Välja torrfoder

isafore

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp i foderdjungeln. Endast torrfoder är av intresse, tyvärr.

Hund 1: Ska endast äta foder med lamm som enda proteinkälla. Faller lätt ur, behöver ett foder som han inte behöver äta mängder av. Ska man kolla på fettprocenten? Äter just nu Brit Premium Lamb & Rice, 24% protein 10% fett. Dock gillar han det inte, har tappat all matlust och måste dessutom äta massor av det för att inte tappa i vikt. Bajset är typ grönt/blått och stora mängder, flera gånger om dagen och väldigt löst. Dock har hans hudproblem blivit bättre sen vi bytte till detta foder! Innan åt han veterinärfoder (18%/15%), han funkade bra på det men fick hudproblem. Spannmålsfritt eller ej spelar ingen roll. Får gärna hålla proteinet hyfsat lågt. Maxpris ca 700 kr/12-14 kg (Kan diskuteras ;))

Hund 2: Äter samma foder som ovanstående hund just nu, funkar helt ok förutom bajset. Går lätt upp i vikt, behöver bygga muskler. Vad ska jag titta på? Högt protein, lågt fett? Maxpris typ samma som ovanstående.
 
Jag behöver lite hjälp i foderdjungeln. Endast torrfoder är av intresse, tyvärr.

Hund 1: Ska endast äta foder med lamm som enda proteinkälla. Faller lätt ur, behöver ett foder som han inte behöver äta mängder av. Ska man kolla på fettprocenten? Äter just nu Brit Premium Lamb & Rice, 24% protein 10% fett. Dock gillar han det inte, har tappat all matlust och måste dessutom äta massor av det för att inte tappa i vikt. Bajset är typ grönt/blått och stora mängder, flera gånger om dagen och väldigt löst. Dock har hans hudproblem blivit bättre sen vi bytte till detta foder! Innan åt han veterinärfoder (18%/15%), han funkade bra på det men fick hudproblem. Spannmålsfritt eller ej spelar ingen roll. Får gärna hålla proteinet hyfsat lågt. Maxpris ca 700 kr/12-14 kg (Kan diskuteras ;))

Hund 2: Äter samma foder som ovanstående hund just nu, funkar helt ok förutom bajset. Går lätt upp i vikt, behöver bygga muskler. Vad ska jag titta på? Högt protein, lågt fett? Maxpris typ samma som ovanstående.

Standardt original MIld har endast lamm som animalisk proteinkälla och har dessutom en fetthalt på 16% :)
 
Standardt original MIld har endast lamm som animalisk proteinkälla och har dessutom en fetthalt på 16% :)
Tack! Jag har kollat på Extra-varianten men den var det ju kyckling i.. Om Mild-varianten står det dock "STANDARDT ORIGINAL MILD är ett balanserat helfoder anpassat för hundar med låg aktivitetsnivå, har övervikt, är kastrerade eller av andra orsaker kräver mindre protein och mineraler." Det gör mig lite tveksam.. Tror du min hund kan hålla vikten på det? Det är ju trots allt högre fett i, men är det det som man ska titta på? Eller ska man titta på proteinet?

Har sett att de flesta lamm-foder är typ light eller senior. Verkar i stort sätt omöjligt att få tag på ett lamm-foder för aktiva hundar ? :(
 
Tack! Jag har kollat på Extra-varianten men den var det ju kyckling i.. Om Mild-varianten står det dock "STANDARDT ORIGINAL MILD är ett balanserat helfoder anpassat för hundar med låg aktivitetsnivå, har övervikt, är kastrerade eller av andra orsaker kräver mindre protein och mineraler." Det gör mig lite tveksam.. Tror du min hund kan hålla vikten på det? Det är ju trots allt högre fett i, men är det det som man ska titta på? Eller ska man titta på proteinet?

Har sett att de flesta lamm-foder är typ light eller senior. Verkar i stort sätt omöjligt att få tag på ett lamm-foder för aktiva hundar ? :(

Taste of the wild sierra mountain? Med lamm som enda proteinkälla, spannmålsfritt och deras foder brukar ha hög smaklighet.

Samma gäller för Acana Lamb and Okanagan Apple.

Borde passa båda hundar :)
 
Senast ändrad:
La till Acana också i mitt ursprungsinlägg :)
Ah! Det har jag också tittat på. Vilket tror du skulle vara bäst? Hund 2 har provat Acana Ranchland förut, det funkade hon inte alls på. Men just den sorten med lamm och äpple kan ju funka. Viktigast är att hitta ett foder som passar hund 1, han har ju mest problem. Hund 2 är lättare, kan äta nästan vad som helst. Vore väldigt skönt om dom kunde äta samma foder, men har alltid köpt två olika och kan utan problem fortsätta med det också.
 
Även hittat:

Simpsons Premium Lamb and Potato
(Ger själv Simpsons just nu på försök och det fungerar jättebra, ger dock anka och potatis)

Meradog pure lamm och ris

Almo nature Adult medium lamm och ris

James wellbeloved Lamb and rice eller deras Lamb and vegetables
 
Ah! Det har jag också tittat på. Vilket tror du skulle vara bäst? Hund 2 har provat Acana Ranchland förut, det funkade hon inte alls på. Men just den sorten med lamm och äpple kan ju funka. Viktigast är att hitta ett foder som passar hund 1, han har ju mest problem. Hund 2 är lättare, kan äta nästan vad som helst. Vore väldigt skönt om dom kunde äta samma foder, men har alltid köpt två olika och kan utan problem fortsätta med det också.

Jag skulle prova med taste of the wild. Nästan alla hundar brukar tycka om det :)
Vad var det som inte fungerade med Acana?
 
Även hittat:

Simpsons Premium Lamb and Potato
(Ger själv Simpsons just nu på försök och det fungerar jättebra, ger dock anka och potatis)

Meradog pure lamm och ris

Almo nature Adult medium lamm och ris

James wellbeloved Lamb and rice eller deras Lamb and vegetables
Simpsons har jag hört bra om och tycker det ser bra ut på pappret!
Meradog vet jag att många inom rasen är nöjda med.
Almo nature har jag ingen koll på.
James Wellbeloved har jag tittat lite på.. Lite låg fettprocent tycker jag.
 
Kör nog på det!
Hennes mage tålde det inte tror jag, hon hade grov diarré :/

Då skulle jag undvika även den andra sorten! Onödigt att riskera :crazy:

Min ena fungerar bra på Acana, men den andra får liksom sådär kletig avföring som fastnar i grässtråna när man ska plocka upp det :wtf: då har jag provat flera sorter och även under flera månaders tid men det blir inte bättre. Synd, eftersom vi har så sjukt bra rabatt på Acana och Orijen på jobbet.
 
Då skulle jag undvika även den andra sorten! Onödigt att riskera :crazy:

Min ena fungerar bra på Acana, men den andra får liksom sådär kletig avföring som fastnar i grässtråna när man ska plocka upp det :wtf: då har jag provat flera sorter och även under flera månaders tid men det blir inte bättre. Synd, eftersom vi har så sjukt bra rabatt på Acana och Orijen på jobbet.
Usch då. Har hört att Acana ofta funkar perfekt, eller inte alls. Men då stryker jag det, iallafall för henne.
 
Simpsons har jag hört bra om och tycker det ser bra ut på pappret!
Meradog vet jag att många inom rasen är nöjda med.
Almo nature har jag ingen koll på.
James Wellbeloved har jag tittat lite på.. Lite låg fettprocent tycker jag.

Tycker själv att det är överpris på James Lamb and vegetables men har för mig att deras med ris är billigare? Dock tror jag att det behöva ätas en hel del utav det.

Jag skulle i första hand provat Taste of the wild, i andra hand Simpsons.
 
Tycker själv att det är överpris på James Lamb and vegetables men har för mig att deras med ris är billigare? Dock tror jag att det behöva ätas en hel del utav det.

Jag skulle i första hand provat Taste of the wild, i andra hand Simpsons.
Haha ja precis. Jag ändrade mitt inlägg men du hann se det innan det var ändrat ;)
 
Skulle säkert kunna funka. Men är nog inte förstahandsvalet, vill nog ha lite mer fett.. :)

Kollade på den men den innehöll väl typ kycklingfett? Har direkt ratat alla som inte innehåller lamm eftersom det i fettet kan finnas spår av protein. Vet dock inte hur känslig grabben är! Min förra hund som var allergiker klarade inte av det.
 
Kollade på den men den innehöll väl typ kycklingfett? Har direkt ratat alla som inte innehåller lamm eftersom det i fettet kan finnas spår av protein. Vet dock inte hur känslig grabben är! Min förra hund som var allergiker klarade inte av det.
Just ja, tamfågelfett. Missade det. Vet inte hur noga det är, men känns dumt att chansa. Håller mig till foder med enbart lamm. :up:
 
Tack! Jag har kollat på Extra-varianten men den var det ju kyckling i.. Om Mild-varianten står det dock "STANDARDT ORIGINAL MILD är ett balanserat helfoder anpassat för hundar med låg aktivitetsnivå, har övervikt, är kastrerade eller av andra orsaker kräver mindre protein och mineraler." Det gör mig lite tveksam.. Tror du min hund kan hålla vikten på det? Det är ju trots allt högre fett i, men är det det som man ska titta på? Eller ska man titta på proteinet?

Har sett att de flesta lamm-foder är typ light eller senior. Verkar i stort sätt omöjligt att få tag på ett lamm-foder för aktiva hundar ? :(
Stirra dig inte blind på vad som står i texten - viktigast är innehåll och fetthalten här :)
Fett innehåller inte proteiner, så det kan absolut vara värt att prova.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 546
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 751
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
963
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 816
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Problemhund
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp