Bukefalos 28 år!

Fodervärd utan avtal

MittAndra

Trådstartare
Hej!
Hemligt nick för att inte skapa mer gnissel än nödvändigt.

Såhär här det: Blev fodervärd åt en tik som ägdes av en vän. Inget avtal skrevs, bara en muntlig överenskommelse att hen skulle ta två kullar på tiken.

Nu verkar det bli lite trassel då vi har olika åsikter om saker och ting och jag är rädd att dom tar tillbaka hunden om jag trasslar. Jag har kört mycket på hunden till dom, vilket är ca två timmar tur o retur, men vet att det egentligen åligger dom att köra och hämta om dom vill para/ställa ut osv. Men jag har gjort det och det har jag velat för vi har haft trevligt. Men nu har mitt liv förändrats lite och jag har inte tid/lust att springa på utställningar osv men jag håller henne absolut i utställningsbart skick och sköter henne på bästa vis. Detta har medfört lite sura miner och jag vill bara ha ett avtal så dom inte tar henne ifrån mig :(
Lite annat trassel är det också, men dom vet att jag sköter hunden väl och dom kan närsomhelst hämta henne för utställning/parning ect. Så jag ser mig inte som trasslig att ha att göra med.

Försöker få tid att skriva men dom bara förhalar det. Hur gör jag??

Jag vet att det inte är ok för skk att ha hundar utan avtal ute på foder, men vad händer? Vad har jag för rätt? Kan dom kräva hem hunden nu på stört utan vidare?
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Här får du bita i det sura äpplet när du inte skrev avtal. De äger hunden och du lånar den. De kan inte begära att du kör den till utställningar osv. Men så kan de hämta hunden i kväll om de vill det.

Jag skulel satt mig ner och tagit ut ett skk avtal och vill de inte skriva under det så hade jag lämnat tillbaka hunden. DEt är trist när man lagt ner jobb och det är en familjemedlem. Men samtidigt så kan de hämta hunden precis när de vill. Om inte så läser du ut hunden om du kan detta.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Men hur är det med skks regler om en uppfödare inte följer dom? Det står rätt tydligt att man lämnar med avtal. Jag har en sparad konversation på mail där det står att jag är fodervärd, så så långt finns det ju på papper.
Hen går inte med på att jag löser ut hunden heller.

Nog har jag lärt mig något av det här. Fattar inte hur jag kunde vara så godtrogen.

Men att dom bara kan komma hit och hämta hunden tror jag inte på.

Vill inte ställa till problem, vill bara ha ett avtal på papper.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd utan avtal

Det är väl klart att de kan komma och hämta hunden när som helst. Det är ju deras hund som de äger. Eftersom ni inte har något avtal har du i princip inga rättigheter vad gäller hunden då du inte är fodervärd (eftersom inget avtal skrevs).
Har ingen koll på huruvida en mailkonversation gäller som ett avtal och vad som kan hända en uppfödare som gör som din gjort.
Du kan ju kontakta SKKs juridiska avdelning för råd.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Har läst lite på andra forum att man kan ju inte bara komma och knycka hunden typ. Sen att man kan debitera för uppehället osv osv. Dessutom skulle inte jag vara hemma om dom nu gjorde sig besväret att komma hit.

Dessutom har jag ju kvitton på veterinär vård och undehåll i två år.


Men hoppas att jag får ett avtal under nästa vecka, har fått lite respons nu iallafall. Men vågar inte hoppas för mycket.
Får väl prata med skk annars. Hade varit intressant om någon juridiskt kunnig varit här. Tyckanden hjälper mig inte så mycket just nu :/

Vill inte sätta dit någon egentligen, vill bara ha något att trycka på med för att få ett avtal. Har ju hänt mycket och jag har blivit väldigt orättvist behandlad, för jag har verkligen uppfyllt mina plikter och långt mer.
Kan förstå om det bara ser ut som jag är en mardrömsfodervärd utifrån det jag skrivit.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd utan avtal

Det har hänt många gånger tidigare, och generellt så gör SKK ingenting om det är uppfödarens första förseelse, så att säga. Då brukar det gå ut en varning om att som uppfödare ansluten till SKK är man bunden att följa grundreglerna, som i sin tur klart och tydligt skriver att vi uppfödare INTE får låna ut hund mot ersättning (pengar, parningar, valpkullar, tävlingsrätt etc) utan ett giltigt avtal.

En del har fått reprimander, några ingenting och allt verkar bero på hur situationen kring uppfödaren ifråga ser ut. Vanligast är en uppmaning att genast fixa problemet, och skriva ett avtal.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Ok!
Bra att veta, tack ska du ha.
Jag hoppas det ordnar sig ändå nu, vill inte bråka mer i onödan. Är hur som helst otroligt tacksam att jag får ha den här hunden så vill inte trassla.
Jag vet att hen har minst en till foderhund ute på samma sätt utan avtal.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Det är förbjudet, så jag hade faktiskt påtalat det. Man har en skyldighet att lära sig alla regler, sina skyldigheter etc när man skriver under på att vara SKK-ansluten uppfödare.

Man får låna ut sin hund, som vilken annan människa som helst, men bara utan ersättning.
Och om man har ett flertal sådana här "lösningar" som din uppfödare, så riskerar denne faktiskt att bli utesluten och/eller få förbud mot att registrera valpar hos SKK.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Jo regler är ju till för att följas. Jag fick ju hem hunden på prov först sas, därför skrevs inget avtal på en gång.
Jag ska nämna det för hen. Jag tycker att det är konstigt att vissa uppfödare har så dålig koll på vad som gäller :confused: Eller så vet dom men bryr sig inte så mycket.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Men alltså, varför har jag för mig att hunden tillfaller den som vårdat hunden efter 6 månader, om inget avtal skrivs?!?

Jag tror jag måste googla lite ;)
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Men alltså, varför har jag för mig att hunden tillfaller den som vårdat hunden efter 6 månader, om inget avtal skrivs?!?

Jag tror jag måste googla lite ;)

Jag har också för mig något sådant, om man kan bevisa att man skött den, foder, försäkring osv.
Men det verkar som nu att det ändå löser sig. Vill ju allra helst ha ett avtal utan bråk och så kan dom ta sina kullar sen som önskat :)

Men kan vara bra att veta om det nu skulle trassla.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Det kan nog bero på om man kan bevisa att ersättning av något slag finns med i bilden.. Jag tvivlar starkt på att äganderätten försvinner ifrån uppfödaren/ägaren hur som helst, bara för att avtal inte finns. Däremot ska personen som sagt bli ålagd att fixa ett avtal omgående.

Jag har en hund utlånad, och inte med fodervärdsavtal. Detta är helt giltigt då hunden lånas ut som sällskap till ett par - vänner - och ingen ersättning skall betalas från någons sida. Alltså äger jag hunden, men dom får låna henne och ha henne hemma, men dom har ingen rätt att sälja, ta viktiga beslut eller liknande.
Hade jag krävt någon rätt till avel eller så, hade jag gjort rätt så grova fel.
Nu kan ingen hävda det, med tanke på hennes avsaknad av livmoder samt förbud mot att tävlas i Sverige - annars vet jag inte om jag hade "vågat" låna ut utan avtal, eftersom mycket kan tolkas fel och gå snett.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Det är väl klart att de kan komma och hämta hunden när som helst. Det är ju deras hund som de äger. Eftersom ni inte har något avtal har du i princip inga rättigheter vad gäller hunden då du inte är fodervärd (eftersom inget avtal skrevs).
Har ingen koll på huruvida en mailkonversation gäller som ett avtal och vad som kan hända en uppfödare som gör som din gjort.
Du kan ju kontakta SKKs juridiska avdelning för råd.

Nej, dom kan absolut inte bara komma och hämta hunden. Ett avtal är ALLTID giltigt oavsett om det är muntligt eller skriftligt, däremot är det muntliga mycket svårare att bevisa.
Och eftersom mailkonversationen finns så är det ju till och med bevisat att det finns ett avtal.
Och SKK:s juridiska avdelning kan i vissa fall bli fel att kontakta, då dom oftast tolkar händelser utefter SKK:s stadgar inte vad vår lagstiftning säger, även om båda i detta fallet lär ge TS rätt till hunden.

/Camilla
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Jag håller med. Det verkar ju finnas ett muntligt avtal om att TS är fodervärd. Det som kan vara mer oklart är detaljerna i vad avtalet innebär, om man inte är ense och det inte framgår av mejl. Dock tror jag man skulle falla tillbaka på SKK:s avtal eftersom det är standard och uppfödaren är SKK-ansluten. Om man uttryckligen har sagt att TS är fodervärd alltså. Vet inte hur en domstol skulle bedöma en tvist om detta men jag tror att det mycket väl kunde bli som jag nyss skrev.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Jag har varit i kontakt med skk. Utan att namnge kenneln det gäller, vill ge det en vecka och se om jag får det där avtalet.
Reglerna är tydliga och hundar som säljs/lämnas ut på foder måste följas av ett giltligt avtal. Skk ser väldigt strängt på detta. Det kan ju vara bra att upplysa kenneln om ifall hen vägrar ge mig ett avtal.

Men, uppfödaren har sagt att hen lagt på ett påskrivet avtal på lådan till mig i måndags eftermiddag. Så håll tummarna nu att det dyker upp i dag! Vilket det verkligen borde göra om det stämmer.

Bästa vore ju om jag kunde få köpa loss min älskling, men det kan ju inte jag bestämma tyvärr. Men om jag bara får det där avtalet så ska jag fråga, antingen hela eller halva hunden. Hoppas kan man ju alltid....

En annan sak, hur har ni uppfödare löst det med försäkringen på hundar som ni har ute hos fodervärdar? Betalar fv till er eller har dom egna försäkringar och ni en?
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Jag betalar försäkringen på min foderhund men uppfödaren får tillbaka livvärdet om det skulle hända hunden något. Det är uppfödaren som står på försäkringen men jag som betalar.
Vi har tillägg för avel på hunden eftersom den är tänkt att avlas på.
 
Sv: Fodervärd utan avtal

Jag betalar försäkringen på min foderhund men uppfödaren får tillbaka livvärdet om det skulle hända hunden något. Det är uppfödaren som står på försäkringen men jag som betalar.
Vi har tillägg för avel på hunden eftersom den är tänkt att avlas på.

Jag betalar ju liv och avelsdelen på försäkringen :) och du veterinärvården.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 049
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Kilauea
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp