Foderallergi och veta vad katten är allergisk emot?

Du kan prova vilken annan kattmat som helst, du måste inte prova rena proteinkällor.

Men då vet jag ju inte vad det är som inte funkar tänker jag? Alltså om jag provar kattmat x och symptomen kommer tillbaka så vet jag att hon inte tål kattmat x. Men inte vad I den hon inte tål.

Naturligtvis kan man prova och prova olika kattmat tills man ev hittar en som funkar. Men det känns ju enklare (bortsett då från att få I katten det) att kunna prova en källa separat och sen leta en kattmat som bara innehåller x eller inte innehåller y?

Som med hunden. Med att provocera med enstaka födoämnen i taget så kunde jag konstatera att han inte tålde bland annat kyckling, kalkon, ägg, vete, fläsk, fisk. Det fanns mkt mer han inte tålde dock. Jag kunde även konstatera att han tålde nöt, älg, rådjur, ris och potatis. När jag konstaterat att han tålde det slutade jag testa och kände att nu kan han få sina märgben och jag borde kunna hitta ett foder.

Sen letade jag upp ett foder som innehöll lamm och ris och så lite mer som möjligt. Det innehöll lite mer, tex havre, men gick bra så då kunde jag konstatera att han tålde havre med. (sen insåg jag problemet med kontaminering vid tillverkning men det är en annan historia)

Han tålde dock inte ens kycklingfett eller fiskolja, vilket gjorde det skitsvår hitta foder. Hade jag försökt med olika helfoder utan provokationen hade det tagit grymt lång tid hitta ett foder och jag hade troligen gjort massa felaktiga slutsatser för all del. Typ att han inte tålde nöt - när det i själva verket var ägg han reagerade på osv.

Och av det jag hört och läst rek samma regim för katt. Dvs när man kört eliminationsdiet så provocerar man genom att ge gamla fodret. Blossar det upp är allergin bekräftad. Sen kan man välja låta katten stå kvar på allergifoder eller börja testa enstaka födoämnen?

Swn har jag ju redan kollat om det finns något färdigt foder jag kan testa, t ex det med kanin och ärtor. Men verkar finnas mkt färre sådana foder med ovanliga protein källor till katt än till hund?
 
Jag vet fortfarande inte vad det är Tuva reagerar på. Typ inga allergifoder funkade ju.. Det enda som funkar säljs för 510 kr - 3 kg. Jag är ytterst tacksam att den andra katten inte ens smakar på det fodret.

Jag visste inte heller vad Tuva ätit innan hon kom till mig (omplacering visa katthem vid fem års ålder). Vi provade alla hypoallergena foder vi kunde hitta, för något annat än kattmat är inte ätbart om man är katt.
Det veterinären till slut hittade och som fungerar är baserat på insektsprotein. Jag får åka ca 6 mil enkel väg till veterinären för att köpa det, men det funkar så vad gör man inte?

Såg att Bozita hade ett foder med enbart kyckling som proteinkälla. Det är ju bra. Mer sånt tycker jag!

Förresten, är det Virbacs insektsfoder du ger? Då kan du beställa online om du vill. Tror det var veterinärbutiken jag såg hade det
 
Nu hittade jag ett våtfoder med känguru ;)

Men fanns känguru, får, lamm, gris, lax, kyckling. Och fanns i blandpack en av varje. Inte så stor nytta kolla om hon tål känguru kanske men äts det bara kan man ju testa de vanliga kyckling, lax och gris iaf!
 
Finns det Sheba med enbart fisk?
Jag har inte hunnit kolla supernoga än men la några h igår. Tänkte att våtfoder borde finnas massa med bara en proteinkälla. Hittade typ två, en med lax och en med kyckling. Blev förvånad vilken skillnad det är på hundfoder och kattfoder. Utbudet på hyfsat "rent" hundfoder är enormt mkt större!?

Fisk och kyckling nästan räknar jag med hon inte tål då det är så himla vanligt med allergi mot det, och det verkar vara lättast att testa med då det är så himla vanligt. Men är ju utmärkt om det finns t ex Sheba med bara fisk.

Alltså ren fisk är det kanske inte, men kolla på dom. Eftersom det är komplementfoder så är ju kraven på näringsinnehåll lägre. Jag köper de små runda burkarna.

https://www.sheba.se/produkter/lyx/med-tonfiskfilet
https://www.sheba.se/produkter/lyx/med-kycklingbrost

Edit: Jo, de verkar vara ganska rena.
 
Och portionsfodra är alltså mitt sista alternativ. Då får alla hellre äta dyr allergimat. Att portionsfodra skulle vara enbart för min ekonomis skull och inte alls för katternas bästa. Min ekonomi skulle få det bättre - katterna sämre. Det kan jag inte berättiga helt enkelt.

(sen skulle mina nerver också få det sämre men det skulle jag kunna ställa vs ekonomi om det kvittade för katterna. Men det spelar roll för katterna och har jag skaffat dem så får jag ju helt enkelt låta deras bästa gå före min ekonomi)

Varför anser du att det skulle vara sämre för katterna med portionsfodring? Katter liksom alla andra rovdjur är inte anpassade för att småäta hela tiden. De jagar, äter och sen vilar de. Sen jagar de när de är hungriga igen och sen vilar de och ibland misslyckas jakten. Rovdjurs kroppar är liksom anpassade för det. Hästar och andra betesdjur är anpassade för att äta hela tiden men katter är inte betes djur. Att vara hungrig då och då är fullt naturligt för ett rovdjurs kropp. Sen att de flesta (även människor) helst skulle äta hela tiden betyder inte att det är vad som är bäst för dem (och oss).
 
Vi har på jobbet verkligen försökt hitta singelproteinfoder till katt men gått bet. Finns många för hund men katt...

Knepigt eg. Borde vara lika stor marknad för katt? Jag har hittat några våtfoder, men de innehåller då även "buljong" utan att ange vad som är i. Hittat enstaka torrfoder bara.
 
Varför anser du att det skulle vara sämre för katterna med portionsfodring? Katter liksom alla andra rovdjur är inte anpassade för att småäta hela tiden. De jagar, äter och sen vilar de. Sen jagar de när de är hungriga igen och sen vilar de och ibland misslyckas jakten. Rovdjurs kroppar är liksom anpassade för det. Hästar och andra betesdjur är anpassade för att äta hela tiden men katter är inte betes djur. Att vara hungrig då och då är fullt naturligt för ett rovdjurs kropp. Sen att de flesta (även människor) helst skulle äta hela tiden betyder inte att det är vad som är bäst för dem (och oss).

Som jag skrev så portionsfodras siamesen så hetsar hon gärna i sig maten och kräks upp den. Får hon småäta så händer inte det

Ragdollen är svår att få i tillräckligt med foder vid portionsfodring med få tillfällen per dag.

Sen ang naturligt så de jagande katter jag haft har inte jagat och ätit morgon och kväll. Utan rätt kontinuerligt. Dvs många fler måltider än 2 per dag. Sen kan det givetvis sitta i att jaktlusten är konstant och att de lika gärna käkat upp bytet när de dödat det.

Men portionsfodring av Fröknarna 2 - 3 ggr per dag skulle leda till en kräkande siames och en mager ragdoll. Förutom övriga aspekter som dock inte är några hälsoaspekter (skrikiga klängiga katter osv)

Tyvärr hetsar siamesen lika mkt med våtfoder, annars skulle det löst det (även om det inte hjälper ragdollen). Hetsproblemet blir även sämre pga att hon inte har några tänder. Hon sväljer torrfoder helt även i lugn situation, men då såpass lite per gång att det går fint. Men att kasta i sig hälften av dagsransonen otuggat leder till att det kommer i retur efter en stund. Där hjälper foderboll tex, men då är vi tillbaka till att de andra katterna gärna hjälper till att äta upp.
När det gäller våtmat så Fröknarna får ungefär en matsked våtmat var per dag. Och siamesen får sin utkletad för annars trycker hon i så mycket att det ramlar ut på sidorna av munnen. Får hon mer än en msk våtmat åt gången kommer den med i retur iom hastigheten ner.

När jag hittat ett sätt där siamesen inte kräks och ragdollen äter tillräckligt och båda håller fin vikt behåller jag gärna det istället för att välja en lösning som är sämre. Lukas portionsfodras - han skulle se ut som en fotboll efter en vecka annars. Han är inte särskilt nöjd med detta men där är det det som är det bästa för hans hälsa.

Jag har inte exakt räknat hur många ggr Fröknarna äter per dygn men kanske 7-8.det handlar alltså inte om att småäta hela tiden. Men lite och ofta jmf med 2-3 gånger och större mål.

Naturligt skulle siamesen vara stendöd fö. Utan tänder är man rätt körd 🙈 och hetsandet kan säkert ha grundats någon gång i början när tänderna gjorde ont och hon hade konkurrens om maten. Men det verkar inte försvinna. (hon hetsade när hon kom, och hade fruktansvärda tänder när hon kom)
 
Som jag skrev så portionsfodras siamesen så hetsar hon gärna i sig maten och kräks upp den. Får hon småäta så händer inte det

Ragdollen är svår att få i tillräckligt med foder vid portionsfodring med få tillfällen per dag.

Sen ang naturligt så de jagande katter jag haft har inte jagat och ätit morgon och kväll. Utan rätt kontinuerligt. Dvs många fler måltider än 2 per dag. Sen kan det givetvis sitta i att jaktlusten är konstant och att de lika gärna käkat upp bytet när de dödat det.

Men portionsfodring av Fröknarna 2 - 3 ggr per dag skulle leda till en kräkande siames och en mager ragdoll. Förutom övriga aspekter som dock inte är några hälsoaspekter (skrikiga klängiga katter osv)

Tyvärr hetsar siamesen lika mkt med våtfoder, annars skulle det löst det (även om det inte hjälper ragdollen). Hetsproblemet blir även sämre pga att hon inte har några tänder. Hon sväljer torrfoder helt även i lugn situation, men då såpass lite per gång att det går fint. Men att kasta i sig hälften av dagsransonen otuggat leder till att det kommer i retur efter en stund. Där hjälper foderboll tex, men då är vi tillbaka till att de andra katterna gärna hjälper till att äta upp.
När det gäller våtmat så Fröknarna får ungefär en matsked våtmat var per dag. Och siamesen får sin utkletad för annars trycker hon i så mycket att det ramlar ut på sidorna av munnen. Får hon mer än en msk våtmat åt gången kommer den med i retur iom hastigheten ner.

När jag hittat ett sätt där siamesen inte kräks och ragdollen äter tillräckligt och båda håller fin vikt behåller jag gärna det istället för att välja en lösning som är sämre. Lukas portionsfodras - han skulle se ut som en fotboll efter en vecka annars. Han är inte särskilt nöjd med detta men där är det det som är det bästa för hans hälsa.

Jag har inte exakt räknat hur många ggr Fröknarna äter per dygn men kanske 7-8.det handlar alltså inte om att småäta hela tiden. Men lite och ofta jmf med 2-3 gånger och större mål.

Naturligt skulle siamesen vara stendöd fö. Utan tänder är man rätt körd 🙈 och hetsandet kan säkert ha grundats någon gång i början när tänderna gjorde ont och hon hade konkurrens om maten. Men det verkar inte försvinna. (hon hetsade när hon kom, och hade fruktansvärda tänder när hon kom)

Ja, 2 ggr per dygn är ju på tok för sällan. Det var inte det jag menade med portionsfodring. Men du känner ju dina katter bäst. Jag hoppas att du hittar nåt som löser problemet!
 
V
Ja, 2 ggr per dygn är ju på tok för sällan. Det var inte det jag menade med portionsfodring. Men du känner ju dina katter bäst. Jag hoppas att du hittar nåt som löser problemet!

Mer än 3 fodring är väldigt svårt att lösa, och jag gissar det gäller de flesta som heltidsarbetar? Därav 2-3. Två torrfoder och en våtmat. Morgon innan jobbet. Sen em/Tidig kväll efter jobbet. Sen kväll.

Jag går upp vid 6. Kommer hem från jobbet vid 17. Hem från stallet (när jag är frisk) kl 21 och lägger mig vid 22-23. Känns rätt normalt.
 
Ja, kollade igen och var veterinärbutiken. Tror de tog 519. Skickar med postnord.

Har du kollat Dr Baddakys solo-foder? Säkert inte billigare än Royals allergifoder men finns i alla fall blötfoder med enbart kanin och jag tror även någon annan variant (vaktel?).

Edit: såg nu att det enbart var okej att ge under utredning och inte längre perioder...
 
Så här ser schesirs torrfoder ut

20190914_145117.jpg
 
Har du kollat Dr Baddakys solo-foder? Säkert inte billigare än Royals allergifoder men finns i alla fall blötfoder med enbart kanin och jag tror även någon annan variant (vaktel?).

Kollade men det är torrfoder jag behöver. Blötfoder går så lite då där kan hon fortsätta få hills z/d livet ut. Det är lätt ge dem olika med. Lukas får mush färskfoder med kyckling och nöt. Siamesen får nu z/d. Ragdollen får ett från Hills.

Men räcker jag står i köket så snor ingen nån annans mat när de är klar med sin. Och ragdollen vill inte ha varken mush eller z/d så hon får när hon är klar. Lukas äter allt men vet man inte får robba andras när matte ser. Siamesen äter inte mush men gärna hills så där får man hålla ett öga när hon ätit klart. Men alla äter helst sin egen mat i första hand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp