Foderautomater och Termobar ?

stallhh

Trådstartare
Hur fungerar det om man har tex 3 hästar, och behöver ge dom mat vid 13-14 tiden på dagen, räcker en sån maskin till att lagra hö för 3 hästar,ca 4-5 kg? blir ju svårt med tanke på att hästar sällan vill äta ur samma hög? antar att man kanske måste köpa 3 lunchboxar då eller? kostar de 1000 kr stycket?
Termobar, isfritt vatten....är de bra? kostar de mkt?

Sv: Foderautomater och Termobar ?

Hej
Istället för lunchbox kanske du ska titta på en automatisk grind? Då kan du själv lägga ut så många högar du vill.
Jag har en thermobar och jag vill inte vara utan den. Förra vintern hörde jag talas om många hästar som drabbades av kolik på grund av att vattnet frös och hästarna inte kunde dricka tillräckligt. Här var det ända ner till 25 minusgrader men vattnet var isfritt. Tidigare år har jag burit ut varmvatten men när det är riktigt kallt så fryser det fort igen. Jag tror min thermobar kostade runt 4000:- men jag tycker det var värt varenda krona eftersom jag har hästarna på lösdrift.

Modeller typ Thermobar finns på nätet för ca. 10 % av dens kostnad.

Vi har byggt oss en egen "thermobar" i år. Vår rymmer ca 90 liter, och har hittills funkat toppen.

hur byggde ni den,vad kostade det,vad behöver man för material?

Hrm hrm, nu var det inte jag som byggde den. Men, du gör en låda av byggplyfa och vanliga reglar. Den isolerar du med frigolit. Sedan köper du en vanlig vattenbalja, så stor som du gjort lådan inuti. Vi valde alltså 90 liter. Runt lådan virar du frostskyddskabel, som du kopplar till elkontakt. Sen stoppar du i baljan i lådan- klart.

Nu har det bara vara ca -15 hos oss, men det håller den absolut för. Frostskyddskabeln är det dyra, den kostar mellan 500-800, beroende på hur lång du behöver (beroende på baljans storlek). Vi tog lite i överkant för att vara på säkra sidan. Jag vet inte vad byggplyfan och frigoliten kostade, men reglarna gick nog på knappt 200 kr. En balja kostar runt hundralappen. Så beroende på kostnaden för byggplyfa går hela karet på mellan 800-1500, skulle jag chansa på.

Jag har även bilder som kan mailas vid ev. intresse.

köpte thermobar på 80 liter till mina två hästar kostade dryga 2000:-
tycker att den är superbra ,aldrig mer hacka is i karet.
dessutom är vattnet aldrig iskallt,hästarna gillar det och dricker mer vatten,händer att dom nästan tömmer den på en dag ibland.

har också köpt 2 st foderautomater för lunch höet,känns jättebra att slippa stressa hem från jobbet för att fodra .
kan numera handla o dyl på väg hem.
de kostade ca 2800:- st. finns på Bole.
det går att fylla dem med hö upp till 8 kg. men när den släpper luckan under på timer,så ger den hela givan i en hög .
Bör nog vara en " låda" per häst,mina skulle inte äta ur samma hög . då förser sig hingsten och vallacken får snällt titta på......

jag och hästarna är jättenöjda.

Har 2 st thermobarer sen 3 år och är jättenöjd. Köpte tre till förra veckan för 2600 kr st med frakt o allt . Om du bygger själv så kolla att det inte är 220V till baljan utan lågspänning. Tyvärr tror jag att transformatorer av lite högre kvalitet kostar en del.
Jätteskönt att ha ljummet vatten till hästarna.

Hur fungerar det om man har tex 3 hästar, och behöver ge dom mat vid 13-14 tiden på dagen, räcker en sån maskin till att lagra hö för 3 hästar,ca 4-5 kg? blir ju svårt med tanke på att hästar sällan vill äta ur samma hög? antar att man kanske måste köpa 3 lunchboxar då eller? kostar de 1000 kr stycket?
Termobar, isfritt vatten....är de bra? kostar de mkt?

Förespråkar också termobar o lunchgrindar. Det löser alla problem tycker jag. En solcellsdriven lunchgrind kostar 3000 kr och behöver inte skruvas fast eller monteras, utan sätts fast med spännband på ett träd, en grindstolpe eller var som helst. Kan ställas in varje gång, eller förprogrammeras, det kan man välja själv.

Fördelen med lunchgrindsystemet är att man kan fodra hur många hästar som helst med en enda. Eftersom man har en stängd fålla/hage, där man i förväg lägger ut hur många hö-högar man önskar, och sedan släpper grinden in hästarna i den hagen när man själv önskar. En engångskostnad alltså. Bäst är att ha skogshage, så höet inte blåser iväg vid större vindhastigheter, så man kan "gömma" det i buskar och snår.

Lunchboxarna som tex. nordpost säljer rymmer 4-5kg om man packar bra, men om luckans öppnas är frågan... Min pappa har byggt lunchboxar att ha i stallet, och dom klarar av max 1,5kg.

Sen är det ganska lätt för hästarna att riva ut höet i springorna, har hänt att en inhyrd häst i mitt stall tömde sin lunchbox under natten - helt utan att ens öppna luckan:rofl:

Hej
Istället för lunchbox kanske du ska titta på en automatisk grind? Då kan du själv lägga ut så många högar du vill.
Jag har en thermobar och jag vill inte vara utan den. Förra vintern hörde jag talas om många hästar som drabbades av kolik på grund av att vattnet frös och hästarna inte kunde dricka tillräckligt. Här var det ända ner till 25 minusgrader men vattnet var isfritt. Tidigare år har jag burit ut varmvatten men när det är riktigt kallt så fryser det fort igen. Jag tror min thermobar kostade runt 4000:- men jag tycker det var värt varenda krona eftersom jag har hästarna på lösdrift.

Om man letar efter grindöppnare, kan man googla på "grindöppnare", och leta efter "Batt Latch", så hittar man solcellsdrivna monteringsfria.

Hej

Kan du berätta lite mer hur de foderautomaterna från Bole ser ut? för de förstår ej när jag säger att de sålt såna förr..
Har du nåt namn på nåt märke? drivs de med batteri eller en vanlig äggklocke timer??

Senast ändrad av en moderator:

Hej

Kan du berätta lite mer hur de foderautomaterna från Bole ser ut? för de förstår ej när jag säger att de sålt såna förr..
Har du nåt namn på nåt märke? drivs de med batteri eller en vanlig äggklocke timer??

Du har hittat en tråd från 2007 och svarat en användare som har avregistrerats. Du kommer nog inte få många svar därifrån...

För många år sedan gjorde vi en höautomat med timer och satte på en stolpe.
Det gick två dagar. Sedan listade ena hästen ut hur hon (hårdhovat) kunde öppna den.
Så när frukosten var avklarad öppnade hon lunchboxen och så var de hungriga på eftermiddagen i alla fall.
Då satte vi den på en högre stolpe och fixade så att man firade upp den en bit, typ som en flagga. Lite bökigt men det fungerade bra.
Det gick ju bra när båda hästarna samsades, men har man en som bestämmer och jagar undan den andra bör man ha två lådor på avstånd från varandra.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta... 2
Svar
34
· Visningar
3 742
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 653
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D... 2
Svar
35
· Visningar
3 848
Senast: hoppsann
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 082
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31