foderbehov

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 340
C

cerrox

stämmer era hästars foderbehov in på dessa 'behovstabellerna' & uträkningarna på papper som finns mot vad dom i verkligenheten egentligen behöver? är det perfekt efter uträkningen eller har dom ett lägre eller högre behov? hur mycket lägre/högre? är det MJ som skiljer eller Smrp eller kanske båda, kvoten kanske är bättre lägre eller högre?

berätta för mej. intressant att veta!! ;)

Sv: foderbehov

På min lättfödda nordis så stämmer behovet rätt bra överens med tabellerna. När han tränas som mest så har han ett MJ-behov på ca 75, vilket tabellerna också visar. Dock hamnar proteinet lite i underkant om jag skall ha en kvot på 6, dvs isf 450 g smrp. Han bör få ca 480 g smrp för att få en fin överlinje. Nu går han endast på fri tillgång på grovfoder och får i sig lite mer än vad han egentligen behöver, men har tack ock lov inte lagt på sig så ruskigt mkt ändå...

På min 22-åriga hingst stämmer behoven inte alls överens med tabellerna. Enligt dem skall han ligga ungefär som nordisen, då han inte tränas nåt nämnvärt. Han behöver absolut MINST ca 105 MJ och 800 g smrp, om det inte är kallt ute, för att hålla sig fin. Just nu går han på en foderstat på ca 150 MJ (!!!!) och ca 1050 g smrp. Anledningen till att han får så mkt nu är att han numera går på fri tillgång på grovfoder samt att jag ökade kraften när det blev kallare och när han började fälla, eftersom jag märkte att han tappade lite. Eftersom han inte tillgodo gör sig grovfodret speciellt bra så spelar det i princip ingen roll om han får 8 eller 15 kg. Fri tillgång får han för att ha nåt att göra och att kunna få tugga när han vill.

cerrox skrev:
stämmer era hästars foderbehov in på dessa 'behovstabellerna' & uträkningarna på papper som finns mot vad dom i verkligenheten egentligen behöver? är det perfekt efter uträkningen eller har dom ett lägre eller högre behov? hur mycket lägre/högre? är det MJ som skiljer eller Smrp eller kanske båda, kvoten kanske är bättre lägre eller högre?

berätta för mej. intressant att veta!! ;)

Inte ett smack, skulle jag lägga honom enl. tabellerna så blir han mager, tjurig och depprimerad. Han har ca 50% mer MJ och ligger lite under på smrp. Hans bästa kvot är runt 5.5.
Ponny Welshkorsning som nu ligger på ca 90mj, han har i stort fri tillgång på grovfoder pendlar mellan 11-13 kg som han stoppar i sig.

Senast ändrad:

Häst 1. Idealiskt med kvot runt 6-6,5. Drar 10 MJ mera än tabellhästen i underhåll. Det är rätt mycket när underhållsbehov skattas till runt 45 MJ.

Häst 2. Bör ha kvot 5-5,5, inte högre. Möjligen om det är från grovfodret, det har vi inte kunnat testa än. Hoppas på sommarens skörd :)

MEN. Tabellerna är suveräna som en första vägledning när man börjar räkna. Dock är det just GENERELLA värden.

nope... vågar inte ens tänka på hur mager min stackars pålle skulle va, om man skulle räkna ut vad han ska ha enligt tabellerna och sedan följa det......

JAg vet inte va de e för tabeller ni snackar om men om ja följde tabeller i hästböcker skulle alla mina hästar rulla fram

min häst behöver mer än behovstabellerna (vilka du nu använder dig av?) har faktiskt sluta att titta på rekommenderade värdena utan kör enbart på känn/syn.

Stämmer inte alls på nån av mina hästar (möjligtvis att det stämmer på shettisen då). Behöver mer än det uträknande,

Om du inte vet vad det är för tabeller, hur fasen vet du då att det inte fungerar? Och vilka tabeller har du sett som inte stämmer i ditt fall?

Nej, jag har inte räknat på behov på ett tag nu eftersom jag vet vad hon behöver, men jag har för mig att hon låg på 75 MJ enligt tabeller. I "verkligheten" ligger hon på 63-64 :smirk:
På 75 hade hon blivit både fet och galen :p

Min systers häst får jag alltid lägga högre än tabellen visar, högre kvot (gärna över 7) och mera MJ.

Jag använde tabeller i början, sedan har jag justerat efter hand.
Hade jag inte börjat med tabellerna hade jag kanske inte kommit rätt lika fort.

Min arab behöver ofta mer än vad uträkningsprogrammen anger. Han är lätt så han har ett minimibehov av hö på ca 4,5 kg hö och om jag lägger in det som minimivärde i tex Optiswing så ger de honom bara 4,5 kg hö och resten kraftfoder... Skumt!

Nu får han 9 kg hö per dag (alltså nästan det dubbla mot minimibehovet) men han tränar också rätt ordentligt så han får dessutom ca 1 kg Fibergi Elit.

Ibland behöver han också korn till detta men ju äldre han blir desto lättare blir det för honom att behålla hullet (rör sig antagligen mindre i hagen, mindre uppspelt) så nu är det sällan som korn behövs.

Men han har klart ett större energibehov än vad programmen anger. Dock är nog proteinbehovet mer nära sanningen.

/Camilla

JAg vet inte va de e för tabeller ni snackar om men om ja följde tabeller i hästböcker skulle alla mina hästar rulla fram

jag tänker mest på 'den vanliga' uträkningen man brukar gå efter som finns i dom flesta böcker osv, man räknar ut underhållsbehov, arbetstillägg osv. har även sett att det finns rekommendations behovstabeller.

det är intressant det där. för på min arabkille stämmer det inte heller in alls med uträkningarna jag har kommit fram till att hans behov bör vara. han kräver det behovet jag har fått fram + ca 50 MJ MER & sedan en smrp/MJ kvot runt 7. men visst det är ju en bra vägledning att ha något att utgå ifrån & sedan får man justera efter hand. :)

Nja foderstatsuträkningar och hästen behov brukar variera en del. Man sätter en 6,0någonting i kvot just för att det är ett bra grundvärde att utgå ifrån och så får man pilla lite själv för att få till det passande för ens egen häst. En segare minskar man ner kvoten lite och eventuelt sätter dom på ett högre jobb än vad dom går just för att man vill att den ska bli lite mer framåt (fast vissa vill ju ha en lugnare häst, jag vill ha en lite piggare eftersom att jag tycker det är skoj).

Min häst går på lätt arbete, rids 1-2 timmar 5-6 dagar i veckan. Då ingår nog normalt minst 30 minuter skritt dagligen oftast lite mer (dock rids det alltid normalt aett lite över 1 timme). Min ligger på en ganska högg kvot för att hon ska orka arbeta och jobba ordentligt med sin kropp eftersom att hon är springig i personligheten (rasen är även byggd för fart) hon är fortfarande springig lätt av sig å gasar gärna på men om man vill att hon ska jobba så får man jobba ner henne och jobba med henne så funkar hon kanon.

Min häst, varmblod i lätt träning, ligger något över.

Enligt tabellerna ska hon klara sig på ca 65 MJ, men hon kräver ca 70-73. Smrp/MJ-kvoten bör jag lägga någonstans nära 7.

mitt treårssto kräver mer än behovstabellerna.
som jag fodrat nu är det enl hippocampus 39% för mycket energi och 50% för mycket protein.
totalkvoten på foderstaten är 6,9. tycker hon är fin på detta.
säger som tidigare inlägg, att tabellerna är jättebra för en grundfoderstat som jag sedan får modifiera efter vad ögat och känslan säger om just min häst.

Häst 1: NF, 17 år, 146 cm, 400 kg. Har tidigare fungerat väldigt bra på Mj enligt tabell och kvot på 6, alltså en riktig "normalhäst"! Men den här säsongen märker jag att hon kräver en högre Mj och kvot för att hålla sig fin. Har gått på ca 10-15 Mj mer än tabellvärde samt en kvot på 6,5-7. Åldern?

Häst 2: Shettis, 13 år, 105 cm, 200 kg. Håller sig vild och vacker på tabellvärde men kan gott ha en något lägre kvot, runt 5,5-5,8. Lite kuriosa... Tabellvärdena i mina foderböcker/SLU-häften säger 27 Mj men HippoCampus säger 32... Jag trodde HC byggde på SLU:s forskning:confused:

Häst 3: Halvblod, 12 år, 170 cm, 600 kg. Ligger på ca 50 Mj mer och en kvot på 7-8.
//marti

intressant att läsa era svar. trodde först att det kanske bara vart min arabkille som inte stämde in på dessa 'behovstabeller'. :D

Nej då så är det ju i princip aldrig :)

Behovstabellerna är ju till för att först berätta mineralitag å liknande som en häst behöver sådant behövs ju aldrig ändras. Å resten är till för att mans ka få en bra grund som man kan bygga på. Det är för att man ska få ett cirka hum så man inte famlar i det vilda mörka (har jag gjort ett år, blev inte så bra :D )

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 459
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 404
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka