Fodertråden

Sv: Kraftfoder

vi.... men jag misstanker att det ar annorlunda. :o Vi haller oss inte bara till sweetfeed utan just nu far de lite hemp & rolled oats. (Trott sa minns inte svenska namnen >.<)

____


F.o. halsar mannen att han inte fodrar nagon hast med nagot som har over 4% majs i blandningen. Helt aprapa sadar.
 
Sv: Kraftfoder

Det Sweet Feed som vi nog tänker på är ett foder som innehåller majs, korn, melass + annat som är mer eller mindre dränkt i olja.
 
Sv: Kraftfoder

Jaha, var det ni :)

Jag tänkte på det när jag såg det men jag tror inte det är samma typ av sweet feed som en gång fanns här, vet inte ens om det finns kvar på marknaden längre här i sverige ?

Och det är ju bra att karln din har koll på att majsen inte blir för hög, då vet ni ju att det inte blir fel nånstans !
 
Sv: Kraftfoder

Ja, nån typ av blandning som mest såg ut som små bruna mellaserade "korn" som var väldigt fett, oljigt.....
 
Sv: Kraftfoder

Knapplån och trådkap de lux....

Ber om lite hjälp här också:


6 årigt QH-sto, konvalecent = vilat i 2 månader. Går på fri tillgång grovfoder,
men jag väger varje dag för att ha lite koll och hon petar i sig mellan 12-16kg
per dag. Kompletterar med soja då taskigt med smb, och kvoten diffar ju lite
då hon äter olika mycket strå. Serveras 800g soja per dag, vilket hon äter.

Väger 590 kg.

TS 79, mj 8.7, smb 34.

Får även 0.25 kg torr betfor delat på morgon och kväll för att "tvinga i" henne
vatten =12 liter vatten och betfor*2/dag.

Så, kort, kände på henne idag och hon håller på att tunna ur!
Häst i vila, drygt 130 mj/dag! kvot ~6 (lite diff som sagt) men ändå tunnar ur.
(revbenen ligger precis under huden, men syns inte pga all päls)

Maskkollad för två månader sen, epg "typ" 0...

Kan ju knappast vara normalt? Har inte haft henne någon vinter tidigare,
köpte henne i somras. Nu när jag tänker efter blev hon inte fet på sommar-
betet heller.

Kan hon bara vara svårfödd eller finns det något som kan vara fel?
Och om det förstnämnda, vad gör jag då?

Quartrar har ju typ lättfödd som rasbeskrivning... :p
 
Sv: Kraftfoder

Om jag har en häst som faller ur utan "tänkbar" orsak provar jag med att ge lusern, gärna fri tillgång. Om den tenderar att bli bukig så misstänker jag proteinbrist och ger mer soja.

Om det är något annat som är fel är ju svårt att svara på. En del har större behov, och ibland är grovfodrets analys felaktig/missvisande. Om du känner att det kan vara nåt fel så hade jag tagit ett blodprov men är det inget annat fel mer än att hon faller ur hade jag gett mer mat -och då typ/mängd beroende på hur hon ser ut (bara tunn över revbenen, bukig med tunn överlinje, smal hela hästen etc)
 
Sv: Kraftfoder

Ger du verkligen 800g soya om dagen?
Skulle jag aldrig våga!
Maxgiva på soya är ju 100g/ 100 kg häst, då det annars föreligger risk för baron Gruff Sjuka....
Håller med wrangler att jag skulle ge fri tillgång på lucern hack och se om det hjälper, sedan kanske utreda ev mag/ tarm sjukdomar om det inte hjälper?
Har du ingen möjlighet att köpa bättre hösilage? Skulle ju vara det bästa!
Du har riktigt usel kvot på ditt grovfoder, 3,9 bara!
Det ligger väldigt högt på energin med vilket gör det svårt att få till en balanserad kvot.
 
Sv: Kraftfoder

Max givan är 100 gram/100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle :)

Ang Baron Gruff sjukan så råder det lite missförstånd runt det -folk tror att det är en "proteinsjukdom" men Baron Gruff dog av flejäsning i tarmen, dock i just HANS fall av för mkt protein på en gång -vad man tror. Men feljäsning kan uppstå av andra orsaker också. Man ska dock inte ge mer än maxgivan per utfodringstillfälle för då är risken stor. Med utfodringstillfälle säger man minst 4 timmar emellan varje utfodring men jag hade nog inte både maximerat proteingivan och gett den så nära inpå varje gång.
 
Sv: Kraftfoder

Jo jag ger 800 g soja om dagen, just för att det är vad som krävs för att få ihop det med stråfodret, och nej, jag kan tyvärr inte köpa nytt.

Nervös ar jag inte då hon får 400 g vid 10 och 400 g vid 23.

Men tack för omtanken! :laugh:
 
Sv: Kraftfoder

Med fri tillgång går det ju ändå inte att få ihop det med mitt grovfoder, (jo, om jag BARA fodrar med lucern :D) och hon är ju redan "överutfodrad" både vad
gäller protein och energi...

Jag trodde att den här vintern skulle resultera i 2 julgrisar just för att det
är lika mycket energi i stråfodret som det är i normal havre...

"- Vad äter din häst?"
"15 kilo havre om dagen!"

*blir knäpp*
 
Sv: Kraftfoder

Jo, mycket energi men som någon annan skrev, en urusel kvot......

Det är nog mest kvoten som gör att hon inte tillgodogör sig fodret på det sätt hon borde.

Jag hade testat att ge lucern/lucernhack för att få en bättre kvot, inte soja....

Visst är det väl så att det behövs tillräckligt med protein för att kunna tillgodogöra sig energin oxå ?
Och då helst "kvotmässigt" från grovfodret.....

Tycker du hon tappar överlinjen, muskler eller blir hon bara mager ?

Jag tror som sagt på lucern :)

Och har de väl börjat tunna ur kan det ju ta ett tag innan de börjar lägga på sig igen.

Hoppas det löser dig !
 
Sv: Kraftfoder

Ska jag e lucern för kvotens skull så börjar det väl likna något vid 15 kg eller så... För varje 100 smb får jag ju dessutom 12 mj till...
 
Sv: Kraftfoder

Du, förresten, cowgirls svar fick mig att tänka till lite... Menar du att jag ska fodra med lucern utöver det hon redan får?

DÅ förstår jag ditt argument och känner att jag borde testa det...
 
Sv: Kraftfoder

Ska jag e lucern för kvotens skull så börjar det väl likna något vid 15 kg eller så... För varje 100 smb får jag ju dessutom 12 mj till...

I det här fallet kanske man inte ska stirra sig blind på siffrorna, även om kvoten är dålig ;), utan testa att ge ett par kilo och se om det hjälper.
OM du väljer lucernhack så blir det dock väldigt stor mängd.....

Varför jag sa inte soja är väl för att jag inte har så stor erfarenhet av det.
Har haft islandshästar i många år nu och de skulle jag inte ge soja alls.

Men på en quarter kanske det är jättebra.

Jag menade mer att lucern är ett grovfoder och det är ju bäst att få proteinet därifrån, och kanske kunna få till en vettig kvot.

Är det ingen MJ i soja alls ?

Och jag tror att wrangler menade att du skulle ge lucern utöver det hon redan får :)
 
Sv: Kraftfoder

Du, förresten, cowgirls svar fick mig att tänka till lite... Menar du att jag ska fodra med lucern utöver det hon redan får?

DÅ förstår jag ditt argument och känner att jag borde testa det...

Ja precis. :)

Jag har också hästar som inte vill infinna sig i någon tabell och ibland får man tänka outside the box :D
Då är min strategi som sådan att om hästen börjar tunna ur i överlinjen och lite över revbenen men kanske är bukig så provar jag först med att tillsätta något rent proteintillskott, soja eller potatisprotein (men det har jag tyvärr svårt att få tag på här) . Jag har gett ganska stor sojagiva/dag till unghästar och digivande ston och har aldrig haft några problem. Men givetvis håller jag mig under maxrekommendationerna.

Om hela hästen börjar bli smal, eller om den har en "tight" underlinje och inte stor mage (bukig) så ger jag extra lusern -riktigt tunna hästar eller föl/unghästar/digivande ston får då fri tillgång. Jag ger en melassfri lusern med smbrp 160 g och 10,5 MJ.

Känner jag att jag behöver öka på MJ eller om hästen är allmänt lite smal och det inte är ren proteinbrist så tillsätter jag olja, och har gett rätt mycket olja i perioder. Då ger jag rapsolja billigt från Willys i storpack.
 
Sv: Kraftfoder

Jag har också en urkass kvot på mitt hö, 3,1....

Jag ger både lusern och soja för att siffrorna ska bli någorlunda bra.
 
Sv: Kraftfoder

Jag ger ett jättebra müslifoder av märket Dodson & Horrell som heter Build Up. Det håller verkligen vad det lovar, bygger upp muskler jätte fint och har två andra plus också: fin päls och ger inte heta hästar! Rekommenderas varmt!
 
Sv: Kraftfoder

Finns flera märken med melassfri lusern. Kvarnbyfoder tror jag (inte säker), själv fodrar jag med Spannex Komplett som är melassfri, billig och har hög halt smb rp (160 g).

Jag har äntligen hittat en återförsäljare i mina trakter (3 mil bort) som har Spannex lusern, så nu ska jag dit och handla för att testa den. Blir skönt att få testa ngt annat än Krafft lusernet. De hade soja med men vet inte om det kommer behövas eftersom lusernet är väsentligt högre i smb råprotein hos Spannex.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: Lindsen
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 335
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 271
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp