Fodra häst utan analys på allt

Bukefalos 30 år!

__sofia__

Trådstartare
Tidigare år har jag under vintern köpt in hö, analyserat det, och sedan beräknat foderstat baserat på hästen och höet - och sedan har hästarna ätit det mellan oktober och maj (och fri tillgång på halm). Jag har då haft en ridhäst och en shetlandsponny.

Jag har idag enbart två shetlandsponnyer (den ena hade inte mått dåligt om hon hade gått ner något kilo, men det är inte så farligt än). Jag har hö, som är analyserat. Men jag har också mer bete i hagarna, som de nog kommer fortsätta äta av så länge det inte är snötäckt. Så länge det inte är snö kommer alltså höet snarare vara tillskott än huvudfoder (annars skulle de nog äta både höet och gräset, och gå upp i vikt). Tanken är att det alltid ska finnas fri tillgång på halm av något slag, så att det alltid finns tugg.

Hur ska man tänka? En stor del av fodret de kommer äta är alltså inte analyserat, utan gräs i olika hagar. Hur håller man bäst koll på att de får i sig det som de behöver? Finns det tecken som man kan se på att de behöver mer protein? Finns det andra tecken på att de behöver mer eller mindre av något? Hur ska man tänka kring mineraler?

Hur hade ni tänkt och gjort? Vad hade ni hållit koll efter?

Jag aldrig haft hö med analys (bor inte i Sverige) och har fodrat efter hur hästarna mår. Har de lagom energi, ser pälsen bra ut, är de lätt- eller svårfödda, över eller underviktiga? Även hur mycket motion de får och vilken. Varifrån kommer höet och hur betet ser ut. Lite sunt förnuft och erfarenhet som kommer med åren skulle jag säga. Som man gjorde förr i tiden.

Du ser inte proteinbrist förrän det gått ganska långt. Så jag skulle stödfodra med protein. Dvs utgå från att gräset täcker det MJ som saknas, men att det från hösten och framåt inte täcker det protein som saknas. Och tillskotts fodra det proteinet. Rent teoretiskt skulle du kunna göra det utan hö om du vill, dvs med gräs, halm och proteintillskott. Så gjorde en vän till mig med sina ponnyer när hon hade väldigt mkt gräs kvar inför vintern. Fri halm, gräset och så protein/mineral/vitamintillskott.

Du ser inte proteinbrist förrän det gått ganska långt. Så jag skulle stödfodra med protein. Dvs utgå från att gräset täcker det MJ som saknas, men att det från hösten och framåt inte täcker det protein som saknas. Och tillskotts fodra det proteinet. Rent teoretiskt skulle du kunna göra det utan hö om du vill, dvs med gräs, halm och proteintillskott. Så gjorde en vän till mig med sina ponnyer när hon hade väldigt mkt gräs kvar inför vintern. Fri halm, gräset och så protein/mineral/vitamintillskott.
Hur mycket protein kan man anta finns, och hur mycket kan man anta saknas?

Hur mycket protein kan man anta finns, och hur mycket kan man anta saknas?
Ang hur mycket som finns så där får man läsa på lite, beror ju helt på var i landet, vad som växer i hagen, hur mycket det är med mera. Sen sjunker det ju succesivt

Hur mycket som saknas i meningen måste komma från gräs ser du ju när du räknar på det foder du ger som du vet värden på. Dvs allt utom gräset

Jag har ingen möjlighet att ha hö eller halm utan hösilage och vinterbetar pga för mycket gräs på sommaren. Iom att stor del är kort betat så ska protienhalten hålla sig rätt bra. Ger min stora (dock lättfödd ponnyras) lite extra potatisprotein från augusti för lite aminosyror och sedan varierar det lite hur jag gör under hösten beroende på betet. Han gillar tyvärr inte direkt gräspellets eller hack. I år har jag testat att låta gräset växa helt fritt i hopp om att kunna erbjuda lite näringsfattigare gräs när de får börja stripbeta. Köper alltid hösilage med hög kvot och hoppas hitta en analys med 8-10 i år just för att jag låtit gräset växa och den lilla ponnyn behöver banta mera.

Med mineraler ger jag samma (ForagePlus) året om utifrån deras kopparbehov (dvs inte dull dos) eftersom det stämt bra med alla anlyser hittills och makromineralerna alltså brukar vara i balans och tillräckliga i grovfodret. Jag har inte tagit analys på mitt gräs och de betar bara gräs 5-6 mån/år.

Jag har ju haft min häst jättemånga år och han har med åren blivit ganska tydlig. Håller koll på hans beteende och bajs främst för att veta om han behöver mer gräs eller inte. Perfekt lagom mängd/lite för mycket gräs blir bajset inte grönt sommartid tex. De går på en track flera månader och när det regnar blir bajset grönt tex. Men han kan också kännas lite hungrig vid fodring om det är torrt länge och dålig tillväxt tex. Visar dock aldrig andra tecken på för lite fibrer/mängd. På höstkanten blir han ganska tydlig med att nu vill han ha grovfoder, innan dess går han ut o betar i hagen efter fodring eller till en nyöppnad strip. På slutet blir de nya stripparna ointressanta fort medan de i början betas perfekt kort som resten av tracken. Osv 😅

Gillar detta sättet jättemycket för det gör att man kan uppmuntra rörelse ut i hagarna nästan hela året! Jag klurar alltid ganska mycket på var jag ska börja och sluta beta och hur jag ska växla från dag till dag osv. Blir aldrig nöjd utan fortsätter på olika vis varje år hittills 😅 Bästa är också när man lyckas få en enklare vårmockning (jag är sämst på att hinna mocka hela året) istället för massa bajs i gammalt högt gräs de ratat.

Tidigare år har jag under vintern köpt in hö, analyserat det, och sedan beräknat foderstat baserat på hästen och höet - och sedan har hästarna ätit det mellan oktober och maj (och fri tillgång på halm). Jag har då haft en ridhäst och en shetlandsponny.

Jag har idag enbart två shetlandsponnyer (den ena hade inte mått dåligt om hon hade gått ner något kilo, men det är inte så farligt än). Jag har hö, som är analyserat. Men jag har också mer bete i hagarna, som de nog kommer fortsätta äta av så länge det inte är snötäckt. Så länge det inte är snö kommer alltså höet snarare vara tillskott än huvudfoder (annars skulle de nog äta både höet och gräset, och gå upp i vikt). Tanken är att det alltid ska finnas fri tillgång på halm av något slag, så att det alltid finns tugg.

Hur ska man tänka? En stor del av fodret de kommer äta är alltså inte analyserat, utan gräs i olika hagar. Hur håller man bäst koll på att de får i sig det som de behöver? Finns det tecken som man kan se på att de behöver mer protein? Finns det andra tecken på att de behöver mer eller mindre av något? Hur ska man tänka kring mineraler?

Jag tar gärna andra åsikter eftersom jag inte använt proteintillskott utom lusern, men vad tror du om att ge lusern som proteinfoder? Det är ett hö, gräs som är torkat, måste blötas om du köper pellets. Protein tror jag också kan saknas möjligen ,kanske och det går väl att kontrollera innehåll i gräs också. Överallt står det att man ska ge grovfoder och lusern är ett proteinrikare grovfoder.

Kan du inte ta lite gräs från varje vall och blanda ihop och skicka till analys? Då får du iallafall en indikation på innehållet. Vad jag har läst så varierar vinterbete stort i analysen beroende på hur det är skött. Är det övervuxet eller kortklippt. Studier visar att ett välskött kortklippt bete kan ha kvoter på runt 9 så man ska inte underskatta kvaliteten på vinterbetet. Lyxigt att ha så lång betessäsong.

Liknande trådar

• Fiberfoder som förlänger tuggtid?
  • Blöta torrhö, någon som gör det?
  • Ponnyer på fri tillgång av hö?
  • Fri tillgång

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!