Fodervärdsfråga

falukorw

Trådstartare
Just nu har jag en av mina foderhundar här hos mig eftersom hans matte är nyopererad och dessutom fått en allvarlig stroke. Inga problem att ha hunden här hos mig under en begränsad period, men om hon aldrig blir så bra att hon kan ta hem hunden igen, hur gör man med fodevärdsavtalet då? Jag har ingen möjlighet att ha en hane för all framtid här hos mig. Kan man häva det redan skrivna avtalet och lämna ur hunden till någon annan på foder?

Kan ju tillägga att detta absolut inte är aktuellt i nuläget. Och bara jag vet att hon kommer kunna ta hem hunden igen så får han självklart vara här hos mig så länge det behövs. Men jag tänker på om det blir så att hon aldrig blir bra, vad gör man då? Nu håller jag så klart tummarna för att hon kommer bli så gott som återställd.

Kan tillägga att det är ett helfodervärdsavtal som använts.
 
Sv: Fodervärdsfråga

Kan man häva det redan skrivna avtalet och lämna ur hunden till någon annan på foder?
.

I normalfallet; om fodervärden föreslår det: Ja, men du som uppfödare kan inte kräva det.

Nu kan det ju i just detta specifika fall bli lite komplicerat och jag personligen kan då tycka att du borde få bryta avtalet, MEN mitt tips: Ring skk, förklara läget och hör vad de säger så får du det säkraste svaret.
 
Sv: Fodervärdsfråga

Om din fodervärd inte blir så bra att han kan bo där så lämnar fodervärden igen hunden, och du kan placera ut honom till en ny fodervärd om du vill.

Jag har varit i samma sits som du; Fodervärden blev sjuk, och jag tog hem hunden i väntan på tillfrisknande. Efter ett år kom vi största samförstånd överens om att han skulle få en ny fodervärd. Han bor nu sedan i juni hos sin nya matte och husse, och hans förra fodervärd får tillfriskna i lugn och ro. Om hon senare känner sig kapabel att återigen vara fodervärd skulle jag inte tveka en sekund att placera en ny hund hos henne.
 
Sv: Fodervärdsfråga

Tack för era svar.
Nu har hon även fått en hjärnblödning och kommer förmdligen aldrig vakna upp igen.
Visst övergår hunden i min ägo om hon avlider?

/mycket ledsen korwen
 
Sv: Fodervärdsfråga

Beklagar verkligen. Det högg till i hjärtat när du skrev hur illa det var :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 766
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 902
Senast: Johanna1988
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 682
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp