fodertider

Den enda fodertid jag har är att de får lite kraftfoder på kvällen vid intag 20-21.00. Och så hö då "fritt".
Sen har jag häck på dagtid så de går på fritt ensilage ute.
De får alltså inte frukost inne utan tas ut till hagen direkt.
 
08:00 Frukost inne
08:30 Utsläpp och mer frukost ute
12:30 Lunch ute
17:00 Intag och mellis inne
21:00 Kvällsmat inne.
 
Frukost:6.30-07.00
Lunch 12.00 (ej ca maj-oktober, dvs gräs ute)
Intag: 16.00 (senare vår/sommar/tidig höst)
Mellis: 19.00
Kväll:21.30-22.00
 
Mina går på lösdrift i träd/sly/ängshage. fri tillgång på halm. Får hö morgon och kväll. Inga mer bestämda tider än så. skyhöga värden på höet (kvot på 13) så halmen är för tuggtiden. Alla utom unghästen är ngt tjocka. Unghästen får extra hö och lusern och står då på box ett par timmar för att få äta i lugn och ro.
 
Grovfoder ca kl 07
Kraftfoder ca kl 08

Ut i hagen. Halm i hagen när de går i vinterhagarna.

In ca kl 16 och grovfoder.
Ca 17.00 Kraftfoder

Nattfodring ca 20.00
Nattgivan är stor, de flesta hästarna har att göra många timmar .

Privat tävlings och träningstall.
 
Senast ändrad:
Släpper ut vid 6 och då får de hö i hagen. Den ena får dock 10 kg så att han har mat hela dagen, han är inget matvrak utan går och pillar under dagen, han får även lusern+müsli i hagen.
Lunchgrind öppnas 12 till den som har mer strikt diet.
Kommer hem från jobbet mellan 18-19 och då får de hö i hagen.
Sen blir det kvällshö efter ridning/intag 22-23. Då får de även mash och lite annat smått och gott.
 
Våra får på vardagar:
Frukost 06.00 - En tuss hö och kraftfoder
Frukost nummer 2 07-07.30 i hagen: 6 kg hö att dela på tre hästar.
Lunch 13-14: 6 kg hö att dela på 3.
Insläpp runt 17-18 denna årstid: 2 kg var plus sitt kraftfoder.
Nattmat vid 22: 2 kg var.

Helgerna får de oftast frukost någon timme senare inne annars ser de likadant ut som på vardagar. De har även en massa aspar och grejer att pilla med i hagen på dagarna.
 
Såhär ser det ut hos oss:

7 kraftfoder och därefter utsläpp och hö i hagen
12 lunch
15 em
17-19 intag och då får han hö i nät i boxen
19-21 kvällshö och kraftfoder.

Är väldigt nöjd att kunna ge hö så många gånger/dag även om givorna inte blir gigantiska
 
Frukost 06.30 Hösilage ute i hage
Lunch 1 12-13 hösilage ute i hage
Lunch 2 16-17 hösilage ute i hage
Nattmat 21, insläpp så maten ligger i boxarna (hösilage + ev kraft).

De får även halm alla måltider.
 
hej! har funderat lite på vad folk har för fodetider, och vet att denna fråga har diskuterats måånga gånger men ändå;)
jag ger frukost på vardagar kl 6-7 och på helger 7-8. lunch vid 12-13 samma på helger. Middag vid 17:00, samma varje dag. och kvällsmat vid 20. vet att många kanske gör annorlunda sen är det ju en annan sak om man har fri tillgång till hö. ni får gärna skriva vad ni tycker och vad ni har för foder tider :-)

Utsläpp och frukost mellan 6.30-7.45 beroende på vem som tar ut, lunch 12-12.30, mellis 16-16.30, sen insläpp och mat mellan 20-21.
 
Frukost: 6-7
Lunch: 11-12 (med lunchgrind)
Middag: 16-17
Kväll: cirka 21
Natt: 03 (med lunchgrind).

Vi tänker montera upp en grind till, så att vi kan ge två mål i rad med grind, det gör det enklare med hästvakt om vi åker bort, då kan man ge tre givor på ett tillfälle
 
06.30-07.00 frukost
13.00-14.00 lunch
Hö i boxen vid insläpp, runt 18-19.
Natthö vid 23.
Halm i boxen, så alltid något att pilla med.

Är väldigt nöjd med dessa tider, där jag stod tidigare var det på vardagarna frukost 05 sedan stod de utan mat tills de kom in vid 17-18. Där var lunchfodring när jag flyttade in, men den drogs sedan in.
 
Ca 07.30 frukost lite skrammel och hö i hagen.
Kl 10 hö
Kl 13 med fodergrind hö
Kl 16 hö i hagen
Kl 20 insläpp med kraft å hö
Helgerna kan bli lite annorlunda beroende på utsläpp.
 
Fri tillgång på hö och en näve kraft och mineraler efter ridning var och varannan dag ^_^. Hästen är lite fet iofs men då hon är på lösdrift är detta det enklaste för alla.

När jag hade hastar på box i eget stall så fick de frukost hö i hagen kl 5-6, lunch hö runt 14-15 och kom in och fick kvälls hö och kraft vid intaget mellan 21 och 23.
Har alltid gett mycket hö och lite kraft, smidigare att bara ge ett mål kraftfoder om dagen än att vänta på att hästarna ska äta upp allt inne på morgonen när de lika gärna kan äta ute och få vara så långsamma som de vill ^_^.
 
Kan skriva in jobb stallets foder schema också.
06 kraft och hö
07 (eller 10) hö i hagen.
16 hö och kraft
21 hö och kraft.
 
Vardag:
Frukost och lunch ute kl. 07 + kraft
Eftermiddag kl. 16 ute
Kväll lite kl. 17 + kraft
resten av kvällen ges när sista person lämnar stallet ca 20.

Helg:
Frukost 08 + kraft
lunch 12
eftermiddag 16
kväll 18 + kraft
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 105
Senast: Rie
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
23 947
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 012
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp