Fodervärdsproblem

I

inbetween

Jag har en av mina hästar hos en fodervärd just nu.
Fodervärden har haft hästen hela sommaren och allt har gått jättebra.
Fodervärden ville förlänga kontraktet med ett helt år och jag tyckte det var det bästa för hästen just då. Så vi skrev ett kontrakt på ett år, utan uppsägningstid. (Jag visste ju att hästen hade det bra där.)
Nu till problemet. När jag var och hälsade på häromdagen, hade min häst gått ner ordentligt i vikt. Jag frågade vad hästen fick för foder och hur mycket. (Tänker inte gå in på vad, då fodervärden vistas här på Buke.)
Men jag kan säga att det ÄR för lite iaf. På tok för lite!
Jag har nu påtalat detta för fodervärden några gånger. Jag var dessutom mycket noggrann med att poängtera, vikten av en noga uträknad foderstat, innan sommaren. (Då fodervärden tog hem hästen.) Men helt utan respons! Vad ska jag göra? Klarar inte av att stå och titta på! Var går gränsen för vanvård? Måste hästen bli döende för det? Vad hade ni gjort?
 
Sv: Fodervärdsproblem

Om ni inte har någon uppsägningstid så kan väll du säga upp kontraktet närsom? Alltså ta hem hästen omeldebart bums. Sen har du ju också ett defenitivt skäl, att hästen inte får tillräckligt med foder! Har du inga bilder du tog på hästen innan du lämnade iväg den som visar på gott/normalhull och kan ta bilder nu när hästen är mager? Om det då skulle bli ngt rabalder om att du tagit hem hästen kan du ju ha det som "bevis" på att hästen fart illa hos fodervärden, att hon vanvårdat den.
 
Sv: Fodervärdsproblem

Men vi har ju skrivit ett kontrakt på ett år. Då kan jag väl inte ta hem hästen, om den inte vanvårdas, vilket troligtvis inte detta räknas som än, men är defenitivt vad som kommer att bli om detta fortsätter!!!!!
 
Sv: Fodervärdsproblem

Det beror lite på vad ni har skrivit för kontrakt. Finns det något om uppsägning/möjlighet att häva avtalet som står inskrivet i avtalet? Om så är fallet, har fodervärden brutit mot något i kontraktet? Vid de flesta kontrakt finns det ju inskrivet att om fodervärden missköt sig på någon punkt har man rätt att häva avtalet med omedelbar verkan.
 
Sv: Fodervärdsproblem

Du har helt rätt, har ni inte skrivit in någon uppsägningstid löper kontraktet till dess tiden gått ut. Utan möjlighet till uppsägning. Det bör finnas med en klausul i alla foderkontrakt som anger att avtalet hävs om hästen vansköts.

Men å andra sidan ska det gå rätt långt för att en opartisk veterinär ska intyga att hästen är vanskött.

Var tydlig. Meddela skriftligen att du KRÄVER att de ska vidta åtgärd för att stoppa hästens viktnedgång. Föreslå gärna lämplig åtgärd (skriftligen). Berätta också att om hästen inte påvisar viktuppgång ska den (på fv´s bekostnad) till veterinär för undersökning. Ange en tidsfrist. Meddela också att om inte ändring sker kommer kontraktet att hävas och hästen hämtas hem omgående.

För mig går det inte att vara nog tydlig och "hård" när det kommer till djurs hälsa. Djur som jag i slutänden har ansvar för dessutom!
 
Sv: Fodervärdsproblem

Tack för era tankar.
Har lusläst avtalet nu.
Jag kommer defenitivt att ta hem hästen igen, då avtalet inte följts.
 
Sv: Fodervärdsproblem

Jag tycker precis som föregående talare att skicka skriftligt på dina krav och ta kopior. Var tydlig med vad du vill och sätt datum. Det är alltid svårt att i efterhand komma ihåg vad man sagt, när o s v om man talar i telefon eller muntligt. Begär också skriftligt svar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 674
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här...
Svar
10
· Visningar
1 227
Senast: imba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp