Foderdjungeln: Köttmjöl?

Jenny85

Trådstartare
Håller på och klurar ut hur jag bäst ska fodra min snart 2-åriga kille som alltid har varit väldigt dålig på att äta, är en väldigt kräsen kille med inte alltför stor aptit (friskförklarad och aktiv). När jag nu har letat igenom foderdjungeln så har jag konstaterat vissa saker som leder till en massa frågor hos mig.

Först och främst så funderar jag på det här med köttmjöl: varför används köttmjöl i så väldigt många fodersorter till hundar? Köttmjöl är väl förbjudet att annars använda i djurfoder, eller gäller det bara typ kor och hästar? Finns det något positivt med att ett foder innehåller köttmjöl? Jag tycker bara det känns otäckt och onödigt, varför inte använda bara kött?

Sen så skulle man behöva gå en väldans massa utbildningar om foder trots att man "bara" har en sällskapshund! Min kille t.ex behöver ett foder med lite mer energi, dels för att han behöver lite mer energi i fodret men också för att hjälpa honom hålla vikten lite bättre. Har bl.a blivit tipsad av djurbutiken och veterinärkliniken i stan att ge honom Royal Canin Energy 4800 som är ett högenergifoder. Sagt och gjort, hunden åt av det ok, men då inser jag att väldigt, väldigt många högenergifoder innehåller ju ett gäng ämnen som bland annat förbränner fett, eller kanske mer omvandlar fett till muskler (inte så konstigt kanske med tanke på att det är tänkt att användas till arbetande hundar). Det ovannämnda fodret innehåller dessutom flera olika ämnen som på olika sätt verkar fettförbrännande, och det vill man ju inte direkt när man har en tanig hund :confused: Så nu känner jag mig som en fånig hundägare som skulle ha läst på ordentligt innan jag tar råd från andra!

Alldeles nyligen fick jag nos på Purina Pro Plan, av främst 2 anledningar: Innehåller inget köttmjöl och deras Performance-foder innehåller inte en massa läskiga tillsatser, som ex L-karnitin (ett tillskott som även används av kroppsbyggare för att bränna fett och bygga muskler). Har visserligen hittills bara gjort lätta efterforskningar på Pro Plan men det är dessa två grejer som jag reagerar på.

Nu undrar jag ju om någon kan dela med sig av sina tankar om det här, om det är någon mot all förmodan som orkar läsa :)
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Vill bara tillägga att jag inte hunnit göra några seriösa efterforskningar än, så jag är inte helt 100 insatt i mina egna tankar än så länge...

Såg nu att det foder jag är nyfiken på, Purina Pro Plan Performance, innehåller också torkar fjäderfä-protein. Bör man väl anse som köttmjöl, eller rätta mig om jag tänker fel? varför/varför inte köttmjöl i foder återigen?

Jag inser att färskfoder av alla dess slag kommer att dyka upp i en ev. diskussion och det är jag idag inte intresserad av av olika anledningar, tyvärr.

Så snälla ge mig era egna funderingar och tankar!
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Nu är jag inte så insatt i foderbiten som jag skulle vilja vara, men ang. köttmjöl så är det bara kor etc som det är förbjudet för såvitt jag vet. Anledningen till det är att de är veganer och matsmältningssystemet är inte anpassat för kött samtidigt som det kan sprida sjukdomar (sistnämnda är väl största anledningen, och att det går är väl för att det är kött från samma art i princip).
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Det ÄR en djungel i hund- och kattfoderbranschen. Men din initiala fråga om köttmjölet är enkelt. Köttätande djur får ha köttmjöl i sitt foder. Så där är det inga problem.

Jag hittade mitt favoritfoder för många år sedan och höll mig till det ända till jag inte hade några katter eller hundar kvar. Hills. Började när det enbart såldes på veterinärkliniker och inte fanns som normalt underhållsfoder utan speciellt dietfoder. Men när Hills Maintenance kom blev det enklare :)
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Hundmat är en djungel men det som borde vara intressant är att hitta ett foder som fungerar för magen (lagom mycket och fast bajs), som hunden äter med åtminstone någorlunda god aptit - till ett pris som ägaren tycker det är värt. Sen kan man ju ha koll på så att det inte innehåller ämnen som visat sig vara t.ex. hälsofarliga. Allt annat är oväsentligt enligt mig.

Personligen struntar jag i om fodret innehåller kött eller köttmjöl, ris eller vete (majs och soja försöker jag dock undvika) så länge som hunden mår bra.

Problemet med köttmjöl är ju som sagt att man inte vet exakt vad det innehåller och i vilka proportioner, men eftersom näbbar, hovar, fjädrar och hår inte ska ingå i köttmjöl, så finns det inte så mycket "galet" kvar på ett djur som skulle kunna ingå i mjölet.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Hejhej Jenny85,

köttmjöl är godkänt för hundmat, men visst låter det inget vidare.

Varför inte ge hunden Magnusson Meat & Biscuit som är det enda torrfoder som är uteslutande baserat på färskt kött (alltså inte något köttmjöl), och är 100% svenska råvaror. Använder det till min hund sedan tre-fyra år tillbaks och tycker det är toppen, jag attraherades av det just för att det är svensktillverkat, svenska råvaror, färskt kött och inte innehåller några onödiga tillsatser. Om du skickar ett mail dit så får du ett smakprov skickat med posten! :D

Tjingeling!

Tillägg: Färskt kött ger en bättre proteinkvalitet eftersom köttet inte är processat så som det är när man tillverkar köttmjöl.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Och jag rekommenderar som vanligt färskfoder :bow:

Lite meckigt att pyssla med i början, innan man får in rutinen.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Lånar min egen knapp och svarar:

Jenka och AnnBur: Såklart, svaret var ju ganska simpelt när jag får höra det. Klart det är skillnad på djur och djur, borde jag kunnat räkna ut själv :o

Lieverd: Håller helt och fullt med dig där, det absolut viktigaste är att hunden fungerar bra på fodret, sen kan det vara vilket foder som helst. Jag är bara så nyfiken på hur pass mycket köttmjöl kan påverka åt det negativa hållet. Men samtidigt så innehåller ju så otroligt många fodersorter köttmjöl så frågan är om det är negativt på något sätt bara för att det klingar illa i mina öron?

Kalaspinglan: Låter som att det kan vara värt att kolla upp Magnusson Meat & Biscuit med tanke på just de tankar jag har kring hundfoder.

Aliide: Jag tror på idén med färskfoder, och jag tror att det skulle kunna passa min hund, men jag har knappt någon existerande frys idag så det blir för krångligt och ohållbart för mig i längden idag.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Jag slår ett slag för Standardt, om du googlar så finns mycket info att läsa på deras hemsida. Det är ett svenskt väldigt "rent" foder utan en massa onödiga tillsatser. :)

Jag själv utfodrar mina med färskfoder och Standardt.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Tillägg: Färskt kött ger en bättre proteinkvalitet eftersom köttet inte är processat så som det är när man tillverkar köttmjöl.

Färskt kött behöver däremot inte betyda att proteinkvaliteten i den färdiga produkten är bättre än ett köttmjölsbaserat foder. Magnusson M&B adults innehållsförteckning är "50 %Färsk köttfärs, fullkornsvetemjöl, färska ägg, kallpressad rapsolja, kornmjöl, färska morötter, potatisfiber".

Eftersom 50% köttfärs inte är torrsubstansen, innehåller fodret i verkligheten betydligt mindre än 50% kött (kommer inte ihåg hur mycket vätska man räknar med men det är förhållandevis mycket), alltså är huvudingrediensen vetemjöl och spannmålsproteiner är inte av optimal kvalitet för hundar. Ägg som står som tredje ingrediens är ju däremot en alldeles utmärkt och framför allt billig proteinkälla, men det är omöjligt att veta hur mycket av fodrets 28% protein som kommer från köttet och äggen och hur mycket som kommer från spannmålet eftersom vetet trots allt är huvudingrediens.

Magnusson M&B är ett alldeles utmärkt foder för alla de hundar som fungerar på det, men i teorin skiljer det sig inte nämnvärt från andra foder förutom att det är baserat på vetemjöl (vilket ju fler hundar reagerar på än t.ex. ris), är svenskt och kravmärkt (tummen upp!)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Hundmat är en djungel men det som borde vara intressant är att hitta ett foder som fungerar för magen (lagom mycket och fast bajs), som hunden äter med åtminstone någorlunda god aptit - till ett pris som ägaren tycker det är värt. Sen kan man ju ha koll på så att det inte innehåller ämnen som visat sig vara t.ex. hälsofarliga. Allt annat är oväsentligt enligt mig.

Personligen struntar jag i om fodret innehåller kött eller köttmjöl, ris eller vete (majs och soja försöker jag dock undvika) så länge som hunden mår bra.

Problemet med köttmjöl är ju som sagt att man inte vet exakt vad det innehåller och i vilka proportioner, men eftersom näbbar, hovar, fjädrar och hår inte ska ingå i köttmjöl, så finns det inte så mycket "galet" kvar på ett djur som skulle kunna ingå i mjölet.

Personligen avskyr jag tänket "att så länge hunden ser ut att ta till sig maten är det bra foder". Det lever idag hundratusentals hundar i Sverige som inte får i sig i närheten av den energi och näring som dem behöver, just för att människor väljer att ge dem foder som dem inte kan tillgodose sig näringen ifrån utan det enbart lagras som fett!

Jag kan ta ett exempel från min närhet. Mina hundar går på STORA mängder fodax plus pga av att de tränas hårt och bygger därför stora mängder muskler. Kullsystern till en av mina hundar träffade jag för ett tag sen och hon tränas i motsvarande utsträckning, men såg mer ut som en hyena än en hund, just pga att hunden utfodras till stordel på spannmåls baserad kost. Det var enbart vid en direkt jämförelse som skillnaden framträdde så tydligt.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Jag skrev säkert lite otydligt, anser själklart det att hunden bygger muskler och inte bara lagrar fett samt är glansig i pälsen och pigg i övrigt ingår i vad som ett bra foder gör.

Själv tycker jag också att färskfoder är det bästa alternativet, men jag har sett ofantligt hundar som varit i superkondition trots att de ätit torrfoder och torrfoder ÄR spannmålsbaserade.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Hyenor är magra, deffade djur, hur kan kullsyskonet se ut som en om den byggt på sig en massa fettvävnad?
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Jag skrev säkert lite otydligt, anser själklart det att hunden bygger muskler och inte bara lagrar fett samt är glansig i pälsen och pigg i övrigt ingår i vad som ett bra foder gör.

Själv tycker jag också att färskfoder är det bästa alternativet, men jag har sett ofantligt hundar som varit i superkondition trots att de ätit torrfoder och torrfoder ÄR spannmålsbaserade.

Det du borde leta efter istället borde vara hur skulle dessa hundar vara om de hade fått bra mat. Det finns gott om torrfoder som är bra, det första man skall kolla efter skall vara att kolhydraterna kommer ifrån ris, det kan hunden ta upp. Sen tillkommer en hel del andra saker, som jag av tidsskäl inte kommer att gå in på, det finns bra trådar på buke om det redan, googla annars.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Hyenor är magra, deffade djur, hur kan kullsyskonet se ut som en om den byggt på sig en massa fettvävnad?

Jag har inte tid att gå in på detta nu men det finns en tråd som är cirka en vecka gammal där Roxer och Marika diskuterade skillnaderna, läs den istället för att jag skall förklara samma sak som de gjorde.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Jag har inte tid att gå in på detta nu men det finns en tråd som är cirka en vecka gammal där Roxer och Marika diskuterade skillnaderna, läs den istället för att jag skall förklara samma sak som de gjorde.
Eftersom du kommer med ett påstående så får väl du förklara, kan du inte det så får du väl länka till någon som kan förklara det, eller hur?
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Det skulle vara hemskt intressant om du tog dej tid att förklara dessa övriga saker som inverkar eftersom vetenskaplig forskning (dvs inte finansierad av hundmatsjättar) inte höjer ris till skyarna i jämförelse med annat spannmål.
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Det du borde leta efter istället borde vara hur skulle dessa hundar vara om de hade fått bra mat.

Det förblev för mig oklart vilka hundar som jag ska kolla på. Alla de hundar som mår utmärkt av torrfoder och fundera hur de skulle vara om de skulle må ännu bättre eller hundar som din hunds kullsyskon och andra som man med det samma märker att någonting är fel?
 
Sv: Foderdjungeln: Köttmjöl?

Det skulle vara hemskt intressant om du tog dej tid att förklara dessa övriga saker som inverkar eftersom vetenskaplig forskning (dvs inte finansierad av hundmatsjättar) inte höjer ris till skyarna i jämförelse med annat spannmål.

Ska kanske förtydliga att jag med att ris inte höjts till skyarna i jämförelse med annat spannmål menade havre. Därför undrade jag varför det är så viktigt att välja ett risbaserat foder när forskning visat att havre är ett ännu bättre alternativ än ris som dessutom produceras på andra sidan jorden.

Läste tråden som syftades till då den var aktuell och nu igen och där framkommer mycket matnyttigt som jag redan visste så jag anser mig inte behöva googla mer i saken, framförallt med tanke på att jag litar mer på den forskning jag läst än google (förutom google scolar)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Min rottistant på snart10 år och ca 30 kilo äter idag Pure Natural grain free med lamm och mår bra på det, väldigt blank i pälsen, har...
Svar
11
· Visningar
921
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 080
Senast: Djurvän
·
Övr. Hund Jag behöver lite hjälp i foderdjungeln. Endast torrfoder är av intresse, tyvärr. Hund 1: Ska endast äta foder med lamm som enda...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 644
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 452
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp