Välja torrfoder

Stirra dig inte blind på vad som står i texten - viktigast är innehåll och fetthalten här :)
Fett innehåller inte proteiner, så det kan absolut vara värt att prova.
Det är sant, tack! Lätt att fastna i texten när man inte har så mycket kunskap själv.
 
Stirra dig inte blind på vad som står i texten - viktigast är innehåll och fetthalten här :)
Fett innehåller inte proteiner, så det kan absolut vara värt att prova.

Det kan dock finnas spår av proteiner i fettet beroende på hur rena extraheringsmetoderna är. Om hunden är allergisk mot kyckling kan den alltså reagera på kycklingfettet också. Det är till exempel väldigt vanligt att hundar allergiska mot fisk får tydliga problem efter intag av fiskolja. Det kan såklart fungera, men onödigt att chansa när det finns andra alternativt.
 
Det kan dock finnas spår av proteiner i fettet beroende på hur rena extraheringsmetoderna är. Om hunden är allergisk mot kyckling kan den alltså reagera på kycklingfettet också. Det är till exempel väldigt vanligt att hundar allergiska mot fisk får tydliga problem efter intag av fiskolja. Det kan såklart fungera, men onödigt att chansa när det finns andra alternativt.

Försökte kolla vad för torrfoder det finns med enbart lamm i - men hittar inget :confused:
 
Stirra dig inte blind på vad som står i texten - viktigast är innehåll och fetthalten här :)
Fett innehåller inte proteiner, så det kan absolut vara värt att prova.
Även min hund, som är allergisk mot det mesta, har reagerat på varenda foder som innehåller kycklingfett och/eller animaliskt fett. Så jag hade nog försökt hitta ett foder med enbart lamm i.
 
Jag gav min labbe Simpsons förut och var väldigt nöjd med det - hon har dock inga problem att äta i princip vad som helst.
Tycker att det är ett bra innehåll till ett bra pris men det viktigaste är ju att din hund tål det. Såg att Lamb and Potato innehåller laxolja, kan det ställa till problem för er?
Såvitt jag vet är det fortfarande bara Zooplus.se som säljer Simpsons i Sverige men de har bra priser och brukar ha både snabba leveranser och bra kundservice.
 
Jag gav min labbe Simpsons förut och var väldigt nöjd med det - hon har dock inga problem att äta i princip vad som helst.
Tycker att det är ett bra innehåll till ett bra pris men det viktigaste är ju att din hund tål det. Såg att Lamb and Potato innehåller laxolja, kan det ställa till problem för er?
Såvitt jag vet är det fortfarande bara Zooplus.se som säljer Simpsons i Sverige men de har bra priser och brukar ha både snabba leveranser och bra kundservice.
Oj då, missade det med laxoljan! Taste of the wild sierra mountain innehåller i alla fall ingen olja.

Kingsmoor är ett foder jag själv kikat på till mina. Dock innehåller deras lammfoder fisk (konstigt när det ska vara "pure"...)och laxolja. Vet inte om TS hund klarar av det.
 
James Wellbeloved finns ju med. Deras vanliga lamm och ris. Vuxenvarianten är dock rätt mager, men man kan ge junior eller valp även till vuxna - dom ligger högre när det gäller fett :)
 
Jag gav min labbe Simpsons förut och var väldigt nöjd med det - hon har dock inga problem att äta i princip vad som helst.
Tycker att det är ett bra innehåll till ett bra pris men det viktigaste är ju att din hund tål det. Såg att Lamb and Potato innehåller laxolja, kan det ställa till problem för er?
Såvitt jag vet är det fortfarande bara Zooplus.se som säljer Simpsons i Sverige men de har bra priser och brukar ha både snabba leveranser och bra kundservice.
Lax och annan fisk tror jag inte är några problem egentligen, det är kyckling jag försöker undvika och således även övriga fjäderfän. Lax försöker jag undvika pga att det sägs färga av sig, jag vill ha en vit hund :D
Nöt, fläsk och vilt undviker jag pga purin-nivåerna.
 
James Wellbeloved finns ju med. Deras vanliga lamm och ris. Vuxenvarianten är dock rätt mager, men man kan ge junior eller valp även till vuxna - dom ligger högre när det gäller fett :)
James Wellbeloved var som sagt magert. Men jag har funderat på det här med junior/valpfoder, om det är ok att ge och det är det alltså? :)
 
Oj då, missade det med laxoljan! Taste of the wild sierra mountain innehåller i alla fall ingen olja.

Kingsmoor är ett foder jag själv kikat på till mina. Dock innehåller deras lammfoder fisk (konstigt när det ska vara "pure"...)och laxolja. Vet inte om TS hund klarar av det.
Fisk ska inte vara några problem. Lax undviker jag gärna för jag har hört att det färgar av sig :angel: men lite laxolja i ett foder bryr jag mig inte så mycket om.

TOTW verkar ju vara det perfekta ;) bra pris på zooplus också!
 
Gäller det dalmatiner skulle jag absolut köra på standardt mild! Båda mina åt det och hade aldrig problem med uratstenar eller utslag. Det ska vara en så lågt purinhalt som möjligt för dallisar.
 
Gäller det dalmatiner skulle jag absolut köra på standardt mild! Båda mina åt det och hade aldrig problem med uratstenar eller utslag. Det ska vara en så lågt purinhalt som möjligt för dallisar.
Ja den ena hunden är dalmatiner. Jag vet att det ska vara låg purinhalt, därför som endast lamm är intressant. Uratstenar har han haft men fick hudproblem av veterinärfodret och lammfodret vi bytte till funkar han inte på. Standardt mild är ett förslag men är rädd för att han tunnar ur på det.
 
Äter han allopurinol eller har gjort? Hur såg stenarna ut, var dom stora? Min ena dallis fick stenar i tån och inte i urinblåsan, vilket meck det var innan jag förstod vad som var fel, tån svullnade upp och blev helt varig. Som så många andra dalmatinerägare med stenar och grus, bytte jag till Specific CDD dermil, det är äggbaserat. Ska blötas med mycket vatten! Som godis gav jag ost och pannkaka. Problemen återkom aldrig och det är fler dalmatinerägare som har kunnat sluta med allopurinolen med det fodret! Nackdelen är priset förståss, men då slipper man förhoppningsvis veterinär och medicin!
 
Äter han allopurinol eller har gjort? Hur såg stenarna ut, var dom stora? Min ena dallis fick stenar i tån och inte i urinblåsan, vilket meck det var innan jag förstod vad som var fel, tån svullnade upp och blev helt varig. Som så många andra dalmatinerägare med stenar och grus, bytte jag till Specific CDD dermil, det är äggbaserat. Ska blötas med mycket vatten! Som godis gav jag ost och pannkaka. Problemen återkom aldrig och det är fler dalmatinerägare som har kunnat sluta med allopurinolen med det fodret! Nackdelen är priset förståss, men då slipper man förhoppningsvis veterinär och medicin!
Han åt Allopurinol men då fick han struvitstenar istället, så när vi slutade med medicinen blev han neutral igen. Han hade stora stenar som täppte till urinröret helt och hållet. Blöter med mycket vatten gör vi såklart, alltid gjort :) Nu äter han som sagt vanligt lammfoder och jag tillsätter kalk för pH-värdets skull. Äter allt möjligt till godis, även korv och köttbullar utan problem. Priset är egentligen inget problem. Men han behöver inte specialkost för stenarnas skull. Anledningen till att han fick stenar var för att jag testade färskfoder, innan dess har han levt ett normalt liv i 2,5 år men vanlig mat och godis. Så sålänge han får torrfoder så funkar allt bra :) :)
 
Fast stenarna kan ju tyvärr komma tillbaka väldigt lätt. Jag skulle nog satsa på Standardt mild ändå och kanske tillsätta mera fett, laxolja eller så
 
Fast stenarna kan ju tyvärr komma tillbaka väldigt lätt. Jag skulle nog satsa på Standardt mild ändå och kanske tillsätta mera fett, laxolja eller så
Ja det kan dom. Men på specialkost och medicin fick han som sagt struvit, dvs tvärt om. Så det hjälpte ju inte oss, utan det som hjälper oss är ett vanligt foder. Varken färskfoder eller veterinärfoder utan ett mellanting, som neutraliserar hans pH.

Varför skulle Standardt mild vara bättre än TOTW? Det är ju lammfoder båda två. Känns bättre att ge ett foder som är komplett än att ge ett foder som jag måste tillsätta saker för att det ska funka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 546
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 738
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 816
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp