Foder till unghäst!

katarina_dacke

Trådstartare
har en unghäst som får 1 kg krafft 1 kilo kornkross och 1/2 kilo blött betfor,plus miniraler han får ca 12 kg hö per dag! Hur ger ni era unghästar/hästar?
Håller precis på att sitta på honom och rida honom i ca 10 minuter ett par gånger i veckan.. han fyller 3 nu i juni!
Han har alltså inget tungt "jobb" ännu! lite tips å råd på vad ni tycker är bra att ge honom, vill dock inte ge havre nu när han är under inridning.
Tacksam för svar!

Sv: Foder till unghäst!

mina unghästar har alltid fått fri tillgång på silage (senare år) eller hö och halm. har jag haft analys så har en vännina hjälpt mig att se till att inget saknas (jag är kass på att "räkna" :angel:).

har jag inte haft analys, iofs. rätt många år sedan, förr va det ju inte så vanligt och när jag började hålla häst fanns det inte alls :angel: då har vi fodrat "med ögat" och efter "gamla mått mätt", men har alltid varit försiktig med kraftfoder.

Havre är väl inte av ondo bara för man rider in en unghäst ? :confused:

Korn är inte direkt optimalt att ge till unghäst pga av sitt låga lysininnehåll. Analysera ditt grovfoder så vet du vad du ska tillsätta.

Det jag kommer i håg från min unghästs inridningperiod var att jag gav: 12 kg ensilage, ca 2 kg lusern, 0,5 kg havre. Då hade vi analyserat ensilage. Mineraler behövde jag inte ge.

14 kg hösilage - analyserat och med rätt kvoter förstås.

Havre är väl inte av ondo bara för man rider in en unghäst ? :confused:

jo har nämligen testat detta på honom, och han ser då mera "spöken!"
jag fodrar med korn för att han blev lite tunn och sen jag har börjat med korn så har han blivit bättre i hullet!

fri tillgång till hö har jag testat men det funkade inte då han går med sin mamma på 22 bast som bara hon stod och åt! :eek:
han var ute och betade i stället.
Han är avvand från mamma men han går med henne nu eftersom jag bara har 2 hästar..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 958
Senast: tanten
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 117
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur