Foderring att ha grovfoder i?

Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Du får dels hjälp av återförsäljaren med att välja storlek och dels så beror det mer på hur stora balar du har än storleken på hästarna. Själv har jag köpt fem stycken av mellan storleken (1509 och den höga höjden. Vilket passar våra balar så att det går att "klä av" balen inne i ringen.

Den största storleken är kanske lagom då till hästar mellan 150-160?
Vi kommer förmodlingen att ha småbalar hösilage i, men vet inte om man skulle ha en storbal hö längre fram. Om höjden är okej, är det nog bäst med den största?:)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Om du inte använder rundbalar så är det mer antalet hästar som avgör vilken storlek som passar. Kan säga att mina är jättestora när man ser dem utan en rundbal i. Hade varit svårt att fulla den med hö från småbalar så att det blev mer än ett tunt lager på botten.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Perfekt att denna tråden dök upp, jag är mycket intresserad av en sådan och nu fick jag ju svar på att den faktiskt är bra! Då ska jag beställa en!

Mina använder balen som sovplats, toalett och mat plats, väldigt fräscht... :crazy:
Hoppas på att kunna slippa så mycket spill och därmed ha mindre att mocka ut.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Ja, jag tycker den är super. Angående Lovisaeleonoras fråga om små hästar: jag har ett litet föl som har lätt att äta så länge ringen är full, men när maten börjar ta slut äter han helt enkelt det spill som lägger sig runt ringen. Mina hästar fluffar runt en hel del med maten, så det ligger alltid lite fräscht hösilage runtom, även om det inte går att jämföra med spillet som hade blivit om jag inte haft ringen.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Mina föl nådde inte heller ner till botten när de var mindre, men då lade jag ett par pallar i botten,och då var det inga problem;)
Kankse inte funkar så bra om man använder hela balar, då blir dom väl lite väl höga kanske när dom är nyöppnade. Jag har hösilage på fyrkantsbal och fyller på "manuellt" varje dag.Dvs lassar kakor i stor skottkärra och fyller på.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Perfekt att denna tråden dök upp, jag är mycket intresserad av en sådan och nu fick jag ju svar på att den faktiskt är bra! Då ska jag beställa en!

Mina använder balen som sovplats, toalett och mat plats, väldigt fräscht... :crazy:
Hoppas på att kunna slippa så mycket spill och därmed ha mindre att mocka ut.

Så gjorde mina också FR (Före Ringarna) :D
Så om en bal då räckte i tre dagar fyra max, så räcker den idag fem till sex dagar. Så kostnaden för ringen blir snabbt intjänad.
Med andra ord väl investerade pengar. Plus att om man ska ha flera så finns ett bra rabattsystem ;)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Den största storleken är kanske lagom då till hästar mellan 150-160?
Vi kommer förmodlingen att ha småbalar hösilage i, men vet inte om man skulle ha en storbal hö längre fram. Om höjden är okej, är det nog bäst med den största?:)

Jag har 80 cm, kallblodet är 1,56 6 stoet ca 1.69. Fungerar kanon till oss.
Hade innan en minishettis som inte skulle få tag på så mycket hö 0,83 hög. Fungerade jättebra till honom, han åt spillet utanför.

Bild när vi precis fått hem ringen.

 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har 80 cm, kallblodet är 1,56 6 stoet ca 1.69. Fungerar kanon till oss.
Hade innan en minishettis som inte skulle få tag på så mycket hö 0,83 hög. Fungerade jättebra till honom, han åt spillet utanför.

Bild när vi precis fått hem ringen.


Vad kostade den ?

Mvh Mia
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

ca 3800:- tror jag det var inkl frakt hem på gården med DHL, men vår är specialbeställd 2m i diameter, blir dyrare då.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Oj vad stor den såg ut tom :D
Kanske är bäst & ta den högre varianten då iaf.
Svårt med storleken inuti när man inte vet 100 om det bara ska vara småbalar hösilage i eller rundbal hö, hm...
Så sugen på & köpa en nu!:d (kanske ska köpa en lott:angel:)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Våra rundbalar är ca 1.30 i diameter & med vår ring så är det plats för balen att "trilla isär" utan det trillar ur ringen.
Vi köpte den så stor för att kunna ha en hel gräsfröhalm bal i när det är för tidigt att ge hö & gräset börjar sina av, men finns fortfarande gräs kvar så dom håller sig i hull, men blir inte mätta.

Skulle nästan kunnat tagit den 2,5-3 meter i diameter istället. Men vår är mer oval.


skojar att Minishettisen kunnat ha den som en roundpen eller sitta i den i husarrest om han hittat på med hyss :devil:
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

KL
går den att välta? har nämligen en häst som fått dille på att välta och förstöra dom höhäckar i trä som vi har gjort.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Nu har jag beställt en!
Tog en på 160cm i diameter och 80cm hög.

Mina balar är ca 140cm i diameter så då finns lite utrymme att balen kan falla utan att det trillar ut på marken. Tror att min åring kan äta ur den även om det är lite kvar.
Jag har mina balar på lastpallar så dom kommer dessutom upp ytterligare lite.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

En lite sak bara!
Var beredd på att det är ganska svårt att montera dem när det är kallt ute. När jag fick hem mina hade vi en riktigt köldknäpp med neråt -15 grader. Då fick vi faktiskt inte ihop dem vid de första försöken. Men när det blev mildare blev det betydligt enklare.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Tänkte lite när jag såg detta:

25465639.jpg





"han åt spillet utanför"

är inte dessa dyra ringar till för att hålla maten innanför ringen? då ska det väl inte bli något spill men titta på dessa bilder, ligger ju drösvis med mat utanför:confused:.

tycker dessa verkar väldigt dyra kan man verkligen inte göra något liknande själv så svårt kan det ju inte vara, vad är den gjord av egentligen?

jag använder en gammal aluminum tunna(som jag hittade på logen), typ som man tvättade i förr till unghingstarna den är på hjul med så man lätt kan flytta runt på den + att ingenting hamnar på marken såsom det måste göra i denna ringen ju, inte så kul om det är lera på marken då ju jag hade i så fall hellre haft en botten på ringden men då kan man inte ställa den över en rundbal ju.

men jag kör ut i skottkärra och fyller min aluminium tunna då blir det absolut inget spill överhuvudtaget.
är jättenog med att plocka upp så inget går till spillo.


till de vuxna hästarna använder jag en gammal vattentunna största str som gått sönder i botten och fyller med foder...funkar kanon med.

billigt och bra...
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Det blir spill, men det går inte att jämföra med det spill som blir utan ring. Jag måste ha balen i hagen, och därför är det oerhört smidigt med den här ringen som är lätt att flytta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 807
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 202
Senast: Sel
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
295
Senast: Entourage
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp