Milosari

Trådstartare
vad ger ni era hundar för foder? vad kostar det? hur stora är era hundar (hur mycket äter de?)? vad blir det för månadskostnad för era hundar? :bump:
 
Min schäfertik äter Mera Dog. Köper 15 kg säckar som kostar 495:- (tror jag) Hon äter 12-14 dl om dagen.
 
Jag har aldrig räknat på det faktiskt. Har ingen våg så jag vet faktiskt inte hur många gram jag ger mina per dag. Då är det ju svårt att räkna ut kostnaden. Vad väger 1dl purina chicken&rice??

Jag har börjat ge dem det för ett tag sedan, är inne på första säcken alltså. Är MER än nöjd. MKT mindre bajslortar än med Lone Star, bland annat :).

Jag ger mina tre hundar sammanlagt 10 dl per dag. Jag har faktiskt ingen aning vad månadskostnaden blir. Men jag utnyttjar min kompis som har kennel till att fixa breedersäcken på 20kg till mig, den kostar 375:- ungefär, minns inte exakt.
 
12-14 dl? oj :)
Glömde tillägga att mina hundar är av mellanstl, drygt 50 cm i mankhöjd och av rasen whippet. De äter alltså 2dl-4,5dl per dag (olika givor till alla tre alltså)
 
Mina hundar får Royal Canine Maxisize Adult resp. Royal Canine Maxi Junior. Köper i 15 kgs säckar, kostar ca 580 kr/säck..
Mina hundar är border collies och dom får mellan 6 - 8 dl åt gången
 
just nu ger jag Nutro, har varvat med hemlagat men orkar inte det just nu.
Har kennel så jag får var 6:e säck gratis. En säck kostar ca 400 kr och jag tror jag gör av med ca 1½ 15 kg säck i månaden. Har tre stycken RR på mellan 30-38 kg.
De äter ungefär 7-8 dl om dagen.
 
Det var dyrt. Jag gav RC Size förut (typ ett halvår sedan) och de kostade inte mer än ca 450 kr/säck (sedan fick jag uppfödarrabatt också). Du måste betala ett himla överpris...
 
ja jag antar att det e dyrt, men det spelar inte så stor roll... jag får hem körning av det oxå, (ingår i priset) köper ju många säckar på en gång går åt ca 2 säckar i månaden. :crazy:, sen så finns det bara en riktig hundaffär på 4 mils avstånd å jag slipper gärna köra längre om jag slipper. hehe. men visst e det dyrt.
 
3 vuxna Bulldoggar som äter Royal Canin Sensible. En säck räcker i ungefär 1½ månad.. Dom har fri tillgång på mat så hur mycket dom äter vet jag faktiskt inte. Dom är fina i hullet i alla fall :)

En säck där kostar runt 450 kr om jag minns rätt, och sen uppfödarrabatten på 10%.
 
hill's då? ingen som har provat det? finns det en särskild variant till stora hundar av era foder? och sist men inte minst; varför ska jag ge mina hundar ett svindyrt foder som kostar mer än mitt eget käk istället för att ge dom pedigree när dom är friska och blir blanka i pälsen av det? :confused: funderar på att byta men sambon vill ha lite bättre argument än "i reklamen säger dom att deras foder är bättre..." :crazy:
 
Jag har provat flera Hills men hundarna tyckte inte det var gott.
 
Mina gillade heller inte Hill's. De matvägrade i tre dagar och då lämnade jag tillbaka säcken.

Det dyraste behöver inte vara bäst men oftast är inte det billigaste bra dvs typ ICA-foder.
Visst, det är ett fritt val om man vill ge sin hund sånt foder men jag skulle aldrig göra det av flera olika skäl.
1. oftast är inte huvudingrediensen i dessa foder kött utan spannmål och hundars kost ska bestå av största delen kött.
2. Eftersom det är så mycket spannmål i dessa så måste man ge mer av fodret och oftast kaninte hunden tillgodogöra sig allt i maten och skiter alltså ut stora lass.
3. Dessa foder är mer allergiframkallande än kvalitetsfoder (har jag hört, ej egen erfarenhet).
4. helt enkelt sämre sammansättning= svårare för hunden att tillgodogöra sig, hunden kan bli slörae än med ett kvalitetsfoder.

Eftersom et alltsomoftast går åt mycket mindre mängd av ett bra foder så blir det inte dyrare i längden. Om du betalar 300 kr säcken för ett ICA-foder och 450 för ett kvalitetsfoder och du ger dubbelt så mycket av ICA-fodret så säger det ju sig självt att ICA-fodret är dyrare i längden :smirk:
 
Jag tror knappt hundmaten blir dyrare än din egen mat, så dyrt är det inte med hundfoder.
Kolla på foderförpackningarna och läs om innehållet, där syns tydlig skillnad mellan billiga och lite dyrare foder.
 
Ja..det är nog ett mer vettigt pris.
Att betala 580 kronor per säck är långt över gällande prislista från leverantören.

Jag ger själv RC:s energifoder till min RR ca 8 dl per dag..och min lilla tax får under jaktsäsongen samma som den store..dock mycket mindre mängd.

Varvar ibland med RC Maxi sensible....bara för att de tycker det är så gott..:)))
 
Ger Nordic färskfoder, han äter ca 1kg/dag, kostar
runt 400kr/månaden har jag för mig..
Schäfer 63cm 34kg 2år
 
jo det säger dom också, att det inte ska bli mkt dyrare... om labben får 8-10 dl dagl och tiken 5 dl av pedigree ungefär hur mkt skulle dom ha av det dyra fodret? det går åt 1.5-2 säckar (tot ca 25 kg/mån) till 2 hundar. labben väger ca 40 kg, schäfern 27 (labben är stor, inte fet...) :smirk:
 
Rc:s energi foder till mina 4 BC.N som vallar aktivt varje dag. Dom har fri tillgång på foder. Det går åt ca 1 säck i månaden
 
Min hund får numera Royal Canin Energy 4300. Jag har ingen aning vad det kostar för vi har fått en hel massa kilon gratis :). Han äter det med god aptit :d. Som det ser ut så kommer jag nog fortsätta med detta foder när alla dessa kilon är slut och jag får betala själv :(.

Jag har även god erfarenhet av ANF.

Hill's har jag använt men utan ha gjort en närmare jämförelse så verkar det snäppet dyrare än de dyra djuraffärsfoder. Jag tycker att min hund äter bättre av denna sort av RC.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har köpt hem två korvar Pondus för att prova och ena korven verkade god men den ena hunden verkar tycka att den andra är helt...
Svar
11
· Visningar
775
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Vad har ni gett(eller kanske ger) era valpar för foder och varför? Tycker det är en djungel. Min vuxna hund äter Mush just nu och det...
Svar
15
· Visningar
1 263
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp