Bukefalos 28 år!

Foderhäst-Försäkring??

Skogstroll

Trådstartare
Jag har aldrig lånat ut någon häst på foder och heller aldrig haft någon foderhäst.Hur gör man med försäkringen? Tex om fodervärden står på försäkringspapprena får denne då ut livvärdet? Det är väl ägaren som ska ha ut dessa pengar då den äger hästen? *förvirrad*
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Vanligt är att ägaren står på försäkringen, men att man delar på försäkringspremien och att fodervärden betalar veterinärvårdsbiten medan ägaren står för livförsäkringen. Glöm inte att skriva ordentligt avtal om vad som gäller vid ev. skada/dödsfall så att det är klart innan fodervärden hämtar hem hästen.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Så här har jag gjort.

Häst nr 1: Utlånad i 6 månader. Jag har stått för hela föräkringen.

Häst nr 2: Utlånad på ca 5 år. Jag står fortfarande kvar på försäkringen men betalar bara liv delen. Vet-delen står fodervärden. Och i avtalet står det att fodervärden varje år skall betala in den summan till mig. Jag skickar en kopia på den nya föräkringen. (avtalet förnyas ju varje år) Står även i kontraktet att hästen skall vara försäkrad minst A1 vet och A1 liv. Även om jag litar på denna fodervärd till 100% så vet jag att hästen hålls försäkrad hela tiden när jag står på papperna.

Häst nr 3: Utlånad 1 år. Jag stod för hela föräkringen.

Jag tycker ej att fodervärden ska stå för LIV försäkringen då den personen som sagt inte får ut ett öre. Om man inte skrivit något om detta i avtalet.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Så då blir det egentligen ett tillgägg i kontraktet mellan fodervärd-ägare,och inget som har med själva försäkringsbolaget att göra? Ägaren står kvar på försäkringen och har enligt fodervärdskontraktet rätt till halva summan av försäkringen varje år.Sen skriver man till en klausul om vad som gäller vid skada osv? Brukar fodervärden få stå för all skada?tex veterinär räkningar osv.Samt vaccin?Finns det färdiga kontrakt med dessa punkter inskrivna att köpa eller ladda hem?
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Jag tycker det är att föredra att ägaren står för försäkringen. När jag lånat häst har jag betalt hela försäkringspremien. När jag lånat ut har fodervärden betalat veterinärvårdspremien, jag har själv stått för livdelen. Fodervärden har enligt kontraktet rätt att nyttja veterinärvårdsförsäkringen och står för alla kostnader vad gäller vård.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Så här ser mitt kontrakt ut för ponnyn ut. Du får gärna använda det:

Rakt utFodervärdskontrakt för häst

Mellan undertecknade parter har denna dag träffats avtal om fodervärd av häst enligt följande:

1. Hästägare
Namn:__________________________________________________________________
Personnummer: ____________________________________________________________
Adress: ___________________________________________________________________
Postnummer:_________________Postadress:____________________________________Telefon dagtid:_______________ kvällstid:______________________________________
2. Fodervärd
Namn: _____________________________________________________________________
Personnummer:_____________________________________________________________
Adress: ____________________________________________________________________
Postnummer:________________ Postadress: ____________________________________
Telefon dagtid: ______________ kvällstid: ______________________________________

3. HÄST
Namn:
Ras:
Född:
Kön:
Färg:
Tecken:
Mankhöjd:
Chipmärkning:
Registreringsnummer:
Övriga upplysningar:


4. VETERINÄRBESIKTNING
Veterinär besiktning utförd den _________ UA, på klinik. Fodervärden står för denna kostnaden i utbyte av att hästägaren står för hela försäkringen under första året (from ********). Hästen skall Vet besiktigas på klinik max 2 v innan återlämnande sker, Fodervärd står för denna kostnad. Skulle hästen ej gå igenom veterinärbesiktningen innan den återgår till ägaren, är fodervärden skyldig att stå för kostnader kring denna skada och även konvalecens. Fodervärden är dessutom skyldig att ha kvar hästen tills hästen är fullt friskförklarad och hästen i ridkondition igen. Ägaren kan ej begära pengar om skadan uppkommer igen efter 3 månaders tid.


5. ÄGARENS UTFÄSTELSE OM HÄSTENS SKICK
Såvitt ägaren känner till är hästen skadefri samt fri från sjukdom, såväl akut som kronisk.


6. PRIS
Ägaren står för livförsäkringen, fodervärden står för veterinärförsäkringen. Fodervärd står för alla kostnader så som: foder, stallplats, utrustning som går sönder, vaccinationer (Hästen skall hållas fullt vaccinerad. Vid fodring med hösilage/silage skall hästen vaccineras mot Botulism), koll av tänder (1 ggr/året). Alla kostnader som rör hästen. Fodervärden står för självrisk och andra veterinärkostnader.

7. FÖRUTSÄTTNING FÖR FODERKONTRAKT
Såsom förutsättning för detta foderavtal gäller att hästen är försäkras utan reservationer enligt den fullständiga försäkringsformen (A1 eller motsvarande) .

*Hästen skall ridas och tränas regelbundet.
*Hästen ska ha tillgång till box och daglig utevistelse.
*Hästen ska ha tillgång till friskt vatten och mat.
*Vid misstanke om skada kontaktas i första hand ägaren, Veterinär tillkallas direkt vid akut situation.

Om denna förutsättning ej uppfylles skall foderkontraktet återgå och hästen lämnas tillbaka.

8. HÄSTEN ÄR ÄGARENS EGENDOM
Ägaren försäkrar på heder och samvete att hästen är tillfullo betald och inte är föremål för panträtt eller annan säkerhetsrätt.

9. LEVERANS
Fodervärden avhämtar hästen hos ägaren den *********

10. RISKENS ÖVERGÅNG
Risken för fel hos hästen övergår på fodervärden, om ägaren ombesörjer leverans till av fodervärden anvisad plats samtidigt som hästens sista ben lämnar någon del av transportmedlet, eller om fodervärden hämtar eller ombesörjer hämtning av hästen samtidigt som hästens första ben beträder någon del av transportmedlet.

11. UTRUSTNING, HANTERING OCH TIPS
Utrustning som lämnas med skall återlämnas med hästen.

12. TID AV UTLÄMNING
Kontraktet är giltigt med 1 månads prövotid. Därefter förlängs kontraktet till *******. Foderperioden förlängs varje år med 1 år. Tills någon del av partnerna vill säga upp detta.
Uppsägning skall ske senast 6 månader innan kontraktets tid löper ut. D.V.S den ****** varje år.

13. VID FÖRSÄLJNING
Vid försäljning har fodervärden förköpsrätt till marknadsenligt pris.



Ägare och fodervärd förklarar sig nöjda med ovanstående kontrakt som har upprättats i två likalydande exemplar och utväxlats mellan parterna.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Jag som ägare betalade och stod för försäkringen när jag lämnade ut på foder, vissa låter fodervärden betala veterinärvårdsdelen, är väl lite som man vill och hur mycket pengar det handlar om.
Fodervärden kan inte försäkra hästen då den inte är fodervärdens egendom, i varje fall inte livdelen.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Som jag ser det nu så skulle jag nog välja att stå kvar för hela försäkringen och låta fodervärden betala för veterinärvårdsdelen samt att denne var ansvarig för hästens veterinärvård och fick utnyttja försäkringen i såna frågor.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

[jag har själv häst ute pö foder skrev ett eget kontrakt där det star att jag star för försökring och vet kostander om det skulle behövas,samt medicin.
samt att hon star för hovslagaren (slitage som fodervärden star ensam för)hon var barfota när hon for till henne.
allt fungerar super och e dit och rider och hälsar pa de ibland :)
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Jag valde att stå för hela försäkringen av den enkla anledningen att jag ville vara säker på att han förblev försäkrad.
Fodervärden stod för självrisk och andra löpande kostnader om vet behövdes.
 
Sv: Foderhäst-Försäkring??

Jag har min häst ute på foder ett år, och jag betalar försäkringen. Min egendom = min försäkring. Fodervärden står för allt annat.

Dessutom så vet besiktigade jag på min bekostnad precis innan hon åkte och det står i kontraktet att fv ska göra det precis innan hästen kommer hem. Fv ansvarar för skador som har uppkommit däremellan.

MaRomers kontrakt är det inget fel på men jag tycker den utelämnar mycket. I mitt står bl a namngett vilka som får rida hästen och generellt hur hon ska tränas, samt att hon ska ha den foderstat som jag har angett annars får dom diskutera med mig, och en massa annat. Tycker det är viktigt att sätta så mycket som möjligt på pränt, man undviker problem senare på det sättet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 389
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 396
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 674
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
924
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Måla på häst
  • Beta slagen mark
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp