Fodervärd

P

plura

Jag undrar lite vad man ska tänka på innan man tar emot en häst på foder? Den ska väl genomgå vetrinärbesiktning innan eller? Så man inte får en häst med någon skada eller så...
 
veterinärbesiktiga ordentligt, gå igenom noggrannt med hästägaren vad du får och vad du inte får göra med hästen (t.ex. rida hopp/dressyr/tävla? fodra med annat foder? använda egen utrustning?), vem som står för veterinär i vilka situationer, vem som betalar försäkring, vem som betalar transporten av hästen, etc, och se till att få in allt viktigt i kontraktet.
 
Ja tänk noga på vad ni skriver. ;)

Jag hade en häst på foder...ytterligare 1 år efter kontraktet hade gått ut...ägaren bara försvann och hade flyttat utan att lämna vare sej adress eller telefonnr och gick inte att få tag i via nummerupplysningen heller.Efter 1 års struligheter lyckades jag till sist få fatt i henne och med hot mer eller mindre få henne att hämta hem hästen...eller rättare sagt hon sålde hästen till en hästhandlare som avhämtade hästen... :crazy: :crazy:
 
Ja det lät ju helt sjukt....vilket folk det finns!!!
Hur kan man göra så???
Det är nog viktigt att kolla upp ägarna ordentligt innan..
 
Jag har just nu en häst på foder och jag fick med div utrustning (fast vi har inte skrivit något om det) och sen så har vi inte vet bes hästen. Vi tyckte båda två att det var onödigt för hästen har ett försäljningsvärde på ca 5000kr och besiktningar kostar ca 1500kr per gång allts ca 3000kr i hop. Hade hästen varit värd säg 50000kr så hade jag självklart besiktat den.
Jag har köpte kontrakt i vanlig ridsport butik där står det mesta med.
 
Har ett leasingsto som jag betaler allt för inkl. försäkring eftersom vi ska avla på henne. Ägaren betalar enligt kontrakt transporten hit & ev . hem ( 40 mil).
I kontraktet står ALLT t.o.m. köpesumman om vi istället för att skicka hem henne vill köpa loss henne. Hon vet. besiktades dagarna innan hon avreste hit & jag fick kopia på det. All utrustning som hon fick med sig är ifylld i kontraktet, men den delen skulle jag inte underteckna förrän jag kontrollerat att det stämde.

Tyvärr har man genom åren hört om väldigt konstiga kontrakt..... "om ägaren bestämmer sig för att ta ett föl ska fodervärden stå för alla kostnader utom betäcknings avgift & fölavgift". Den stackaren som skrev på det avtalet fick betala transport till hingsten & allt extra foder ett högdräktigt sto ska ha...... :crazy:
 
vad hästen är värd spelar naturligtvis roll, men jag vet inte om jag vågat ta hem en häst utan veterinärbesiktning, om jag inte hade väldigt klart för mig vem som betalar vilka veterinärräkningar.
 
Nej jag vet att det inte är så smart om något skulle hända och det kan bli dyrt men han är försäkrad upp tom 25000kr i veterinärvård och det är tänkta tt ajg ev köper loss honom senare om allt fungerar bra,
Jag står för allt utom försäkringen.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 424
Senast: animalasia
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
908
Senast: Valle
·
  • Artikel
Radannons Jag söker fodervärd alternativt permanent nytt kärleksfullt för alltid-hem till Lysa, vackert islandssto född 2010 och hennes vän Zebra...
Svar
0
· Visningar
261
Senast: Lysasmatte
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 540
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp