Foderråd till mager gamling!

Sv: Foderråd till mager gamling!

Tack, ForestAutomn, för infon om hösilage. Jag har heller inte hört/läst något direkt bevis för att det ska vara dåligt, men jag är helt okunnig eftersom vi alltid har haft hö. Jag vet inte hur pass mycket näring det är i betet. Det är inte gödslat och har inte varit betat förra sommaren, så möjligtvis är det lite näring. Brukar gå med honom i skogen så han får välja lite annat också. Åkerfräken har alltid varit hans favorit :) Tidigare år har jag kompletterat med hö då jag haft honom här, betet är inte så fett. Hagen är stor så han rör sig mycket iaf. Tror det krävs lite mer näring.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Tack för alla svar!

Jag har hittat en återförsäljare av Dangrönts melassfria pellets nära mig! När han reagerade på lusernhacket i vintras hade inte tandläkaren dragit tänderna ännu så han tuggade det säkert för dåligt.
a1agnlju: Det glädjer mig att din ponny är hela 30 år! Hästtandläkaren jag har säger att det är väldigt olika hur de klarar av att få i sig näring när tänderna börjar ta slut.

Än så länge betar han ju faktiskt, så han borde klara av hösilage. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta. Hur är det med fångrisk/ir/cushing och hösilage? Någon skrev att lusern kan ersätta allt grovfoder. Fungerar det med pellets också? Det är ju viktigt för den psykiska hälsan att ha någonting att plocka med.

Läste i en annan tråd att hästar behöver energi först innan de kan tillgodogöra sig protein, att det tar av musklerna annars. Jag funderar på att köpa vanlig betfor istf kwickbeet och hälla av vattnet. Några åsikter om detta? Har läst att man gör så till cushinghästar. Är orolig att han får i sig för lite energi just nu.

"Trög i magen kan bero på för lite vatten, dricker hästen som den ska? (är man lite äldre kan det vara svårt med vattenkopp, spann är såklart att föredra) "

Han dricker faktiskt lite sämre nu än i våras! Jag ska blanda extra mycket vatten i quickbeet. Han får flera ggr per dag. Han har hinkar inne och ute.
Jo, det är kul när hästarna klarar att må bra så länge, men det är lite pilligt med foderstaten, men trägen vinner:D Så här såg min bebis ut för någon månad sedan, Inte så tokigt för en 30-åring va...;)
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Nej det var inte illa för en trettioåring!!!
Otroligt vacker och blank! Jag hoppas att det går att få ordning på min ponny. Han har varit väldigt fin fram tills i vintras, trots att han bara promeneras. Tack igen för alla råd hittills!
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Hej igen!

Nu har jag öst på ordentligt med vatten i Kwickbeet och det går jättebra att få i honom olja på det sättet. Jag har ökat mängden också och fodrar honom varannan timme dygnet runt.

Jag fick tag i melassfri lusern (Edel) men tjejen som sålde detta rådde mig att köpa Horsehage istället. Hon menade att lusernet mest innehöll protein och att min häst förmodligen behövde energi först och främst.
Enligt henne ska Horsehage vara väldigt lättuggat och hon trodde att jag skulle få i honom tillräcklig mängd grovfoder om jag gav det, medan det kunde vara svårt att få i en häst så stora mängder lusern som det krävs. Om jag fortsätter att komplettera med olja och lägger till linfrökaka trodde hon att det skulle ordna sig på energifronten och genom linfrökakan skulle han även få i sig protein.
Blev även rekommenderad Probemin för bakteriefloran. Är det någon som har erfarenheter av HorseHage och Probemin?

Kan meddela att jag efter att ha tvättat benen några ggr med milt hundschampo kunde konstatera att han faktiskt fällde sin päls normalt!!! Nu har han fin sommarpäls på hela kroppen, lite tjockare på halsen.
Jag tycker nästan det ser ut som att han har haft näringsbrist men nu plötsligt har fällt sin lite dammiga päls och har en friskare päls under. Jag ska få hem Equion igen, tror det var det som gjorde susen. Han har ju ätit det i alla år, förutom när jag har testat kompletta fullfoder. Är inte så orilig för cushing nu när han har visat upp sin nya fäll :)
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Protein är enkelt uttryckt byggstenar för muskler. Det protein som inte används till muskler omvandlas till energi. Ger man ett snällt protein (grovfoder) ser jag inga problem med att ge mer protein för att främst säkerställa muskelmassan (livsviktig för gamla hästar!) och samtidigt få ett ev överskott som hull på hästen.

Horsehage är ju hösilage, jag tycker det är en korkad rekommendation till en häst som har svårt att tugga. Då ska man göra det LÄTT för dem, inte nöja sig med LÄTTARE.

Jag hade inte hållt på och joxa så mycket, rena fodermedel (lusern och olja) och magstabiliering om det behövs (men inte annars). Gör det inte svårare än vad det behöver bli, och börja inte experimentera för mycket.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Protein är enkelt uttryckt byggstenar för muskler. Det protein som inte används till muskler omvandlas till energi. Ger man ett snällt protein (grovfoder) ser jag inga problem med att ge mer protein för att främst säkerställa muskelmassan (livsviktig för gamla hästar!) och samtidigt få ett ev överskott som hull på hästen.

Horsehage är ju hösilage, jag tycker det är en korkad rekommendation till en häst som har svårt att tugga. Då ska man göra det LÄTT för dem, inte nöja sig med LÄTTARE.

Jag hade inte hållt på och joxa så mycket, rena fodermedel (lusern och olja) och magstabiliering om det behövs (men inte annars). Gör det inte svårare än vad det behöver bli, och börja inte experimentera för mycket.

Har du provat/sett hur Horsehage ser ut? Enligt säljaren ska det vara mycket vekare och finare än vanligt hösilage. (Hon tjänar ingenting på att rekommendera mig detta eftersom jag måste köpa det från annan ort isf utan hon förlorar istället mig som framtida "lusernkund", så hennes råd var nog uppriktigt.)

En nackdel är ju att jag i vilket fall måste vaccinera mot botylism om jag ska ge någon form av hösilage innan han kan få det.
Han klarar ju av att tugga gräs i nuläget, men givetvis är det bättre att spara på tänderna så länge det går genom att ge uppblött pellets. Om det är så som du skriver att proteinet omvandlas är kanske lusern det det bästa.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Ja, jag har sett HH. Nu vet jag inte vilken kvalité andra är vana på när det gäller grovfoder, men inte tusan är det mycket finare än annat grovfoder jag har normalt. Mjukare är det ju eftersom det är lägre ts, men det hjälper ju inte din häst, han måste ju tugga eftersom han inte kan svälja helt eller krossa mot gommen. Logik, helt enkelt.

Meningslöst dyrt är det också, om man inte måste ha balstorleken till t ex hosthäst.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Ja, jag har sett HH. Nu vet jag inte vilken kvalité andra är vana på när det gäller grovfoder, men inte tusan är det mycket finare än annat grovfoder jag har normalt. Mjukare är det ju eftersom det är lägre ts, men det hjälper ju inte din häst, han måste ju tugga eftersom han inte kan svälja helt eller krossa mot gommen. Logik, helt enkelt.

Meningslöst dyrt är det också, om man inte måste ha balstorleken till t ex hosthäst.

Om jag måste ge någon form av hösilage så är det nog bäst med liten balstorlek eftersom han är enda djuret som äter hösilage isf. Och som någon skrev här i tråden är det kanske extra viktigt att det är hög kvalitet och att man förbrukar inom kort om man har en känslig häst.
Klarar han att äta lusern vore det ju allra bäst som sagt. Jag fick fel information om vem som var återförsäljare av Dangrönt. Deras pellets får jag inte tag i så lätt. Men nu hittade ju Edels melassfria istället och den borde väl gå lika bra. Skaffar hem den på måndag!

Måste kommentera ett tidigare inlägg av jag skrev "Åkerfräken har alltid varit hans favorit".
Åkerfräken sägs vara giftig i större mängder och det är inget han betar o inget jag rekommenderar :D. Han blir ändå helt galen i den när den dyker upp i skogskanterna. Några tuggor är nog inte farligt.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Kvarnbys kostar just nu (efter prishöjning från 99 kr/30 kg inkl. moms) 102 kr/30 kg inkl. moms. De har hemsida och leverans, googla.

Är det priser som gäller om man köper från de återförsäljare som finns listade på deras hemsida? Gäller det enstaka säckar också, eller bara om man köper större mängder?

Köpte en säck Kvarnby idag och betalade 177 kr/30 kg i butik.. :crazy:
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag köper direkt från Kvarnbyfoder, det är deras pris. Påslag hos ÅF är ju självklart - vad ska butiken annars leva på?

Vi köper bara enstaka säckar just nu, större mängd hade vi fått bättre pris.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Hej igen!

Min ponny är helt klart på bättringsvägen! Det går utmärkt att fodra med lusern. Han ser mer utfylld ut och han ser bättre ut över rygg och kors och han är -jättepigg- :)
Han hade inte heller mask enligt kolla masken.
Riktigt blank och fin börjar han bli, vilket måste betyda att han klarar av att tillgodogöra sig det han har fått väldigt bra. Jag gav ju inte så jättemycket lusern till att börja med, ändå har det givit resultat ihop med oljan.

Nu undrar jag hur mycket jag kan ge maximalt till en D-ponny?

Finns det några risker med stora givor av uppblött foder? Hur fungerar det för magen? (Får han ensilage/hösilage till hösten blir ju även det blött.) Nu verkar det ju enbart positivt att han får i sig vätska, men det ska ju till ganska stora mängder lusern när han slutar beta för att uppfylla grovfodergivan. Han har alltid ätit mer än 6 kilo hö.

Tack ännu en gång för all hjälp!
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

I princip är det bra för hästens grovtarm att få långa fibrer och inte bara malda. Men den gamla hästen som inte kan tillgodogöra sig det oprocessade grovfodret hade i naturen tynat bort. Så du kan i princip ge hur mkt lusern och betfiber som helst. Att det är blött är ju inget negativt. Det är ju gräset också.HH
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag har också en gammal gubbe. Han blir 34 härnäst. Har i ett par års tid haft problem med att få honom att hålla hullet. I år såg det verkligen illa ut så jag har vidtalat grannen för att jag inte orkar hålla honom vid avlivningen. Så kom nya höet! Säger bara hallelulja!

Knallgrönt och inte så grova strån som tidigare. Taget 7 juni.

Star har alltid stått och pillat i sitt hö. Dragit ut en del och sedan sparkat ut det i boxen. Kraftfodergiven har därför varit ordentlig. Lucern är inte till att tänka på. Jag har försökt fyra gånger och han får kolik eller om det är urinsten varje gång.

Detta höet kastade sig hästen över. Inga problem att tugga här inte. Vräker i sig så mycket han får och resultatet har inte låtit vänta på sig. Han har tagit tillbaka allting han tappat i sommar på en veckas tid. Får väl uppskjuta det oundvikliga lite till eftersom hästen dessutom verkar ha fått gnistan tillbaka. Glimten i ögat är tillbaka. Så kan det gå om man får ett grovfoder som passar, antar jag. Kul är det i alla fall.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Sorry, glömde skriva knapplån vilket det ju blev.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Hej!

Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och verkade spänd kring bakdelen (melass i blandningen).
Hästtandläkaren drog två tänder i våras och de tänder som är kvar är ganska nedslitna. Han verkar klara av att beta ganska bra, men lämnar hö. En smaksak såklart men han spottar också tussar av hö. Hoppas få tag i årshö så fort som möjligt!

I början av sommaren tog han sig väldigt bra. Jag har givit honom Equions mineraler och Kwick Beet (mindre än 7% stärkelse) från Dodson&Horrell, lite lite olja (verkade trög i magen om jag gav för mkt) och kompletterade md lite kalk.

Nu testade jag ett muslifoder från D&H som ska vara säkert för fånghästar, men innehåller korn och lite melass. Jag tycker snarare han verkar sämre/magrare av det här.

Ponnyn har haft fång en gång för flera år sedan, då var han ganska kraftig. Nu är han mager över ryggen och halsen är smal.
En annan sak är att han har tappat hår på mulen och lossar hår på benen, mjällig hud. Jag misstänkte först någon form av ohyra och pratade med veterinären i morse som rekommenderade klorhexidinschampo från apoteket. Nu visade det sig att de inte sålde detta längre så tips är välkomna om det med! Annars kunde man ta hundschampo). Veterinären tyckte också att det lät som cushing och ponnyn har faktiskt inte fällt helt bra på halsen och kroppen. Dock ser han inte ut som cushinghästar man sett på bild.

Vi ska ivf ta honom till klinik för att kolla om han möjligtvis har cushing. Jag undrar om ni har några råd jag kan följa tills dess. Kan jag ge vanlig betfor om jag häller av vattnet till en häst som är känslig för fång och ev. cushing? Är rädd att quick beet innehåller för lite energi. Hur lång blötläggningstid isf.
Funderar också på ett nytt försök med lusernhack, omelasserat den här gången. Har ni något bra tips om märke. Helst ska hacket vara fint. Antar att man kan blötlägga det med. Övriga foderråd varmt välkomna! I skrivande stund är jag lite förtvivlad och stressad och slänger ut frågan så här utan att läsa i forumet. Det gick ju så bra att göda honom tills nu helt plötsligt. Detta är min gamla ponny som jag haft i 16 år och håller kärare än allt annat. Vill göra ett sista försök men klarar han inte av att äta upp sig är det inte så mycket mer man kan göra.
Han är avmaskad med ivomec i vintras och har inte gått med andra hästar sedan dess, går på bete som vilat länge just nu men träckprov blir kanske aktuellt ändå. Tror inte på mask dock.
Mkt tacksam för svar!

Jag vågar nästan svära på att det är cushing, min ponny passar precis in i din beskrivning. Så mjällandet kan man inte göra så mkt åt... Vi klippte pälsen kort och försökte hålla efter och tvätta, men det ingår i sjukdomsbilden.
Han blev också svårfödd, samt drack ofantliga mängder.
Jag fick ta bort honom i våras, 33 år gammal. Då hade jag haft honom i 21 år...
Vi gjorde en trotjänaravlivning hemma och han ligger nu begravd bakom stallet, med gravsten och allt.

Jag vet inte hur mycket mat du ger din ponny, men man får utfodra dem som om de vore växande unghästar när de blir gamla, dvs massor med mat. Min ponny åt mest i stallet, trots att hans stallkamrater är travhästar på elitnivå samt fölston!
Visst finns en risk för fång, men att ha honom i hyfsat hull var viktigare för mig. Sen är det ju så att de har svårt att ta upp näringen, det är därför man får ge så mkt.


På slutet fick han dubbla sitt beräknade näringsbehov, dvs 100 MJ energi och 920 gram smältbart råprotein per dag!
(en newforest på ca 400 kg som lagom vikt när han hade fint hull och muskler)
Han hade svårt att äta grovfoder, även hösilage, så hans foderstat bestod mest av kraftfoder, mot alla principer. Han hade fri tillgång på hösilage, men vi beräknade att han bara fick i sig ca 3 kg om dagen (ett bra hösilage ur näringssynpunkt). Utöver det fick han 2 kg lusern (uppblött), 3 kg Krafft Groov 125, 2,5 kg havrekross, 0,5 kg betfor (vikt på den torra mängden) och 0,3 kg olja. Eftersom det är stora mängder kraftfoder fördelade vi det på många mål. Han höll sig fin i hullet på detta.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Hej igen!

Nu har jag öst på ordentligt med vatten i Kwickbeet och det går jättebra att få i honom olja på det sättet. Jag har ökat mängden också och fodrar honom varannan timme dygnet runt.

Jag fick tag i melassfri lusern (Edel) men tjejen som sålde detta rådde mig att köpa Horsehage istället. Hon menade att lusernet mest innehöll protein och att min häst förmodligen behövde energi först och främst.
Enligt henne ska Horsehage vara väldigt lättuggat och hon trodde att jag skulle få i honom tillräcklig mängd grovfoder om jag gav det, medan det kunde vara svårt att få i en häst så stora mängder lusern som det krävs. Om jag fortsätter att komplettera med olja och lägger till linfrökaka trodde hon att det skulle ordna sig på energifronten och genom linfrökakan skulle han även få i sig protein.
Blev även rekommenderad Probemin för bakteriefloran. Är det någon som har erfarenheter av HorseHage och Probemin?

Kan meddela att jag efter att ha tvättat benen några ggr med milt hundschampo kunde konstatera att han faktiskt fällde sin päls normalt!!! Nu har han fin sommarpäls på hela kroppen, lite tjockare på halsen.
Jag tycker nästan det ser ut som att han har haft näringsbrist men nu plötsligt har fällt sin lite dammiga päls och har en friskare päls under. Jag ska få hem Equion igen, tror det var det som gjorde susen. Han har ju ätit det i alla år, förutom när jag har testat kompletta fullfoder. Är inte så orilig för cushing nu när han har visat upp sin nya fäll :)

1. enligt SLUs foderexperter behöver gamla hästar mycket protein, precis som växande unghästar. De ska alltså ha en högre energi/protein-kvot än "vanliga hästar". Därför är lusern alldeles utmärkt. Fråga gärna varifrån t ex fodersäljare fått sin kunskap, många har ingen alls, förutom att de säljer fodret och läser reklamen.. Inget illa ment mot någon särskild!

2. Är ganska säker på cushing ändå. Alla symptom fanns inte på min ponny heller, vissa var snarare tvärtom. Han hade också jättefin päls och fällde normalt, varför vi inte trodde att det var det. Mjälligheten tyder dock på en rubbning i hormonproduktionen, och det är det som ligger bakom cushing. Kolla gärna hur mycket han dricker.


Mitt råd är att du har analyserat lättuggat grovfoder till din ponny, och kompletterar med bra tillskottsfoder som passar till ditt grovfoder. Utgå från att den har sitt dubbla näringsbehov jämfört med när den var "i sina bästa år", och att srp(protein)/MJ(energi)-kvoten stigigtuppåt 9,0 snarare än 6,0. En uträknad foderstat med analyserat foder gör också att du lätt kan följa hur ev förändringar i näringstillförsel påverkar din häst, och hitta det bästa för just den.

Ett billigt och mycket bra sätt att reglera tarmfloran är att blanda lite bajs från en annan häst i hans mat, någon som själv har en bra tarmflora. Låter äckligt, men det är det mest naturliga och funkar kanon.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 547
Senast: Pallen
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp