Fodervärd..?

dreamhorse

Trådstartare
hej! Det är så att jag står i valet och kvalet om att bli fodervärd åt min medryttarhäst. Jag har pratat med ägaren om jag tänkte skaffa egen häst istället och då kom hon med förslag om jag vill prova att vara fodervärd ett tag och känna hur det är att vara hästägare. Jag betalar då allt utom försäkringen inkl stallplats. Vi skriver avtal detta och hur lång tid det ska gälla. Innan har jag betalat en liten summa för att vara medryttare på hästen. Fördelar/nackdelar med att vara fodervärd? Skulle behöva lite mer kunskap i ämnet tack på förhand!
 
Som fodervärd ansvarar du för allt som rör hästen, dvs samma ansvar som en hästägare. Ansvar för uppstallning, skötsel, träningsupplägg, skoning, vaccinering, utrustning osv.

Nackdel? Du bestämmer och betalar för allt.
Fördel? Du bestämmer och betalar för allt.

Som att ha häst, men utan att erlägga köpeskillingen och under en begränsad tidsperiod.
 
Om du känner dig osäker på om hästägande verkligen är något som du känner dig redo för kan fodervärd vara ett bra sätt att testa innan man investerar massa pengar i en häst i köpeskilling . Om du däremot känner dig redo för en egen häst och har pengar till det så skulle jag nog köpt egen istället. Du har ändå alla kostnader både som fodervärd och som ägare och då kan det vara roligare att betala för sin egen häst. Dessutom får du ut på försäkringen själv om det händer något allvarligt och hästen behöver tas bort och kan då köpa en ny häst.

Så det beror lite på var du står i beslutet att skaffa en egen häst tycker jag. Om du bestämmer dig för fodervärd så se till att ni avtalar vad som gäller vid skador och om du vill lämna tillbaka hästen under fodervärdstiden.
 
Varför vill hästägaren ha en fodervärd? Om hen går i säljartankar och du helst skulle vilja köpa medryttarhästen så skulle jag ta den på foder men under begränsad tid, t ex ett halvår, och sedan får ägaren bestämma sig.

Annars så beror det på om du är säker på om du vill ha egen häst. Är du säker så skulle jag köpa.
 
Skillnaden mot att ha egen:
Du kan lämna tillbaka hästen om det inte funkar.
Du behöver inte betala köpeskilling.
Du har inte 100% bestämmanderätt.
Du kan inte sälja den.

Att ha häst är en gandka stor investering oftast. Då menar jag inte inköpet utan allt runtomkring. Om man rider någon annans häst har man i get sånt. Men har man hästen själv behöver man se till att regelbundet kontrollera utrustning - köpa ny vid behov - kolla hästens rygg och tänder och liknande. Sen kostar ju det vardagliga som hyra, foder, hovslagare och försäkring.

Att göra det åt någon annans häst och riskera att den blir såld eller att det på annat sätt inte kan fortsätta så är det surt. Men om msn gähar ett bra avtal, och själv inte kan ha egen häst pga att man har en osäker ekonomi eller något annat som gör det riskabelt att behöva invänta en köpare om man måste sälja, så är det ju ett bra alternativ. Eller om man vill testa en kort tid -1 år kanske - innan man tar steget att köpa en.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Hästmänniskan Hej! Behöver lite råd från er. Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa fodervärd till min fina häst som jag haft i drygt 3 år. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp