Välja torrfoder

Jag tycker TOTW ligger lite högt i protein, har aldrig gett något som ligger över 20%. Men annars är det ju ett bra foder
 
Jag tycker TOTW ligger lite högt i protein, har aldrig gett något som ligger över 20%. Men annars är det ju ett bra foder
Ok du menar så :) Men proteinet i sig är ju ingen fara utan det är ju just purinet. Som inte finns så mycket av iom att det är ett lammfoder. Min hund behöver ett foder med hyfsat höga näringsvärden iom att han har så hög förbränning.
 
Standardt original MIld har endast lamm som animalisk proteinkälla och har dessutom en fetthalt på 16% :)
Stämmer inte. Standardt Mild har också mjölkprotein som animalisk proteinkälla (det innehåller vassle, vilket är en restprodukt efter osttillverkning) Fodret är avsett för lågaktiva seniorhundar och passar inte en hund som behöver gå upp i vikt.
 
Jag behöver lite hjälp i foderdjungeln. Endast torrfoder är av intresse, tyvärr.

Hund 1: Ska endast äta foder med lamm som enda proteinkälla. Faller lätt ur, behöver ett foder som han inte behöver äta mängder av. Ska man kolla på fettprocenten? Äter just nu Brit Premium Lamb & Rice, 24% protein 10% fett. Dock gillar han det inte, har tappat all matlust och måste dessutom äta massor av det för att inte tappa i vikt. Bajset är typ grönt/blått och stora mängder, flera gånger om dagen och väldigt löst. Dock har hans hudproblem blivit bättre sen vi bytte till detta foder! Innan åt han veterinärfoder (18%/15%), han funkade bra på det men fick hudproblem. Spannmålsfritt eller ej spelar ingen roll. Får gärna hålla proteinet hyfsat lågt. Maxpris ca 700 kr/12-14 kg (Kan diskuteras ;))

Hund 2: Äter samma foder som ovanstående hund just nu, funkar helt ok förutom bajset. Går lätt upp i vikt, behöver bygga muskler. Vad ska jag titta på? Högt protein, lågt fett? Maxpris typ samma som ovanstående.
 
Acana Lamb & Apple, Earthborn holistic Meadow Feast Lamb och Oliver´s Adult Lamb Grainfree är tre torrfoder med endast lamm som animalisk proteinkälla.

Acana Grasslands är ett energirikare lammfoder, men det har fler animaliska proteinkällor utöver lamm; anka, ägg och fisk.

Simpsons Premium Sensitive Adult Lamb & potato har lamm och ägg som animaliska proteinkällor. Jag har goda erfarenheter av både Acana och Simpsons torrfoder.

Kingsmoor Pure Lamm har lamm och fisk som animaliska proteinkällor.

Alla dessa är foder med råvaror av livsmedelskvalitet. Acana är kanadensiskt, Earthborn amerikanskt, Simpsons brittiskt och Kingsmoor och Oliver´s är danska foder.
 
Stämmer inte. Standardt Mild har också mjölkprotein som animalisk proteinkälla (det innehåller vassle, vilket är en restprodukt efter osttillverkning) Fodret är avsett för lågaktiva seniorhundar och passar inte en hund som behöver gå upp i vikt.
Vad gäller lågktiva hundar eller inte, så skulle min ena hund gå upp i vikt av det med tanke på fetthalten ;)
 
Acana Lamb & Apple, Earthborn holistic Meadow Feast Lamb och Oliver´s Adult Lamb Grainfree är tre torrfoder med endast lamm som animalisk proteinkälla.

Acana Grasslands är ett energirikare lammfoder, men det har fler animaliska proteinkällor utöver lamm; anka, ägg och fisk.

Simpsons Premium Sensitive Adult Lamb & potato har lamm och ägg som animaliska proteinkällor. Jag har goda erfarenheter av både Acana och Simpsons torrfoder.

Kingsmoor Pure Lamm har lamm och fisk som animaliska proteinkällor.

Alla dessa är foder med råvaror av livsmedelskvalitet. Acana är kanadensiskt, Earthborn amerikanskt, Simpsons brittiskt och Kingsmoor och Oliver´s är danska foder.
Tack! :D nu fick jag några foder till att titta på!

Vad gäller fågel vill jag helst inte ha det i fodret. Han har visat sig känslig mot kyckling och jag har hört att hundar som är känsliga mot kyckling oftast är känsliga mot andra fjäderfän också ?

Ägg och mjölk ska nog gå bra, han äter ju pannkakor :D

Fisk går bra, men undviker helst lax.
 
Pure Natural Grain free Lamb.. Ska man köra med ett lammfoder som hundarna ska stå sig på så måste du ha en hög smältbarhet, lamm i sig är inte direkt världens bästa för tunna hundar. Fett och proteinhalten på påsarna har absolut ingen betydelse utan det är smältbarheten det handlar om.. Är det sk. köttmjöl istället för kött i innehållsförteckningen är det sällan speciellt smältbart..
 
Hittade den här listan på purininnehåll i olika kött, men blev väldigt förvirrad? Lamm ligger på 76 (och 182 i urinsyra om det är relevant?) medan tex magert nöt ligger på 58 (140). Vad jag var ute efter var att kolla anka, det har 64 (153), så lägre än lamm då men som sagt listan verkar inte stämma eller? :confused:

(Och kyckling ligger skyhögt, 125 (300)...)
 
Hittade den här listan på purininnehåll i olika kött, men blev väldigt förvirrad? Lamm ligger på 76 (och 182 i urinsyra om det är relevant?) medan tex magert nöt ligger på 58 (140). Vad jag var ute efter var att kolla anka, det har 64 (153), så lägre än lamm då men som sagt listan verkar inte stämma eller? :confused:

(Och kyckling ligger skyhögt, 125 (300)...)
Eh.. Jag vet inte faktiskt. Jag har fått lära mig att vit fågel är det bästa för det har minst purin. Men en lista borde ju stämma.. :cautious:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 546
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 750
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 816
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp