Bukefalos 28 år!

Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Gesska

Trådstartare
Hej!
Om två veckor ska vi hämta hem en superfin hanvalp (nämner inte ras än det och bilder kommer när han kommer hem ;) )!
Både jag och sambon är mycket hundvana dock ej vana vid denna ras.
Detta är en hund som blir stor, nu som 6-7v är han nästan lika stor som svägerskans 1åriga dvärgschnauzer och pappan är 80cm hög! och maffig!

Det är en sällskaps/utställningshund som kommer att jobbas även fysiskt då rasen kräver det.

Men vad ska man ha för foder?!

Hundfoder är en hel djungel och iochmed att det nu är ca 5år sedan jag hade egen hund så skulle jag gärna ha lite tips på bra men inte hutlöst dyra foder.

Hur har ni med stora hundar gjort med valp/unghund/vuxen foder? Vi vill ju att han ska växa i en bra takt så att han håller!

Så in med alla era tips och foder erfarenheter!
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Du skall väl ge ett bra valp foder tycker jag
mycke protein och mycke fett
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Så kul.:)

Gav min royal canin valp (anpassad för schäfer då det inte fanns för min) och följde rekomendationerna på påsen. Hon är 3 år idag och friröntgad, väger nu 37kg.

Lycka till med valpen
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Varför inte fortsätta ge det som uppfödaren ger eller det hon rekommenderar - hon har ju erfarenhet av rasen och bör rimligtvis veta...
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Jag rekommenderar också att fortsätta med det foder som uppfödaren gett till din hund. Som tidigare skrivare så har (ska) uppfödaren ha erfarenheten av vilket foder som är lämpat för rasen. Då slipper du dessutom att byta foder till din hund, vilket verkligen inte är att rekommendera i den här perioden.

Vi hade RC valpfoder för storväxta hundar, som hon vi köpte våra valpar börjat att utfodra dem med. Vi fick tyvärr byta i övergången till unghundar då den ena brodern inte reagerade positivt på RC:s unghundsfoder. Så nu kör vi på Lamb till alla hundar med de olika inriktningarna som passar dem i ras och ålder.
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Jag fortsatte med vad uppfödaren gav vilket var färskfoder och Royal k9 large breed.

Men nu äter han ett högenergifoder då han är svår att hålla i hull + färskfoder som komplement.

Han är 77cm hög och fint utvecklad.
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

*delvis kl*

Tack för alla svar!

Givetvis kommer vi att ha ett bra foder till vår valp!
Uppfödaren har olika foder till hundarna (fler olika torrfoder) och det tycker jag verkar veligt.

Valpen har främst fått Royal canin så det är vad han kommer att få hos oss, iaf tills han blir unghund. RC´s unghundsfoder har jag dåliga erfarenheter av (3 olika hundar i familjen som fått allergiska reaktioner av det) där av mina funderingar!:)

Vi har även funderingar på färskfoder, för och nackdelar med det?
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

I min värld så är färskfoder det absolut bästa att utfodra sin hund med om man inte har tid/ork/kunskap att blanda till egen mat åt hunden.

mvh
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Varför? Nån motivering?

Och vad är egentligen färskfoder?
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Varför? Nån motivering?

Och vad är egentligen färskfoder?

Färskfoder är "blötmat" som måste förvaras i frysen och tinas portionsvis - blir dåligt fort (=färskt ;) )

Färskfoder innehåller rått kött som i de flesta färskfodersorter är den största ingrediensen, den innehåller sen utöver det någon form av spannmål och vitaminer, mineraler, grönsaker.
Det närmaste "ursprungsmat" man kan komma, förutom BARF.

Färskfoder är ju inte "processat" på samma sätt som torrfoder så alla enzymer etc är ju intakta - saker som försvunnit i torrfodrets tillverkningsprocess och som är bra för våra hundar :)
 
Sv: Foder till stor hund!? Valp till vuxen, tänka på?

Färskfoder är just det, färskt.
Nermalda o frysta kött/fiskdetaljer, inklusive senor o annat, blandat med vitaminer o mineraler som hunden behöver, sedan är det fryst o man serverar hunden det upptinat.

Jag anser att både hundar o vi människor mår bäst av att äta så naturlig oprocessad föda som möjligt, o torrfoder faller inte i den kategorin.

Finns flera olika sorter, Bravo, Klass, Priima, Nordic, Halla kommer jag på på rak arm.
Klass har även vom o köttkross, Nordic har lax, dessa tre är helt oblandade o är inte helfoder.
Själv använder jag bara de tre sistnämnda eftersom jag blandar hundarnas mat själv.

mvh
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Hej! Finns det någon foderkunnig här? Sitter och kollar foder till min valp som kommer i veckan. Jag gillar egentligen att ge rå mat...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
1 811
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa en valp inom snar framtid och undrar hur det brukar funka när man redan har en hund i huset. Jag har en 5...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp