Bukefalos 28 år!

Fodervärdsfrågor m.m

P

problems

Skriver under anonymt nik...

Jag och sambon har ett par bekanta som bedriver kennel och blev erbjudna att ha en hund från dem på foder och de sa att de ev. skulle ta nån kull valpar på henne längre fram.
Vi tackade ja med villkoret att ha 1 månads prov så vi såg att det funkade med katten och att hunden trivides med oss.
Allt har funkat fint och vi har blivit väldigt fästa vid henne.

På julafton (när vi haft henne ca 2 veckor) säger ena parten helt plötsligt att ni får nog köpa henne för vi ska inte ta några kullar på henne.
Detta för att hunden farit illa hos sin köpare som köpte henne som valp vilket har gjort hunden rädd och tillbaka dragen + att hennes utseende inte riktigt tilltalade dem.
Både sambon och jag blev lite överraskade då vi är inställda på att vara fodervärd åt hunden, men vi tänker inte mer på det och 3 veckor efter kommer detta på tal igen men vi informerar då att vi inte har ekonomi just nu att köpa hunden och att vi inte är intresserade av detta då det var sagt att vi skulle vara fodervärdar från början.
De erbjuder avbetalning men vi avböjer även detta.

Tiden går och prov månaden är över sen länge tillbaka men ändå har det inte ens nämnts någon om att vi ska skriva papper på vad som gäller osv.

Igår var de här och tycker hon blivit jätte fin och förändrat sitt beteende till det bättre osv, samtidigt berättar de att de har problem med tiken (halvsyster till den vi har) som är iväg på parning, hon vill inte bli parad.

Idag dycker det upp ett sms om när hunden vi har här hemma löpte sist och jag svarar att jag minns inte exakt men i slutet av Jan och frågar om de tänker para henne ändå?

Får svaret tillbaka att de funderar på det för den andra tiken inte vill bli parad och eftersom de har samma linjer så blir det nästan samma kombo om de parar "vår" och att hanen bara är i sverige några månder till.
Kan tillägga att den kullen de planerat med tiken som inte vill bli parad redan är typ sålda.


Nu känner vi att vi vill få papper skrivna och sånt innan de bestämmer sig för att para hunden.
Vi vill även ha ett avtal som ska gälla när de tar valpar på henne, har vi rätt att kräva följande:

* De har hunden från det att den parats tills valparna är sålda. (anledningen till att vi inte vill ha hunden här efter parning är för att vi inte vill bli ansvariga för ev. missfall och sånt om detta skulle ske + att ingen av oss har någon som helst erfarenhet av dräktiga tikar m.m).
* Att de står för ev. vetrinär kostnader om hunden blir skadad/sjuk under tiden hon är hos dem för att leverera valpar+ att de själv bekostar hennes foder under dräktighet och valptiden.(Känner att vi inte vill betala för deras inkomster i valparna, missförstår ni detta så missförstå mig rätt).


Och vad gäller igentligen om de nu vill att vi köper henne istället för att bara vara fodervärdar?
Vi vill inte köpa.
Kan tillägga att de erbjöd oss att köpa hunden för xxxxx + 1 parning.

Vill ha lite kött på benen vad som gäller vid fodervärdsavtalen då det känns som om vänskapen kan stå på spel om detta inte går bra.

Nu blev det säkert rörigt som attan här... ber om ursäkt för det isåfall....
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Vill även tillägga:

*att en annan anledning till att vi inte vill ha hunden här hemma vid valpningen är för att vi inte vill ha en massa valpköpare springande här hemma och låta detta ta av vår tid.

* Vi blev nästan påtvingade hunden, så det är inte att vi är snåla när vi inte vill köpa hunden...hade vi så gärna velat ha hund hade vi också köpt oss en hund och sett till att ha pengar till detta också.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Ni ska skriva SKKs fodervärdsavtal. Då har ni ett ordentligt dokumenterat avtal på vad som gäller. Ni har ju redan ingått ett muntligt avtal, men det är svårare att bevisa vad som sagts än vad som skrivits. Fodervärdsavtalet hade ni kunnat skriva redan från början, eftersom ni som fodervärdar kan säga upp avtalet när ni vill utan orsak och lämna tillbaka hunden. Någon prövotid behövs alltså inte.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

ok, det var vi som ville ha provmånad....visste inte att det inte behövdes...kunde hon ju nämnt... men jaja...
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

I regel tar de hand om tiken vid parning och från o med ett par veckor innan hon ska föda. Man får nämligen inte resa runt hur som med en högdräktig tik. Tror det är två veckor innan beräknad födsel, men kan minnas fel. Bara att lösa skks kontrakt :) Det är vanligt att man gör som ni blev erbjudna, en kull plus att man betalar typ halva hundens värde, altertivet är två kullar o man får hunden gratis.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

De villkor du beskriver är så det vanligtvis går till när man har hund på foder. Uppfödaren tar då hem hunden till sig vid parning (eller är dräktighet bekräftats) och står sedan för alla kostnader i samband med parning, dräktighet, valpning och valparna. Likaså är det uppfödaren som har valparna hemma och tar ansvaret för försäljningen av dessa.
Ta en standardSKKfodervärdsavtal (fast det kallas väl något annat numera) så täcks dessa punkter.

Uppfödaren kan erbjuda er att köpa loss hunden men kan inte på något sätt tvinga er till det. Är ni inte intresserade av det har ni hunden som foderhund tills den antingen fått de kullar ni avtalat om eller tills hunden fyllt 5 år.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Tack för svar!

Jag läste ssk avtal men där står som ni också att de tar hem hunden till sig 3 veckor innan valpningen dock vill vi inte ha hunden eller ansvaret för henne från det att de parat henne... Vi vill inte ev. kunna bli anklagade för att vi gjort något fel om hon te.x. får missfall... eftersom vi inte har erfarenhet av detta med avel alls så känner vi att det "jobbigt" att ha henne här hemma.
Vännerna har ju berättat hur känsliga de kan vara under dräktigheten osv.
Därför tycker vi att det är bäst att de hämtar henne när hon ska paras och behåller henne hemma hos sig tills valparan är sålda.

Där står även att vi ansvarar för vet.kostnader för skador/sjukdomar (som inte tillhör dräktigheten) under tiden de har henne hos sig för valpning men det känns lite sådär då de har flera hundar hemma hos sig, lösa tillsammans i huset och de även åker på träning/utställning/tävlingar under hela året och om då "vår" hund blir skadad av deras hundar eller smittas av något för deras hundar släpar med sig något hem från alla platser de är på så ska vi betala för detta? Är vi nog inte så intresserade av att göra.

+ att vi vill inte behöva stå för foderkostnaderna när hon behöver ökad foder ranson... och det lär hon väl behöva innan dessa 3 veckor innan valpning?
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Tillägg:

"vår" hund var lägst i rang hemma hos dem då hon bodde där men har nu varit ensam hund hos oss så risken är ju att hon "tar sig friheter" när hon kommer dit igen och då sätts på plats av alla de andra som står över henne... alltså risk för skador som inte "tillhör dräktigheten"...
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Jag tycker du redan har sagt det så bra "hade vi velat ha hund hade vi köpt en"

Lämna tillbaka tiken! Är det så här mycket strul redan innan ni skriver papper så hade jag dragit mig ur.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

*lån*

Om inte det passar er att vara fodervärd, så lämna tillbaka hunden. Det blir nog bäst i längden i detta fall tror jag.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Jag tycker du redan har sagt det så bra "hade vi velat ha hund hade vi köpt en"

Lämna tillbaka tiken! Är det så här mycket strul redan innan ni skriver papper så hade jag dragit mig ur.


Nu menade jag inte att vi inte vill ha henne.... blev lite påtjatade ang. hunden... och sen funkade det bra och vi har nu fäst oss vid hunden men i nuläget måste vi priotera andra saker framför att lägga pengar på att köpa loss henne för det hade klart varit det enklaste men som sagt pengarna måste in i andra viktiga hål just nu.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Tack för svar!

Jag läste ssk avtal men där står som ni också att de tar hem hunden till sig 3 veckor innan valpningen dock vill vi inte ha hunden eller ansvaret för henne från det att de parat henne... Vi vill inte ev. kunna bli anklagade för att vi gjort något fel om hon te.x. får missfall... eftersom vi inte har erfarenhet av detta med avel alls så känner vi att det "jobbigt" att ha henne här hemma.
Vännerna har ju berättat hur känsliga de kan vara under dräktigheten osv.
Därför tycker vi att det är bäst att de hämtar henne när hon ska paras och behåller henne hemma hos sig tills valparan är sålda.

Där står även att vi ansvarar för vet.kostnader för skador/sjukdomar (som inte tillhör dräktigheten) under tiden de har henne hos sig för valpning men det känns lite sådär då de har flera hundar hemma hos sig, lösa tillsammans i huset och de även åker på träning/utställning/tävlingar under hela året och om då "vår" hund blir skadad av deras hundar eller smittas av något för deras hundar släpar med sig något hem från alla platser de är på så ska vi betala för detta? Är vi nog inte så intresserade av att göra.

+ att vi vill inte behöva stå för foderkostnaderna när hon behöver ökad foder ranson... och det lär hon väl behöva innan dessa 3 veckor innan valpning?

Ni kan inte ha så bra kontakt med uppf om ni tror ni ska bli anklagade för missfall? Det händer inte så ofta på hund, blir de väl dräktiga brukar första tiden rulla på.

Foderkostnader är ju ganska liten kostnad i det hela, ni kan väl be uppf isåfall.. Men tycker verkligen ni ser det hela i svart (istället för att se det som att i princip få en hund gratis), om ni skulle betala hunden istället för att få på foder skulle det ju också kosta, och det riktigt mkt mer än lite extra foder o vad som nu kan dyka upp!

Antingen får ni ju låta dem ta en kull o acceptera det (varför kollade ni inte upp detta innan ni accepterade fodervärdskap?), eller betala för hunden, eller lämna tillbaka den. Det är ju så det är.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Ni kan inte ha så bra kontakt med uppf om ni tror ni ska bli anklagade för missfall? Det händer inte så ofta på hund, blir de väl dräktiga brukar första tiden rulla på.

Foderkostnader är ju ganska liten kostnad i det hela, ni kan väl be uppf isåfall.. Men tycker verkligen ni ser det hela i svart (istället för att se det som att i princip få en hund gratis), om ni skulle betala hunden istället för att få på foder skulle det ju också kosta, och det riktigt mkt mer än lite extra foder o vad som nu kan dyka upp!

Antingen får ni ju låta dem ta en kull o acceptera det (varför kollade ni inte upp detta innan ni accepterade fodervärdskap?), eller betala för hunden, eller lämna tillbaka den. Det är ju så det är.

Vi känner uppf. bra jo...just därför "rädslan" över vad som kan ske...

Därför avtalet från början var att vi skulle ha henne på foder och de sa att de kanske längre fram i framtiden ta en kull.
Sen helt plötsligt vill de att vi ska köpa hunden för de inte skulle använda henne i avlen p.g.a. hennes rädsla.

De ville inte ha kvar hunden själv, därför tjatade de på oss om att ta henne och vi sa att vi kan inte köpa hund för vi har annat som vi måste lägga pengar på och då föreslog de att vi skulle ta henne på foder och efter mycket tjat så provade vi en månad och det funkade men under tiden så kommer de med det här att köpa henne och erbjuder avbetalning fast vi sagt att vi inte kan köpa en hund för tillfället.

Ang. foderkostnader... ja jag vet ju inte hur mycket extra foder det går åt under dräktigheten men samtidigt så känns det lite som att man då betalar till dem så de sen kan tjäna pengar på valparna.

Nu vill vi att papperna ska skrivas innan de parar henne för högst troligt så kommer detta ske i år fast de sagt längre fram i framtiden och detta för att deras andra tik vägrar paras.

Jag ville ha mer info om avtalet och vad vi hade för rätt att kräva nu när jag ska ta upp detta med uppf., eftersom jag inte vet hur det funkar vid sånt här och de är lite dåliga själv på att upplysa oss om hur det funkar.
Så visst vi accepterar att de tar sin/sina kullar men vi vill själv inte ha ansvaret/extra jobbet för hunden med ev. skador/sjukdomar under tiden dräktigheten/valpnigen/tiden valparna säljs.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

En uppfödare ska ju vara insatt i skks regler o det är inte riktigt riktigt att först prata om foder o sen ångra sig o vilja ha betalt.. sätter man ut på foder gör man det och vill man inte ta sina kullar är det uppfödarens eget problem o innebär inte att köparen ska behöva betala helt plötsligt. :crazy:

Lurigt när man inte har det på papper dock.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Nä det känns lite tråkigt att det svänger sådär fram och tillbaka... detta är hyfsat nära vänner så det känns som om det är lite extra känsligt att detta löser sig på ett sätt som vi alla blir nöjda med.

Vet att om ena parten kan svänga om ordentligt när det känns att det behöver komma in pengar eller kanske minska på utgifterna...därför vill jag ha papperna i ordning så man bara kan hänvisa till detta om något problem uppstår...

Men innan jag tar upp detta med att vi vill ha påskrivna papper vill jag veta om jag har rätt att kräva det jag känner känns bäst för oss och som jag tror i längden blir bäst för hunden...

*om de nu parar tiken och tar hem henne till sig och deras hundar blir förbannade för hon den tidigare lågrangade hunden tar sig friheter och hon blir skadad eller någon av de andra hunadarna drar hem någon sjuka som behöver behandlas vill jag att de ska stå för ev. vet kostnader.
Hade ju varit en annan sak om de hade haft seperata hundgårdar att ha hundarna i men nu är alla inomhus i deras hem, i flock.
Men som jag tolkade ssk´s regler så ska de bara stå för kostnader som uppstår i samband med dräktigheten (och där borde väl då också foder räknas in?), och eftersom de vill att vi ger hunden ett rätt dyrt foder känns det lite sådär att behöva ge ännu mer av det för de ska ha valpar.


*vill även att de ska veta att vi här hemma har inget intresse i avel och vill därför inte ha extra jobb/ansvar/kostnader för att de vill ta valpar.

Kommer de nu inte vilja ha henne ute foder mer och vill sälja så får de sälja henne till någon annan för vi har sagt att vi inte kan köpa nu trots att vi igentligen hade velat göra det.
Vill de inte heller gå med på att ha hunden hemma hos sig tills allt är avklarat och under deras ansvar helt och hållet så kommer vi dra oss ur det hela för då känns det inte rätt för oss och då är det bättre att de behåller hunden själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

*lån*

Om inte det passar er att vara fodervärd, så lämna tillbaka hunden. Det blir nog bäst i längden i detta fall tror jag.

Jodå det passar oss att vara fodervärdar men vi vill gärna veta vad som kan krävas av oss och vad vi rätt att kräva...

Hur kul är det för oss att kanske få betala ev. dyra vet. kostnader för "vår" hund blir skadad när någon av deras andra hundar ska sätta "vår" på plats, eftersom hon nu varit ifrån den flocken ett tag och numera är van vid att vara enda hund, få all uppmarksamhet själv och kunna äta i lugn och ro.
Eller någon av deras andra hundar som de är ute med på utställning/tävling/träning drar med sig någon sjuka som behöver behandlas...

och varför ska våra foderkostnader stiga för de vill ha valpar som de kan sälja för att få in pengar?
De kan ju lika bra ta hem henne direkt efter parningen och vanja in henne i flocken lungt och stilla innan hon ska valpa? eller är det fel att jag tycker så?
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Vad var och en kan kräva regleras av skk's fodervärdskontrakt. Tillägg i detta är inte giltiga och som skk-ansluten uppfödare ska uppfödaren använda deras kontrakt.

Passar inte det som står där i, så blir man inte fodervärd. Ni får ju hunden gratis mot att ni sköter den på bästa sätt så att uppfödaren kan utnyttja sin avelsrätt och det innebär bla att ni ska ge hunden bra foder, hålla den försäkrad, hålla den i bra form osv.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Vet inte om detta kommit upp men på ett helfodervärdsavtal på tik har uppfödaren rätt till 2 kullar innan 5-års ålder.
Annars finns köpekontrakt med bibehållen avelsrätt där man vanligtvis betalar halva priset på hunden och uppfödaren får ta 1 valpkull.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

jo men vi ger hunden bra foder, håller henne i form osv... det är inte gratis och hade inte varit det för uppfödaren heller om de behållt hunden själv.
Och vi gör inget för att uppf. inte ska kunna nyttja avelsrätten...vi vill bara inte ta ansvaret för den dräktiga hunden då vi inte vet ett skvatt om detta + att vi vill att de ska ta ansvar för ev. skador/sjukdomar som kan uppstå i deras hem då de utsätter hunden för risker...

Varför skriva i en otrevlig "ton"??? :confused:


Läste även nu igenom avtalet en gång till och även grundreglerna.

Där står i avtalet att Ändringar i ovanstående text kan innebära ett brott mot SKKs grundregler
Men där står inget om att man får göra tillägg?

Även detta står: Överlåtaren disponerar tiken vid parning högst 2 veckor, vid valp-ning
högst 3 veckor före och upp till 10 veckor efter valpningen. Transport av
dräktig tik får inte ske, utom till veterinär, inom två veckor före beräknad
valpning, enligt gällande lagstiftning


Där regleras bara hur länge de max får ha hunden men om vi låter de ha hunden under period parning till valparna säljs så finns där inga hinder för detta? Vi får ju helt enkelt förklara att vi känner oss inte bekvämma i att ha hand om tiken då hon är dräktig.

Hittade även detta och detta bör väl innebära att de står för ev. vetkostnader vid ev. skador/sjukdomar när hunden är hos dem?

Båda parter är skyldiga att teckna hemförsäkring. Den part som hunden
vistas hos ansvarar för hunden under den tid man har hunden i sin
vård


Men om hunden nu drabbas av komplikation här hemma hos oss under dräktigheten, vem står för kostnader? Om det skulle behövas att någon av oss måste avstå från att jobba för att hålla koll på hunden under draäktigheten av någon anledning, vem ska ersätta oss för förlorad inkomst?

Vet att jag målar upp värsta sakerna nu, men jag vill verkligen ha svar på detta nu innan vi skriver papper osv.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Det har hela tiden pratats om och det bestämdes från början att detta skulle handla om fodervärdsavtal.
Men sen när vi haft hunden ca 2 veckor så sas det att vi istället kunde köpa hunden för xxxxxkr och de skulle få 1 parning men vi skulle få köpa hunden för de inte skulle använda henne i avel p.g.a. hennes rädsla. (som de var rädda skulle gå över på valparna).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 455
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 503
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 496
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 656
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp