Foderfrågor!

Wilda B

Trådstartare
Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite frågor kring!

Jag undrar hur mycket man ska räkna med kring hö/hösilage och spån för en häst?
Går det att ta det hästen äter per dag X30 och sedan gånger antal månader man köper in för eller blir det hemskt mycket spill? Antar att det går mer än man tror? Förstår ju såklart också att det kan finnas risk för att höet man köpt delvis kan vara dåligt och måste ju såklart finnas extra som täcker upp.
Och kring spån? Hur mycket går det för er?

Och vad är era erfarenheter av halm? Både att ha som liggunderlag i huset i hagen, Men även som foder? Såklart halm av foderkvalite då om man ska fodra med det. Inga erfarenheter av detta.

Och slutligen, hur mycket ska man egentligen ta hem på en gång? Ni som köper in hö/hösilage, köper ni allt som behövs på en gång?
Andra tips kring foder och strö?
Ska självklart prata mer med stallägare, och andra kontakter men hör gärna vad ni säger!
Tack för svar!
 
Spån bör man räkna på 4-5 balar/månad, men det beror på hästen. Vissa tar 1 i månaden andra 2 i veckan.
Grovfoder är jätte svårt, det beror på om man ska ha fritillgång, fodringar och analysen.
Men man får räkna på: kg x 31 x månader (Jag skulle räkna sep-hela maj utifall man får katastrof väder) Sen kanske man får köpa in både torrhö och hösilage beroende på hur man vill fodra. :)

Det kan dock inte vara många stall idag där man måste köpa in eget grovfoder? Många stall har inte platsen för det och många hästar går ihop :)
 
Nä det är nog inte så vanligt med det upplägget. I det stallet fanns ej möjlighet att köpa via stallägare men såklart kan man gå ihop och samköpa med andra hästägare i stallet. Måste bara klura ut vad jag behöver! Tack för svar!
 
När jag köper årets hö så köper jag alltid så att jag har till nästa års höskörd. Jag har alltså en back up plan om det inte blir något bete/en häst behöver stå på box/annan orsak som gör att jag behöver kunna fodra med hö hela sommaren också. Hur mycket man köper åt gången beror ju på hur mycket plats man har. Jag köper hem hela årets förbrukning på en gång då jag har möjligheten att förvara så mycket.
Jag tar analys själv men eftersom jag har köpt så länge av samma producent så vet jag på ett ungefär var hö´t hamnar i energi och jag vet också hur många Mj mina hästar behöver så det är ganska lätt att räkna ut på ett ungefär hur mycket jag behöver.

Hur mycket spill det blir beror dels på hur man fodrar och dels på hur noga man är. Har man fri tillgång blir det mycket spill och hur mycket beror på hästarna. Väger man upp och ger i givor, är noga med att sopa upp allt så blir det knappt något spill alls men man måste ändå räkna med att någon bal kan vara dålig oavsett om man fodrar med hö eller hösilage så att man inte står där om en bal skulle vara dålig.

Mina hästar är ute dygnet runt så snart det är runt 10 grader och stallas in när det blir kallare än 10 grader så de brukar vara ute från början av maj till början av oktober. Enstaka nätter kan de behöva stå inne däremellan om det är ruskväder eller så. När de är uppstallade är de sällan inne mer än 8 timmar/dygn. Jag gör åt i snitt 18 balar torv/år på två hästar när bäddarna är lagda. Till bäddarna går det åt 6-7 torvbalar till varje box. Den ena hästen gör åt med nästan två balar i månaden och den andra bara med en.
 
Har haft en häst som kunde tröttna på mat så hon brukade ligga på 8 kg hö/ dag men kunde dra till med 10 när det var kallt eller riktigt rusk. Denna häst brukade lämna mat för att gå och äta gräs även i februari och sedan tillbaka till höt igen.

En annan hade inga problem med att få i sig 18 kg hö/ dag eller mer vid kallt eller rusk och ändå behöva krubbmat för att hålla vikten vid träning.

Så mina har legat på allt mellan 248 och +558 kg hö i månaden.
 
Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite frågor kring!

Jag undrar hur mycket man ska räkna med kring hö/hösilage och spån för en häst?
Går det att ta det hästen äter per dag X30 och sedan gånger antal månader man köper in för eller blir det hemskt mycket spill? Antar att det går mer än man tror? Förstår ju såklart också att det kan finnas risk för att höet man köpt delvis kan vara dåligt och måste ju såklart finnas extra som täcker upp.
Och kring spån? Hur mycket går det för er?

Och vad är era erfarenheter av halm? Både att ha som liggunderlag i huset i hagen, Men även som foder? Såklart halm av foderkvalite då om man ska fodra med det. Inga erfarenheter av detta.

Och slutligen, hur mycket ska man egentligen ta hem på en gång? Ni som köper in hö/hösilage, köper ni allt som behövs på en gång?
Andra tips kring foder och strö?
Ska självklart prata mer med stallägare, och andra kontakter men hör gärna vad ni säger!
Tack för svar!
När jag hade häst inackorderad ingick 1 spånbal/månad och sen fick man köpa extra vid behov. För oss dög 1 bal/månad under uppstallningen, men en extra när man spånade upp boxen efter betet. Jag föredrar spån i box. Halm är oftast billigare men jag tycker att det suger sämre och luktar mer. Däremot har jag alltid haft halm som sysselsättning i boxen. I ligghallen på lösdriften har vi halm däremot. Halm är en bra sysselsättning för hästen som tugg men det kan inte ersätta hö för tarm- och magfunktionen.

Hur mkt grovfoder en häst äter är extremt olika. Våra äter mellan 6-8 kg om dagen vintertid. Vi räknar 7 kg i snitt per dag x 30 dgr i 6 månader. Då har vi en betessäsong som varar i 6 månader. Vi har alltid hö kvar när vintersäsongen är slut. De flesta räknar dock på ca 8-10 kg per dag för en stor häst enl min erfarenhet. Då pratar vi torrhö.

Vi tar hem allt hö vi behöver för vintern på en gång om utrymme finns. :) Men man gör ju såklart olika där.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 695
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 069
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp