Foderring att ha grovfoder i?

Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Tänkte lite när jag såg detta:

25465639.jpg





"han åt spillet utanför"

är inte dessa dyra ringar till för att hålla maten innanför ringen? då ska det väl inte bli något spill men titta på dessa bilder, ligger ju drösvis med mat utanför:confused:.

tycker dessa verkar väldigt dyra kan man verkligen inte göra något liknande själv så svårt kan det ju inte vara, vad är den gjord av egentligen?

jag använder en gammal aluminum tunna(som jag hittade på logen), typ som man tvättade i förr till unghingstarna den är på hjul med så man lätt kan flytta runt på den + att ingenting hamnar på marken såsom det måste göra i denna ringen ju, inte så kul om det är lera på marken då ju jag hade i så fall hellre haft en botten på ringden men då kan man inte ställa den över en rundbal ju.

men jag kör ut i skottkärra och fyller min aluminium tunna då blir det absolut inget spill överhuvudtaget.
är jättenog med att plocka upp så inget går till spillo.


till de vuxna hästarna använder jag en gammal vattentunna största str som gått sönder i botten och fyller med foder...funkar kanon med.

billigt och bra...

Har man en häst som tycker det är roligt att dra ut höet för hon vill åt fröerna så blir det spill.
Det som ligger utanför är både hö & gräsfröhalm som dom har fått på samma plats INNAN vi fick ringen.
Står i mitt inlägg att vi precis fått hem ringen vid bildtagningen.


Tidigare hade jag hö & gräsfrö i hela hagen utspritt & fick köra ut ny bal var 4-5 dag, då hade dom ändå surat vid grinden i minst ett dygn, ville inte äta då dom trampat ned massor & sen skitit & kissat i det..
Nu räcker en bal ca 8-9 dagar.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Säger likadant. Har inte haft mina ringar mer än knappt en månad och har också behovet av att ställa ut hela balar till hästarna. Under den här månaden så har trots att det varit kallare än tidigare i vinter gått åt betydligt mindre mängd foder. D v s en bal räcker nästan dubbelt så länge som utan ring. Visst lite spill speciellt när det är en ny öppnad bal i den. Men går inte att jämföra med hur det har varit utan dem tidigare.

Men om man inte har har större krav än att man kan bära ut foder dagligen eller fler gånger per dag till hästarna. Så visst då är det klart att det kan finnas andra och billigare lösningar på. För vår del och anledningen till vi ändå dröjt så länge med att beställa våra är att vi ville undersöka alla möjligheter först innan vi bestämde oss för vad vi skulle ha. Vår krav var:
- att det inte fick finnas risk för att hästarna skulle kunna skada sig.
- att det skulle vara lätthanterligt vid påfyllning och rengöring.
- att de skulle vara lätta flytta och hantera.
- att de skulle ha ett överkomligt pris.
Än så länge uppfyller de här ringarna alla våra krav.

P.S. Har provat det där med trasig vattenbalja till våra två småttingar. En mini shettis och en åsna. Men inte ens till dom så fungerar det utan att de välter tunnan.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Men blir det inte ofrächt när det inte finns något tak över, så att det regnar(/snöar) rakt ner i balen?

Jag har en variant som ser ut som en "vagga" med ett tak på som man lägger balen i . Den har inte så höga kanter, så lite spill blir det ju.... Då kanske denna är bättre ur "spillsynpunkt", även om det inte blir överdrivet med spill från min...
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Har en foderring i metall. Min är tredelar men man kan köpa fler delar fyra behövs för en stor rundis. Fodrar med löshö och shettisen når bra upp. 60 cm hög är ringen. Isisen gräver dock ute en del hö men blir mindre spill och inget kissandei höt:)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Mina blir inte ofrächa och jag ville inte ha några av de jag kunde hitta ute på marknaden med tak. Just på grund av skaderisken för hästarna. Det är ju möjligt att det finns sådana som inte utgör någon risk för skador på stora livliga unghästar. Men jag kunde inte hitta några när jag letade. De jag hittade verkade vara designade för kor och möjligen passande mindre hästar som isläningar (det vara bara sådana som fanns på bilder ihop med dem). Även de bilder jag sett på hemmabyggda har verkat kunna vara farliga för livliga och/eller otursförföljda hästar.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Vill köpa en foderring!
Men har inte ekonomi till det just nu, så funderade på vad vi skulle hitta på sålänge. Har blivit ett gammalt badkar!:idea:
Visst dom kan ju välta det (stabiliserat det lite med plankor) och det blir spill, men inte alls som att bara lägga hösilaget på marken iaf. Och en liten bal får plats prima i det i mitten :D
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Vet en häst som tippade badkaret och fick kanten rakt över benet ovanför hoven (dålig förklaring...) och fick någon slags fraktur. Den hästen fick de lov att ta bort...
Skulle inte våga använda badkar. Ev om man hade någon form av stativ så att det stod STADIGT.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Förhoppningsvis kan vi köpa en foderring snart:)
Men funderar lite på storlek.. Ant kommer vi ha småbal hösilage i den, så undrar om 80 i höjd kan bli för hög?.. Då vi ant inte kommer att ha några större balar i så känns det kanske onödigt att ha för stor ring, samtidigt som det är bra OM man skulle ha större bal i, men ant inte.
Våra hästar är 1.60 och 1.50, kan 80 bli för högt tro? Vill ju inte ha för låg heller om det blir mer spill då?
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har stora balar i en såpdan ring, och de första dagarna är det ganska mycket hösilage som puffas över kanten/runt. Därför tror jag det blir perfekt för dig med den stora ringen. mina hästar är mellan 1,20-150, och de har inga problem att äta ur den. Men när det bara är lite kvar på botten drar jag bort ringen så att alla når ner till botten.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Mina hästar är 1,56 & 1.70, har 80 cm ringen till dem.
Inga problem alls.
Men har man häst under 1.40 bör man nog har en storlek lägre ring.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Då borde den ju funka :) Den minsta pållen är ju 1.50
Skulle det bli att balen kommer lågt ner kan man kanske palla upp den.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Hur stort "paket" får man vid leveransen?
Det bästa är ju att få den levererad till stallet, men vet inte om det går.
Kan man ta den i bilen innan den är monterad, eller är den för stor?
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Den var ca 40 cm i diameter ihoprullad vid leverans som en cigarr, jag fick min levererad hela vägen hem med DHL, dom ringde innan dom kom.
Tror säkert du kan dirigera om chauffören.

Man får själv rulla ut den & montera ihop till en ring med bultarna som medföljer, men man bör vara 2 st vid monteringen. En som skruvar & en som håller.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Aha, då kan man ta den i bilen då?
Vi har inte stallet hemma, bor i lägenhet, så vet inte om det går att leverera direkt till stallet om man inte är där, men kanske går bra att få hem den till lägenheten då. Om man inte är hemma? Ställer dom paketet då?
(om du vet det ;))

Den är ganska lätt att montera då? :)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Nu beställde jag min lite längre än normalt 2m i diameter.
Men den var ganska tung ihoprullad, men jag skulle lätt kunna transportera min i bagaget på min bil.

Men du kan säkert få den utkörd direkt till stallet om du kan få stallägaren eller någon annan att skriva på att den är mottagen. Jag behövde visserligen inte skriva på min, men eftersom jag tidigare själv varit i branchen så var det en trygghet för mig som chaufför, att kunden eller en reprensentant var på plats & kunde verifiera att jag var på rätt ställe.

Men ring DHL & kolla, dom är väldigt trevliga & serviceminded.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Toppen bra tråd! Vad glad jag blev att läsa hur nöjda alla verkar vara med dem, för jag beställde två st i fredags! Hoppas de kommer snart för våra hingstungar kissar, busar och springer mest i sitt hö...
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Ja vi har ju "eget" stall, men hyr det, så det är ju inte vår adress dit, tänkte om man ska skriva på. Men om det går att ta med i bilen så kan man ju beställa till hemadressen annars.:)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Toppen bra tråd! Vad glad jag blev att läsa hur nöjda alla verkar vara med dem, för jag beställde två st i fredags! Hoppas de kommer snart för våra hingstungar kissar, busar och springer mest i sitt hö...

:) Buke är bra till mycket!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 807
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp