Bukefalos 28 år!

Foderhäst- vad gäller?

Lovisa

Trådstartare
Jag är helt grön på det här med foderhäst, har bara varit medryttare tidigare, så här kommer lite enkla (dumma?) frågor till nån som har bättre koll.

- Om jag har häst på foder, vad betalar jag då? Allt? Betalar jag även försäkring?
- Om tanken är senare köp, gör man då upp om priset innan?
- Om hästen skadar sig riktigt illa, kan ägaren så tvinga mig att betala mer än självrisken? Nu menar jag alltså inte 500 till utan mer 20000...
- Vad finns det för nackdelar med foderhäst?
- Fördelar?
- Har du stött på något problem när du hade foderhäst, och i så fall vilket?
- Vad ska man tänka på?

Min egentliga dröm är ju såklart en egen häst, men för tillfället vågar jag inte köpa då jag inte har fast jobb, och jag vill inte tvingas sälja efter några månader.

Jag skulle verkligen vara tacksam om någon tog sig tid att svara på dessa frågor!

Hälsningar
Lovisa
(om du hellre vill mejla är min adress Lovisa_Fransson@hotmail.com)
 
Sv: Foderhäst- vad gäller?

är också intresserad att veta :)
 
Sv: Foderhäst- vad gäller?

När jag hade foderhäst gjorde vi såhär:
- Om jag har häst på foder, vad betalar jag då? Allt? Betalar jag även försäkring?
Vad du respektive ägaren betalar gör ni upp gemensamt, vi gjorde så att jag stod för alla utgifter förutom försäkringen.
- Om tanken är senare köp, gör man då upp om priset innan?
Det kan vara en bra sak, risken/chansen är stor att hästen utvecklar sig under fodertiden vilket också höjer dess värde. Du som fodervärd har inte rätt att kräva ersättning för denna värdeökning och det kan kännas ganska tufft att behöva betala mycket mer än hästen var värd innan du la ned allt jobb på honom/henne
- Om hästen skadar sig riktigt illa, kan ägaren så tvinga mig att betala mer än självrisken? Nu menar jag alltså inte 500 till utan mer 20000...
Det vet jag faktiskt inte, men har för mig att ägaren kan kräva det i det fallet om skadan beror på din oaktsamhet.
- Vad finns det för nackdelar med foderhäst?
Hästen kan när som helst tas ifrån dig.
- Fördelar?
Du har större frihet. Skulle det behövas kan du lämna tillbaka hästen.
- Har du stött på något problem när du hade foderhäst, och i så fall vilket?
Nej faktiskt inget direkt - inte mer än rädslan för att han skulle tas ifrån mig. Men å andra sidan hade jag en häst som jag kände sedan tidigare på foder. En enmanshäst - där jag var/är hans enda "man"
- Vad ska man tänka på?
* Veterinärbesiktiga förre och efter fodervärdstiden.
* Skriv ordentliga avtal om vad som gäller.
* I övrigt är det väl som att ha egen häst? :)

Lycka till!
/Nixehen
 
Sv: Foderhäst- vad gäller?

Hej! Jag har haft en foderhäst nu i två år. Vi har gjort precis som beskrivs i förra inlägget. Jag har stått för alla kostnader utom försäkringen. Vi har kommit överrens om att vid skada så delar vi på självrisken, och sen har ägaren haft en sådan försäkring där det inte kostar något mer än självrisken(alltså inga 20 % el dyl.) och det är ju bra tycker jag. Det kostade inte så mycket extra per år för henne. Det jag absolut vill rekommendera dig är att skriva avtal och även viktigt är att veterinärsbesiktiga hästen innan du tar över den så du vet vad du utgår ifrån. Annars har jag inget negativt alls att säga med att vara fodervärd utan att det är ett bra sätt att ha häst på. Jo, ett tips till: skriv gärna först kontrakt på typ 2 månader så att du hinner se om allt funkar mellan dig och hästen. Det kan ju vara så annars att du inte får lämna tillbaka den innan avtalet går ut, och det är ju inte kul att ha en häst som inget funkar med. Lycka till!
 
Sv: Foderhäst- vad gäller?

Jag har ett antal ston på foder och för dem betalar jag allt, även försäkringen. Det kan för dig själv vara en fördel om du står för försäkringen Då vet du med säkerhet att du har hästen försäkrad om något händer. Det är ju en sak som en del råkat för när de inte själv stått för den och hästen har skadat sig. Så plötsligt upptäcker de att det inte finns någon eller det bara finns en dålig försäkring som inte täcker skador till exempel

Med ett ordentligt kontrakt kan inte en foderhäst tas i från dig hur som helst men inte heller lämnas tillbaka utan vidare. Det ska stå i avtalet hur man ska göra för att säga upp det och hur lång tid innan det ska göras.

Största nackdelen är väl att man inte äger hästen och därför inte kan göra precis som man vill med den. Största fördelen är att man slipper lägga ut en massa pengar på att köpa den men har häst ändå.
 
Sv: Foderhäst- vad gäller?

- Om jag har häst på foder, vad betalar jag då? Allt? Betalar jag även försäkring?
Det beror helt och hållet på vad du och ägaren kommer överens om. Det varierar allt från att du betalar hela försäkringen själv till att ägaren betalar den. En bra lösning är att du betalar veterinärdelen och ägaren för livdelen. För övrigt betalar du vanligtvis allt på hästen.


- Om tanken är senare köp, gör man då upp om priset innan?
Det är bäst för alla parter om ett pris görs upp direkt. Förväntar du dig runt 50 000kr och ägaren säger 100 000kr efter något år så kanske det känns bättre att veta om från början om man har möjlighet att köpa hästen eller inte.

- Om hästen skadar sig riktigt illa, kan ägaren så tvinga mig att betala mer än självrisken? Nu menar jag alltså inte 500 till utan mer 20000...

Ja du kan åka på att betala allting själv! Hästen är i din vård och du får alltså stå för veterinäravgiften för att få den återställd. Kolla upp så att hästen har en bra försäkring utan reservationer för div. saker. Det kan löna sig i slutändan!

- Vad finns det för nackdelar med foderhäst?
Nackdelen är att du kan bli tvingad att lämna ifrån dig hästen om ägaren vill ha tillbaka den.

- Fördelar?
Fördelen är att du får tillgång till hästen utan att behöva slänga ut flera tusen.

- Har du stött på något problem när du hade foderhäst, och i så fall vilket?
Jag är i omvänd situation, har häst utlämnad på foder. Ett väldigt osäkert projekt, rätt som det är står hästen på stallplanen blockhalt eftersom fodervärden inte vill ha kvar en häst som inte går att rida på. Många ser väldigt lätt på foderhästar då det är enkelt att lämna tillbaka om den går sönder. Glöm inte att skriva ett ordentligt kontrakt + att besiktiga hästen på klinik innan överlämnandet. På så sätt har du ryggen fri om den skulle vara skadad redan från början. Annars har du inget att visa upp om du dagen efter har en halt häst.

- Vad ska man tänka på?
Tänk på att inte ta första bästa häst. Se det som ett köp, ni ska ju ändå tillbringa många timmar tillsammans. Bra kontakt med ägaren är viktigt. En knepig ägare är kanske inte drömstarten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 964
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 381
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 630
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
9 725
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp