Foderföretagare???

A

Ashira

Hej. Knappt har man skaffat det där förbenade passet förrän man läser att nu är det lag på att alla s k "foderföretagare" ska registrera sig! Vad är nu detta???

Om jag fattat det rätt så ska alla som hanterar foder registrera sig eller? Dvs även jag som hyr in min häst i ett litet stall där det finns två andra hästar?

Vi tre hästägare köper själva vårt foder på olika håll. Vi producerar alltså inget foder själva utan vi bara köper det, trots det räknas man som foderföretagare! Men jag läste att även bete och vatten räknas som foder och då är man en "foderföretagare.
Läste också att står det hästar i ett stall med olika ägare så kan man gå ihop om registreringen.

Shit alltså! Nån som är riktigt insatt i detta? Och vad kostar skiten? För kostar gör det väl?
 
Sv: Foderföretagare???

Idioter, hela högen som bestämmer. Jag ska be veterinären fylla i mina hästars pass så att de får livstids karens så att man slipper besväret. Vill ändå inte att mina älsklingar ska hamna på någons lunch macka.
 
Sv: Foderföretagare???

Oj! Förlåt :o

Blev så upprörd när jag råkade få syn på EU:s nya påhitt att jag bara kastade mig över tangentbordet och skrev min fråga :rofl:

Ska läsa den tråden å se om jag får svar på mina frågor:)
 
Sv: Foderföretagare???

Men du, gör veterinären det då? Utan att hästen har blivit behandlad med någon sådan medicin som gör att de får karens?

Jag har för längesedan bestämt att min pålle inte ska hamna på någons macka men jag trodde inte att man själv kunde bestämma huruvida det ska stå i passet eller ej?
 
Sv: Foderföretagare???

Ashira, hoppas att du inte trodde att jag kallade dig idiot. Det var menat åt alla som bestämmer alla dessa regler vi har i Sverige. Jag tycker synd om svenska bönder för här i Sverige ska vi ha jättemånga och hårda krav på djurhållning vilket jag tycker är bra men då ska vi inte importera kött från billighetsländer såsom Kina, Estland, Lettland etc... där dom inte har några sådana krav.

Alla mina hästar har någon gång fått Butta etc. och ska då inte ingå i Livsmedels kedjan så enligt lag ska ju veterinären fylla i passen. Jag tror att problemet är större på andra hållet då många hästar fått läkemedel som inte är inskrivna i passen och egentligen inte borde få gå till slakt som livsmedel.
 
Sv: Foderföretagare???

Nejdå, ingen fara :) Jag förstod vilka du menade ;)

Men du säger att dina hästar inte ska ingå i livsmedelsproduktionen pga att de fått Butta? Men min pålle då som inte fått något sådant?

Kan jag få inskrivet i passet att han inte ska bli hamburgare ändå?

Själv tycker jag förstås att det ska vara min rätt som ägare att göra det men man vet ju aldrig med våra kära myndigheter :(
 
Sv: Foderföretagare???

Om din häst 'r lite till åren kommen kan du göra fulingen att säga till veterinären att du tror att den haft en hovböld hos förra ägaren. Oftast får dom butta eller finadyn i samband med det = kasserad..;):angel:
 
Sv: Foderföretagare???

Penny_Lane skrev:
Om din häst 'r lite till åren kommen kan du göra fulingen att säga till veterinären att du tror att den haft en hovböld hos förra ägaren. Oftast får dom butta eller finadyn i samband med det = kasserad..;):angel:
Min har inte fått butta, trots flera hovbölder hos den förra ägaren. Hela hovarna var fulla av hål när jag fick hem henne. Men ingen medicinering, bara en duktig hovslagare, och hovarna var som nya efter fyra-fem månader.
 
Sv: Foderföretagare???

Hörde härromdagen att alla som håller på med häst är foder"fixare" då hästen kanske går till slakt och blir människofoder....
En vallack kan sällan skickas till slakt pga det lugnange/sövande han fick vid kastreringen...
 
Sv: Foderföretagare???

Jag har haft 3 eller 4 hästar som haft hovbölder och samtliga har fått finadyn eller butta.

Jag menar mer att du har något att skylla på OM du vill slippa att bli foderföretagare.. Skyll på gamla ägaren. Hur skall dom kolla de?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 478
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
1 884
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp