Tips för förvaring av torrt hö i småbal?

Bukefalos 30 år!

Roheryn

Trådstartare
Jag fodrar normalt med plastat hösilage från storbal under vintern, men för stödfodring under sommar och tidig höst köper jag vanligt hö i småbal. Jag får emellanåt problem med att ytan på småbalarna börjar damma/mögla (inget synligt mögel, men damm och lätt unken lukt). Har tyvärr ingen halm att täcka med, så undrar om någon har andra bra tips för förvaring av höbalar nu under sensommar/tidig höst för att slippa mögelsporer och därmed slippa kassera hö. Höbalarna förvaras såklart så torrt det går (i lada), men med hög luftfuktighet och stora temperaturskillnader verkar det inte räcka? Tips mottages tacksamt!

Jag fodrar normalt med plastat hösilage från storbal under vintern, men för stödfodring under sommar och tidig höst köper jag vanligt hö i småbal. Jag får emellanåt problem med att ytan på småbalarna börjar damma/mögla (inget synligt mögel, men damm och lätt unken lukt). Har tyvärr ingen halm att täcka med, så undrar om någon har andra bra tips för förvaring av höbalar nu under sensommar/tidig höst för att slippa mögelsporer och därmed slippa kassera hö. Höbalarna förvaras såklart så torrt det går (i lada), men med hög luftfuktighet och stora temperaturskillnader verkar det inte räcka? Tips mottages tacksamt!
Det bästa tycker jag är om man kan ta hem lite i taget. Vi hämtar ett paket med småbalar ungefär en gång per månad. Trots att vi har ca 5 mil enkel väg att köra är det värt det. Bonden har mycket bättre lagringsmöjligheter än vad jag har.

Det bästa tycker jag är om man kan ta hem lite i taget. Vi hämtar ett paket med småbalar ungefär en gång per månad. Trots att vi har ca 5 mil enkel väg att köra är det värt det. Bonden har mycket bättre lagringsmöjligheter än vad jag har.
Jag behöver hämta ca 50 balar per gång. Är det torrt ute är det inga problem, men vid fuktig och varm luft fixar jag inte riktigt den långsamma åtgången som det är nu i början på hösten.

Offra ett antal balar och ha de överst/runtom hela säsongen om du inte kan få tag i, eller kan ha halm?
Inte lika bra som halm men kanske bättre än inget?
Sen är ju frågan hur det ser ut där du förvarar. Jag har lastpallar i botten och mot väggarna, för att det ska komma in luft, men då har jag betonggolv och vägg så de är ju fuktiga i sig.

Jag gör också som ovanstående och tar hem mindre antal åt gången, ca 30-35 balar som mest. Då hinner det inte bli dåligt hos mig.

Tog hem ett 90 tal småbalar för ca 2 månader sedan. Lastpallar i botten, saltade mellan varje lager och en vanlig fiberduk dubbelvikt över. Än så länge är balarna fina, börjar ändå komma en del blöta/fuktiga dagar.

Jag har förvarat under presenning för att skydda mot kondens (dagg) och det har ibland fungerat i flera år.
På en bra och luftig höskulle.
Och aldrig lägga hö mot en yttervägg utan i en hög i mitten med gång runt.
Dessutom så har jag varit extremt noga med hygienen.
Särskilda och rena stövlar/skor vid hantering av hö.
Rena kläder och rena handskar.

Edit.
Jag har också bra erfarenhet av att täcka med vindduk.

Liknande trådar

• Hur förvarar jag bäst hö i det här utrymmet?
  • Bästa hö-förvaringen?
  • Förvara hö ute?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka