?

/Frasse :(
 
Re: Ingen???

Jag satt och skrattade mig genom hela din historia och känner bara en stor värme över detta charmtroll du verkar ha.

Att fostra en häst så att den skall lyda alla andra tycker jag är överkurs och omöjligt. Huvudsaken är ju att den lyssnar på mig som ägare, vet jag med mig att jag har en speciell häst som försöker så fort det går med andra ja, då kör jag en snabbkurs för alla människor som skall hantera hästen, det är bättre för hästen, den är ju van vid vissa speciella kommandon och då bör den få det av alla som hanterar den, annars blir det ju bara helförvirrande och hästen förstår inte vad männsikorna menar. Jag berättar/visar vilka kommandon jag använder vid olika tillfällen. DET brukar räcka för att hästen skall göra som även andra vill.

När det sedan kommer till med tävlingarna och evangemangen så kanske han helt enkelt tycker det är jobbigt med tävlingar och bara vill va med om han har en riktigt bra dag.

Jag tycker dock att du skall utbilda människorna omkring honom och sedan låta honom vara den härliga personlighet han verkar vara. Han verkar ju inte ha skadat någon, utan är ju bara nyfiken och översocial samt väldans "pratig" med sin kropp och själ.
Vad gör det om han äter när hovis är där, låt hästen äta om han mår bra av det. Att han protesterar när du ställer krav, gör han det alltid eller är det så att han helt enkelt har sina små dåliga dagar. I så fall lyssna på dem och ställ inga krav dessa dagar, då brukar de ge allt nästa dag istället. Kan vara värt att prova för jag tycker det låter som en mkt. trevlig häst.
MVH/
 
Vilken underbar häst du har! :bow: *folk som känner tintilar suckar och slutar läsa nu* :rofl:

Vill först och främst citera en sak du skrev: "Han är ljuvlig så länge han får berömm och vi gör det han vill.". Är inte det helt rätt? Jag hade tackat gud för den egenskapen. Skulle du vilja att han gjorde saker mot din vilja? Varför skulle HAN vilja att du gjorde det mot honom? :smirk: Han är varken din fånge, slav eller ägodel. Han är en levande varelse med egen vilja och egna funderingar.

Vill du rida en häst som inte vill bli riden? Det skulle inte jag vilja i alla fall. Rider gör man ju tillsammans. Och efter som att man utnyttjar en annan varelse som inte kan välja det själv, så ska man väll i alla fall se till att hästen uppskattar det.

Hemligheten till en lydig häst är förståelse och ömsesidig respekt. Och självklart måste du också ge hästen en bra anledning till att göra något den anser är tråkigt/läskigt/smärtsamt. Hatar han tex. ridbanan så ändra hans inställning. Få honom att älska den.
 
JAg är ingen expert men tydligt är det ett bevis på att han är den ända som funkar som ledare här enligt honom.
Och det värsta en sådan häst kan få är ignorans.
Jag vet ju inte säkert eftersom jag inte sett det.
Jag hade nog gett han så lite uppmärksamhet som möjligt och gett den till andra hästar, prova att ha med en häst och ge den mkt uppmärksamhet och han inte ett dugg. När han sedan söker uppmärksamhet ska han avvisas bestämt utan att nudda honom. Det är vad jag läst av en skit duktig tränare som kom långt med det. Hon hade en mkt bestämd herre och hon ignorera han hela tiden i 2 dagar bara gjorde det som var nödvändigt med honom som mata, rykta lite osv tillslut gjorde han allt för att få hennes beröm och uppmärksamhet.
Denna tränare heter Carola Lind.
Kanske funkar det, kanske blir det värre.. Det är helt beroende på hur hästen beter sig genom ansiktsuttryck osv.
Ser han road ut lr allmänt sur?
 
Tack!

Jag har läst era inlägg och ser att jag har samma uppfattning som er alla!

Nu har busen gått på bete i nästan två månader. Jag var där i dag och kunde konstatera att han "växt" . Han har blivit ännu kaxigare. Äldre - tuffare - större...
Han hade absolut ingen respekt för lillmatte som var med,han bar gick rakt över henne... Inte kul!!

Mig sprang han rakt emot, stannade visserligen men hade lägre respekt för min kroopszon. Han ville ha godis och kel.. Gick rakt på, buffade och knuffade....Han var direkt obehaglig.n Urk!

När han kommer hem skall jag ta tag i ledarskapsövningar - igen! Men som ni skriver det är en intelligent gosse _ det gäller att få homom MED sig och inte mot sig--- fotsättning följer....
 
"skrattar igenkännande"

Jag har en rätt stor kallblodstravare som är precis likadan. Och visst, det är väldigt charmigt tills dom blir nästan ohanterbara. Jag har jobbat hårt hela vintern. Och har till 99% skött honom själv. Eftersom han aldrig får gå över nån eller ta över på något sätt. Jag har fått vara väldigt tydlig och otroligt envis. (Speciellt sen han mosade min lilltå i höstas) Men det börjar ge resultat nu. Han är mer försiktig med folk, men han kommer aldrig att bli finkänslig. Totalt orädd, men det är ju egentligen bra. Och trygg till 100%. Han har fortfarande kvar det som gör honom till det han är, men är mer försiktig med människor.

Lite måste man styra upp, annars blir dom farliga i oförstånd. Men lyckas man utan att ta från dom det som gör dom personliga så blir dom förhoppningsvis fantastiska när dom blir lite äldre :D.

Jag byter inte bort min för allt guld i världen :love:.

/Lycka till
 
visa vem som är boss, men som de har skrivit här ovan... om hästen inte gillar något... få honom att älska det... jag har ett problem med min pålle och det är att när hon ska hämtas i hagen så kommer hon gjärna, om jag har havrehinken med mig... men inte om jag kommer tomhänt... kommer jag tomhänt så retas hon och låten mig sträcka fram handen tills det är 10 cm kvar till grimman, då hoppar hon undan och springer iväg. för varje gång man försöker håller hon sig längre och längre bort och tillslut står man i mitten av hagen och hon kutar omkring åt motsatt håll om jag så tar ett steg. jag låter henne istället få mutor och belöning, om det är det hon vill ha för att komma in. positiv uppfostran är alltid att föredra!
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 017
Senast: Stergo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 072
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 122
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp