Foder till överviktig och känslig hund

HeleneK

Trådstartare
Nu blir jag snart tokig.
Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv.
Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC.
Han får lätt röda, irriterade ögon som varar och har också haft lätt att få svamp under tassarna.
Den senaste varianten av RC jag testade blev han något bättre av, men ändå inte riktigt bra.

Han är kastrerad och var svår att få bra i hullet, men efter ca ett år tyckte jag ändå att det såg bra ut.

Sen läste jag bland annat här på Buke om hur många som hade liknande problem som hade fått väldigt bra resultat av att gå över till fodret Standart.
Så vi gick över till det för ca en månad sedan och han har inte haft några problem med varken ögon eller tassar sedan dess.

MEN nu har han istället på en månad lagt på sig ALLT vi kämpat i ett år för att få bort.

Nu är frågan, ska jag fortsätta med detta foder, men minska givan (nu äter han enligt rekomendationen på påsen), eller ska jag byta igen?

För att ytterligare förvirra allt så får han en säck mat varje gång han lämnar blod. Tyvärr har de inte Standart, så antingen blandar jag olika foder, eller så säljer jag säckarna från veterinären.

Tips, råd, erfarenheter?
 
Sv: Foder till överviktig och känslig hund

Minska mängden! Tror aldrig jag har gett efter vad de rekommenderat på påsen. Jag tittar på hunden istället och gör en bedömning varje dag.
 
Sv: Foder till överviktig och känslig hund

Om du tycker Standart funkar bra i övrigt så minska mängden!
Och sälj säckarna du får för blodgivningen.
 
Sv: Foder till överviktig och känslig hund

Jag hade också minskat på det foder han mår bra av. Om han inte blir mätt så fyll ut med t ex rårivna morötter. Hundmagen hinner inte smälta råa morötter så han tar inte upp näring från det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: Myrten
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 187
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 427
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp