Bukefalos 28 år!

Fodervärdsfrågor m.m

Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Du har ju redan fått svar på vad du har rätt att kräva = det som står i avtalet.

Men enklast för dig är väl att ni frågar uppfödaren om de kan tänka sig att gå med på dina villkor?

Kan också lägga till att just det som du tar upp, att ni inte är intresserade av avel osv är sådana saker som gör att JAG inte vill bli fodervärd.
Det ingår liksom i jobbet, vill man inte så får man spara ihop pengarna och köpa istället.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Det låter som du att du ska lämna tillbaka hunden. Allt handlar om kostnader? "Om tiken blir påhoppad och biten hos dem, vem står för kostnaden?" Om du nu är så rädd för att det ska hända, är du inte intresserad av att då främst ha tiken kvar hemma så länge det går? (En tik med valpar skärmas från övriga hundar - vanligtvis.)

"Vem betalar det extra fodret?" Du "fick" en hund gratis, oavsett om ni blev övertalade eller inte så valde ni att ta emot hunden, och den gissar jag är bra mycket dyrare än några extra skopor hundmat.

Vad jag förstår med SKKs avtal är att de giltiga i den form de finns, dvs tillägg till kontrakten är mellan er två och inget som valideras av SKK.

Uppfödaren är ansvarig för alla kostnader kring parning, dräktighet och valpning. Uppstår komplikationer, som inte är en direkt konsekvens av att ni är oaktsamma med hunden, är kostnaderna uppfödarens.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Det handlar mer om vem som bär ansvaret för hunden under tiden än om kostnader...då jag känner folket så vet jag hur de resonerar...om de då är oaksamma så hunden blir skadad hos dem så känns det inte speciellt kul att vi ska betala ev. kostnader eller vi på något sätt skulle bli ersättningsskyldiga för parningen och deras kostnader i samband med detta om det sker något olyckligt med tiken här hemma under dräktigheten... självklart försöker man förebygga och unvika olyckor men det kan ske..

De skärmar inte av tik med valpar, de låter även andra tikar i flocken ligga hos valparna och mysa...
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Då förstår jag ännu mindre varför ni valde att bli fodervärdar från början.

Utgå från ett SKK-kontrakt och har du några frågor om det finns det tele.nr till SKKs jurister på www.skk.se som du kan ställa ytterligare frågor till. Lycka till!
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Som många redan har skrivit så tycker jag inte heller att ni ska ha hunden på foder.
Ni har redan innan så mycket bekymmer om små saker som tex kostnad för foder som verkligen inte handlar om stora summer och OM det och det händer.

Skadad kan hon ju bli hos er också även så ila så det inte går att ta valpar på henne.
Ersätter ni ägaren då för förlorad kull??
(skrev det mest för att du skulle se hur tokigt det är med alla dessa OM)

Som jag ser det så har ni två val, lämna tillbaka hunden eller köp den.
Att ha den på foder verkar inte som någon bra lösning för er.

Jag är själv fodervärd och jag står för alla utgifter utom dom som har med parning/valpning att göra.
Alltså betalar jag vaccinationer, försäkring, foder, utrustning, utställningar osv
precis som jag hade gjort om jag köpt henne.

jag har även åkt och röntgat och fått gjort MH.
ägaren/uppf har betalt eftersom det är avelskrav på rasen, men inte för min bensin och tid.
Och det tycker jag är helt OK jag tycke det var i mitt intresse också att få henne kollad.

Skulle aldrig drömma om att kräva ägaren/uppfödaren på pengar för extra foder under dräktighets tiden och självklart inte för detta heller.

Att vara fodervärd är ju inte = gratis hund, som tyvärr många tycks tro
Nu säger jag inte att just ni tror det, men många tror det.

Jag ser det som en förmån att få vara fodervärd till en fin tik, men som uppfödaren inte har den tid som krävs för att ha själv.
Jag är stolt och glad över hennes förtroende att just jag får ta hand om hennes hund.
Min tik ska paras vid nästa löp och det tycker jag är hur spännande som helst:banana:
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Ang. foderkostnader... ja jag vet ju inte hur mycket extra foder det går åt under dräktigheten men samtidigt så känns det lite som att man då betalar till dem så de sen kan tjäna pengar på valparna.
Men hur tänker ni nu? Ni betalar ju fodret för deras hund när hon inte är dräktig, vilket är majoriteten av tiden. Menar du att det är ok att betala foder till hunden så länge de inte tar valpar på den?

Jag tycker absolut att ni ska lämna tillbaka tiken om ni inte vill köpa henne. Om ni reagerar såhär nu, hur kommer ni då att reagera när någonting verkligen händer?
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Som flera redan skrivit så säger jag bara: Lämna tillbaka tiken!!

Jag förstår inte alls erat resonemang!
Ni VILLE själva bli fodervärdar i första skedet!!
Hur kan ni vilja bli fodervärdar utan att sätta er in i VAD det innebär att vara fodervärd?! För det verkar ni bevisligen inte veta.

Ni "FÅR" en hund gratis!
Dvs ni betalar INTE 10.000-12.000.- för inköpet!
Som MOTPERSTATION skall ni sedan sköta hunden enligt konstens alla regler vad gäller bla försäkring, utfodring, veterinärvård mm.
Kostander som till 80% skulle funnits där om ni KÖPT en egen hund!

Det tillägg vi egentligen pratar om rent ekonomiskt är ett något ökat foderkonto från dräktighetens tredje vecka = ca TVÅ veckor, innan tiken kan lämnas till uppfödaren.

Om ni nu ville bli fordervärdar så borde ni ju även veta att just AVEL är ett troligt användningsområde för hunden! Dvs sannorlikheten att tiken kommer paras och bli dräktig är STOR!

Som flera redan skrivit så är riskerna relativt små för att en tik skall få "missfall" eller på andra sätt "bli sjuk" av en dräktighet!
Att hunden däremot kan skadas, bli på hoppad eller sjuk av andra orsaker är ju en risk som man alltid tar när man har hund! Dvs det är en kostnad som ni själva får vara beredda att stå för.

Så... Lämna tillbaka tiken!

/Swat
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Ts, du har redan fått många svar som jag själv kunnat skriva.
Men jag funderar på en sak till.
Inser du att det blir 4 månader hunden är borta från er om uppfödaren ska ha den direkt efter parning.
Jag skulle då sakna min hund, och hellre ha den hemma den tiden jag får.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Vi är fodervärdar åt en jätte fin schäfer tik som kanske ska paras i år... De har inte helt 100 bestämt sig än.

Men kommer det att ske så får uppf. vara beredda på att vi kommer fråga en massa och vara lite "jobbiga" då vi inte har någon som helst erfarenhet av avel på hund...men å andra sidan är de några av våra bästa kompisar så det blir nog inga problem :D

Istället för att måla fan på väggen, här i ett forum så kan du väl prata med dina uppf. direkt och berätta om hur du/ni känner osv.
De vill ju säkert hundens bästa och hjälper säkert er...:laugh:

Lycka till!
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Som många redan har skrivit så tycker jag inte heller att ni ska ha hunden på foder.
Ni har redan innan så mycket bekymmer om små saker som tex kostnad för foder som verkligen inte handlar om stora summer och OM det och det händer.

Skadad kan hon ju bli hos er också även så ila så det inte går att ta valpar på henne.
Ersätter ni ägaren då för förlorad kull??
(skrev det mest för att du skulle se hur tokigt det är med alla dessa OM)

Som jag ser det så har ni två val, lämna tillbaka hunden eller köp den.
Att ha den på foder verkar inte som någon bra lösning för er.

Jag är själv fodervärd och jag står för alla utgifter utom dom som har med parning/valpning att göra.
Alltså betalar jag vaccinationer, försäkring, foder, utrustning, utställningar osv
precis som jag hade gjort om jag köpt henne.

jag har även åkt och röntgat och fått gjort MH.
ägaren/uppf har betalt eftersom det är avelskrav på rasen, men inte för min bensin och tid.
Och det tycker jag är helt OK jag tycke det var i mitt intresse också att få henne kollad.

Skulle aldrig drömma om att kräva ägaren/uppfödaren på pengar för extra foder under dräktighets tiden och självklart inte för detta heller.

Att vara fodervärd är ju inte = gratis hund, som tyvärr många tycks tro
Nu säger jag inte att just ni tror det, men många tror det.

Jag ser det som en förmån att få vara fodervärd till en fin tik, men som uppfödaren inte har den tid som krävs för att ha själv.
Jag är stolt och glad över hennes förtroende att just jag får ta hand om hennes hund.
Min tik ska paras vid nästa löp och det tycker jag är hur spännande som helst:banana:

:bow: Håller med om detta och några saker till som andra lagt inlägg om.

Dessutom tycker ja nog att ni skall lämna tillbaka hunden EL köpa den! Det verka redan nu uppstå problem och det är lika irriterande för uppfödaren som för dej troligtvis.

På ngt sätt tycker ja du pratar emot dej själv, DU vill inte ha ansvar för en dräktig tik, och DU vill inte bekosta ngt för den om den skulle bli påhoppad hos uppfödaren (kan ja förstå) Men hur vill du att uppfödaren ska göra då? varför inte behålla hunden hemma då så är den i trygga händer tills det är dags för uppfödaren att ta öven ansvaret.? Som nån tidigare sa, mat mässigt innan hunden skall åter till uppfödaren handlar inte om spec mkt.

Personligen tycker ja det låter som att du passar bättre som en ägare än en fodervärd åt denna/el en annan hund. Lycka till med vilket val ni än gör!

Att ha en foderhund är jobbigare än att äga för ett samarbete med uppfödaren är väldigt viktigt!
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Som uppfödare själv kan jag nog bara rekommendera dig att köpa egen hund istället för att vara fodervärd. Kan nästan garantera att det detta annars kommer att gå ut över er vänskap. Har haft två fodervärdar som först varit goda vänner, kan bara säga att detta resulterat i två f d goda vänner. Första fodervärd, halvfoder, uppfyllde inte punkterna som överenskommits i kontraktet som t ex röntgen. När jag började ställa krav gick man under jorden och jag fick ta till skarpa skrivelser med hjälp av advokat för att dom skulle lösa ut hunden istället. Andra fodervärden, helfoder, backade ur när jag ville använda hunden till det som överenskommits i kontraktet såsom utställning och meritering. Dvs jag som uppfödare skulle sköta detta. Då tyckte man att jag ville hämta hunden för ofta (ung 1g/månaden för utställning). Då hade vi inte ens påbörjat injagningen som vi skulle göra! Så jag har mycket dåliga erfarenheter av att vara både fodervärd och kompis och du ifrågasätter redan nu väldigt mycket som egentligen skulle vara överenskommit från början. Ang kostnad för foder under dräktighet är det en minimal kostnad för er del, då man inte ökar fodret förrän de sista veckorna innan valpning. En tjock tik som ska valpa är ingen hit. Däremot ska hon ha bra foder men det läste jag någonstans att hon redan fick. Tiken får börja äta valpfodret (det valparna sedan ska ha) någonstans mitten/slutet och jag blandar successivt in mer och mer av det fodret. Sista veckorna utökas sedan ransonen. Man behöver också öka på antalet mål då tiken ofta pga sin stora mage, inte kan äta så mycket på en gång utan behöver flera små mål under dagen för att få i sig. Men detta kommer ju uppfödaren att ta hand om då det enbart gäller sista delen av dräktigheten, så några större kostnadsökningar vad gäller fodret tycker jag inte ni ska räkna på.

Vad gäller ev skador och veterinärkostnaden så prata med uppfödaren, hon förstår säkert er oro och bör absolut kunna dela av så tiken får vara ifred. Det är ju skillnad på dom tikar som redan ingår i flocken och en som kommer utifrån. Jag skulle inte riskera att låta mina hundar gå ihop med en högdräktig/nyvalpad tik överhuvudtaget. Är det dessutom en orutinerad kan hon bli ganska stressad av andra hundar runt sig och valparna och det är givetvis inte bra vare sig för henne eller valparna.

Prata med din uppfödare eller lämna tillbaka tiken och köp sedan egen hund när tiden är mogen.
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Ts, du har redan fått många svar som jag själv kunnat skriva.
Men jag funderar på en sak till.
Inser du att det blir 4 månader hunden är borta från er om uppfödaren ska ha den direkt efter parning.
Jag skulle då sakna min hund, och hellre ha den hemma den tiden jag får.
Precis det tänkte jag på. Vi har en tik, vi har inte haft henne länge. MEN jag skulle inte vilja vara utan henne i flera månader. Inte ens en vecka! Den dagen hon kom innanför vår tröskel blev hon ju medlem i vår familj.

Ts: jag vet inte om du har svårt att få fram vad du menar, men jag läser iaf din text som att ni inte bryr er så mycket om hunden utan om ev. kostnader som kan uppkomma. Och det kanske inte är så du menar alls, men det är inte bara jag som tolkar det så.
Jag tror att det kanske inte är denna hund ni ska ha-på foder. Kanske om ni köpte henne, men det vill ni ju inte göra. Fodervärd är väl just att man får 'stå ut' med att hunden ska avlas på? *inte så insatt på hundsidan än:)*
 
Sv: Fodervärdsfrågor m.m

Jag ser det som en förmån att få vara fodervärd till en fin tik, men som uppfödaren inte har den tid som krävs för att ha själv.
Jag är stolt och glad över hennes förtroende att just jag får ta hand om hennes hund.
Min tik ska paras vid nästa löp och det tycker jag är hur spännande som helst:banana:

Jag skulle själv kunna tänka mig att vara fodervärd åt rätt uppfödare just för den unika inblick i avelsarbetet det ändå ger.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 455
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 503
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 496
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 656
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp