Fodervärds-undersökning

Sv: Fodervärds-undersökning

Är dom fler som gnäller om stallet vet du de ?

jag har inte egen häst för tillfälllet då jag inte hinner med de pga mitt jobb. Så ja,men har ju att jämföra med.Ja men tänk om de är så att där inte är ngn i stallet före typ 17? Hur gör man då ?ger hö i hagen:idea: Jag försvara inte ngn med jag vet att många har svårt att klämma in en tidigare fodring mmabsolut men sånt får man försöka lösa. Jag menar man går i skola,man jobbar. Dom som bara går och dräller hemma har ju inte problem med det:bump: fler såna- och anmäl er till stalltjänst:bump: . Jag vet inte vad du gör men kan inte du hjälpa dom då ?hade gladeligen hjälpt till men vill inte för det första "stövla in i stallet å bossa"eller du bor för långt bort kanske inte skit långt men typ 5 mil tur å retur?Nej gräshagar vill väl alla ha,men de är svårt i många områden när vädret inte tillåter de:banana: snart:banana: !
Varför har du inte själv hästen då ekonomiskt och tisdmässigt omöjligt.. tyvärr:( ?Hur hade den de hos dej med fodringar mm olika beroende på årstid men typ så som jag skrev att jag vill ha det..?

...nåja detta inlägg är för att kolla erfarenheter av fodervärdar å så.. tack för att du delat med v dina åsikter men dela hellre med av erfarenheter:bow:

Jag har bara lånat ut min häst en gång, ca 1½år. Aldrig mer!
Hon var inte ärlig mot mig.
Och hon lyssnade inte på vad jag hade talat om för henne.
Så när min häst kom hem så var hon ett monster, hon stegrade sig när jag skulle rida, hon försökte springa över mig när jag skulle hantera henne och nu har det snart gått två år, sen jag fick hem henne och jag har inte lyckats reda ut våra problem.
Och det är så himla tråkigt. :(
Men sen har jag/ familjen haft hemma bekantas hästar på foder. så det finns ju bra fodervärdar också. ;)

Johanna

Varför gjorde ni det? för att jag inte hade tillräckligt med tid till min tänkande unghäst pga skolan
Hur länge var den utlånad? 1 år
Fungerade "samarbetet" med fodervärden? utmärkt!
Vilket skick var hästen i vid hemkomst, bättre/ sämre än den åkte? har dock inte fått hem honom än, han kommer hem i slutet av maj, men jag har besökt honom och han är i fint skick! dock har han dragit på sig ett rejält överben..

Och igentligen,dom är byggda för att äta och röra på sig.Men vi människor gör dom mer och mer "mänskliga":confused: vi arbetar dem å tränar:confused: mänskliga kan jag ej påstå att de är... dom har ju inte täcken tex i vildmarken inte heller skorde är ej heller klippta där eller går på sandbotten, gummiflis, hårda grusvägar etc,men där är många av dagens hästar som inte skulle klara sig utan varje sig täcke el skor.nej för att de brukas av oss och det är inte deras sk naturliga element men aveln går framåt för att uppnå en hållbar stadig ridhäst som kan prestera optimalt..

.... har du erfarenhet av fodervärdar?

Är dom fler som gnäller om stallet vet du de ?

gnäller å gnäller :smirk: faktiskt ingen aning:confused: .... Det är som sagt ej mitt "hemstall" så det har jag ingen koll på...

Anser inte att min fodervärd gnäller på stallet i den meningen, tror mest hon känner sig åsidosatt och att de bagatelliserar hennes åsikter, tyvärr....

Varför gjorde ni det? - hade helt enkelt inte tid!
Hur länge var den utlånad? - ett år, + 6 mån, sen kommer dom troligtvis köpa honom!
Fungerade "samarbetet" med fodervärden? - jadå, det funkar strålande!
Vilket skick var hästen i vid hemkomst, bättre/ sämre än den åkte? - inte hemkommen något, men han mår jätte bra och är i fint skick! :)

skit kul att de trivs med din häst å att han mår bra där, underbart när det funkar!:banana:

Hej har haft min b-ponny ute på foder fyra gånger. En värklig blandad kompot. Vissa har varit jättebra medans vissa har gjort mig väldigt besviken. En sak med fodervärdar är att om det inte är deras så lägger dom inga pengar på dom. Vilket betyder dåliga sadlar mm det som dom råkar ha hemma mm. Kanske inte alla men det är. Den erfarenhet som jag har. Under alla dessa fodervärdar har han alldrig fått något nytt utan möjligvist lämmnat tillbacka sakerna sönder som bara är att slänga.

Varför gjorde ni det? Hade inte tid med honom. Ville alldrig sälja honom så mitt val blev att lämna honom på foder
Hur länge var den utlånad?
gång nr 1:2år,
gång nr 2: 2 månader,
gång nr 3: 2år
gång nr 4: 1år Sista gången.
Nu är han på dom oänliga fälten med en hel flock med ston :smirk: :cry: . Efter alla dessa vändor bestämde jag mig för att ta bort honom. Han gick en sommar med en stor flock och tog alla stona som sina dom anda valackarna fattade inget dom tyckte den lilla "hingsten" var jätteläskig. Han var lycklig till det sista, dog med en tuss klöver i munen.:cry: :cry: Kommer alldrig att glöma honom.
Fungerade "samarbetet" med fodervärden? Gång 1 och 3 hade jag gjättebra kontakt med dom skickade brev och kort och ringde ofta och när något speciellt hände. Gång nr2 Så hade vi inte så bra kontakt som vi trode och nr 4 var förjävlig hon ringde alldrig och när man frågade varför så sa hon att jag alldrig ringde. Hon bode i närheten av mig så jag såg honom när jag körde förbi och träffade henne ganska ofta på dagis och nästan alltid så blev jag ignorerad och frågade jag hur det var så var det väll okej.

Vilket skick var hästen i vid hemkomst, bättre/ sämre än den åkte?
Gång 1 så kom han hem i full kondition.

Gång 2så såg han förjävlig ut mager och inte värkad på hela tiden och hade jättelånkt konsitgt hår på magen. Jävla ungjävel hade ridit hur som hälst och han fick inte vatten som han skulle (vad jag såg) och det brast när dom ställde in honom i en lite spilta (han hade kommit hem tidigare om jag hade fölt min känsla och inte lysnat på mina föräldrar) :cry:

Gång3 Så var han väldigt fet dom hade väntat med att lämna tillbacka honom för dom tyckte så mycket om honom. Han hade fått mycket dumheter därifårn. Han hade nog fått göra som han ville.
Gång4 så kom han hem med rygg ont och var rädd för konstiga saker som när man kom med borsten kunde han bara kasta sig. Väldigt konstigt. Dom hade haft en väldigt lång och för trång sadel så han hade inga ryggmuskler.

Har haft hästar utlånade och jag säger alltid aldrig mer men så är jag så godtrogen och snäll.. + att jag faktiskt ej har råd eller tid med hästen just då.. Lånar ut och blir förtvivlad när jag märker att hästen ej fått vad den förtjänar..

Jag känner igen mig men det man kan göra för att för att vara lite mer säker tror jag är att

• se till att all utrustning passar

• Skriva ett bra kontrakt. Sista gången jag lånade ut honom så stod det i kontrakten att jag måste godkänna stallet och hon flyttade honom utan att jag visste om det så när jag ringde och pratade med henne (hade hört av mina stallkompisar att hon hade flyttat honom) så frågade jag om jag kunde komma och hällsa på och då fick jag (veta) att han var flyttade så jag sa men jag har inte kontrolerat stallet. JAG VILL HA HEM HONOM :devil: :devil:.
  • Göra det klart för fodervärden att det är ägaren som bestämer och att dom faktist inte har fått hästen.
  • Lita inte på någon. Jag litade på att dom äldre i stallet (kände en) skulle hålla koll. Dom sa han är fet rid hårdare. Det var vinter och han var oskod och dom hade isgata överallt.:mad:
  • Låna inte ut till barn som inte har hästintresserade föräldrar.

Det är lite av det som jag har bristit i och om jag hade tänkt på dom sakerna så hade han alldrig hamnat i den sitvationen. Problemet är att fodervärdarna inte alltid talar saningen. Och tyvärr börjar hästar bli en statusgrej och pengar kan inte ersätta kunskap.
MVH karin

Jag lånade ut min i nästan 1 år! Pga av att han helt enkelt behövde ett brejk från hemmet då han är väligt dominat på hemmaplan! och att han hade tröttnat på att tävla. hade en kompis häst som ja skulle skola om så lånade ut honom!
Men jag så till att få honom i närheten så jag kunde hålla koll då detta är min guldklimp! Såg till att de va en person som delan min uppfattning vad det gäller häst hållninga! Mina hästar går ut 05.50 å kommer in 21.00! Sen att de kanske inte blir så länge fick man ju acceptera men han kom ut va 06.30 å in 19-20 va å gondkände stallet vilket de va mycket noga med att jag skulle göra!
En jätte gullig tjej å han fick bästa möjliga omvårdnad och massa kärlek!
Men tyvärr funkade inte ridningen 100. hjälpte henne så ofta jag kunde å hon tränade lite då och då för andra tränare oxå. men jag kände inte att de gick hundra! Så han tappade massa muskler, hela hans rumpa va borta (hade quaterrumpa innan) :cry:
Å sen tappade hon intresset lite vilket hon sa til mej mej hennes mamma accepterade inte riktigt detta.. han såg lessen ut. men så ringde hennes mamma å berättade att hon inte ville.. så ja visste de.. så då sa ja att han skulle komma hem direkt!
Å Nu ska han aldrig mer åka någonstans! har haft han i 10 år!
Så de finns båda bra å dåligt med allt...
Men de e ju inte bara fodervärdar... lika dant me hästägare tycker jag!
MEn hellre att jag lånat ut hästen å födervärden inte e seriös än att sälja hästen till en oseriös köpare å inte kunna göra något å inte kunna ta hästen där i från!!

antagligen inte men hur ska en normalt arbetande människa kunna klämma in att fodra sin häst lunch de är väl ok om man kan få stallägarn att göra de men då jobbar oftast inte den eller så får man betala på tok för mkt i stallhyra,men veterligt så har 1/4 stall de så att hästarna oftast inte får mat oftare än 3 gånger på dagen.Vet många stall som har lunch med men då kommer hästarna ut runt 9 sen in igen vid 2 och sen inte ut mer den dagen.Dom är ju som sagt även byggda för att vara ute mkt inte att så innen i en box och inte göra mkt.Mkt mat och för lite motion ger som sagt inget bra resultat.

Det finns väl alla möjligheter i världen att kunna ordna så att hästarna får mat under dagen? :confused: Det finns ju många olika sorters lösningar med foderautomater, tidsinställda grindar osv. som gör att hästarna kan få mat jämnt utspritt över dagen. Om man inte vill ha det så kan man ju lägga ut stora högar med grovfoder i hagarna osv. Och att hästar får lunchö/mat brukar inte påverka hur lång tid de går ute!! Det är väl två vitt skilda saker - hästar kan gå ute länge och röra på sig mycket, men ändå få grovfoder under hela dagen!

:D EN KLARGÖRELSE:D

snackat med dem i stallet och det fungerar tydligen inte riktigt som jag trott....

Alla de andra hästarna har hela tiden fått mat tre ggr om dagen
-morgon-middag då de kommer in och kvällsmat vid nattning!

Så, jag ville bara berätta detta då jag talat med stallägaren och jag varit felinformerad innan så att säga;)

Så FÖRLÅT missförståndet:bow:

(nej, jag är inte ironisk utan jag menar verkligen ursäkta för missförståndet!)

Jag har läst lite av dom olika inläggen här & man får ju se till hästens personliga behov eller? om du sägen att du vill att hästen ska ha mat 4-5ggr per dag när den går som "hobby häst" (enligt dom förra inläggen) hur ofta ska hästen då ha mat när den går i tävlings kondition? För att bara öka matmängden är ju inte direkt lämpligt, de finns ju en del risker, eller?

nej enligt mig ska dom ha, för hästar på hibby nivå, eftersom jag själv rider på hobby nivå.

6,30- morgon fodring (gärna ute om vädret tillåter)
7,00- Utsläpp med morgon hö (höet i hagen då)
(när man slutar jobb) em, fodring (även gärna detta ute)
ridning
Lite hö eller nått i krubban
20,30-21,30- kvällsfodring med natthö.

Yttrar mig inte om tiderna för em-fodring och ridning eftersom folk slutar arbetet olika tider (& jobbar bör man) De viktiga är ju att dom får tillräcklig mängd mat och gärna uppdelat i 3-5ggr per dag beroende på konitionen osv. Jag tycker även att de är VÄLDIGT viktigt att dom är ute många timmar om dagen, vem mår bra av att vara inne iflera timmar?

Har jag fel?

Jag lånade ut min nordisdam på foder när jag skulle börja gymnasiet (för ungefär två år sen). Sålde henne dessutom till fodervärden förra vintern. Kontakten har fungerat jättebra hela tiden, vi mailar och smsar ibland och så står hon bara nån mil från min pojkvän, så jag kan hälsa på lite då och då :) Det är så himmla skönt att se hur bra hon har fått det där uppe och jag ångrar verkligen inte att jag sålde henne till dom :bump: :bump: Ägaren är guld värd för att hon tar hand om "min" gumma så bra :bow:

nej!Aldrig mer låna ut påfoder! Har haft 2 hästar utlånade!
min lillponny 24 år lånade jag ut för att hon skulle bli riden ngr dagar i vecakn av lilla "Ebba" och ev hennes syster. Av ngn konstig anledning var jag ute på buke och kollade medryttare? Varför vet jag ej men kanske pga att jag kände på mig att ngt inte stämde.Hade talat om att hon ej skulle bli riden av fler och att hon inte tyckte om småbarn efter flertyalet år på ridskola. Hon accepterade Ebba!
Undewr bar familj tänkte jag ochmin dotter! Känsligt att lämna ut prinsesan överhuvetaget men.... Min dotter hade växt ur henne och ville inte att hon skulle pensioneras ännu. Allt var frid och fröjd, Trodde vi!!!! Såg att hon sökte medryttare ???? Och fick även veta att em kompis till storasyster red.... Blev f bannad och hämtade hem henne. fodervärden försökte förklara bort det hela??? men sa att hon skulle aldrig ha medryttare på deras andra häst??? men på vår gamla ponny gick det minsann bra??? Tina vad var skillnaden???
Fy Fan för dumma fodervärdr!

Jag vill i alla fall att min häst får
frukost 7, lunch12, em hö då han kommer in17-18 å kvälls/ nattmat20-21

detta är 4 ggr och det är för mig ok, skrev dessa tider innan å det är typ så jag vill ha det för min häst..

Hästen är utlånad för träning och tävlingsridning samt kombinerad med skogsridning så egentligen ska den ej "vara på hobbynivå".. men det är i dagsläget inget vi behöver gå in på då vi kan diskutera i evighet .. Jag kommer till stallet å hälsar på snart så då kan vi ta det då- bättre att ta det direkt med varandra än att riskera missförstånd över ett forum så här.. Har varit där förr så att säga:crazy: .. var inte helt rätt informerad å tog sakerna för hur de las fram av en person men det stämde inte i det stora hela..

Att öka fodergivan i detta fall är inga problem då hästen börjar arbeta hårdare, just nu får den lagom ensilage men kan öka kraftfodret senare..

En häst som går på "hobbynivå" vs en häst som tävlas får hos mig lika många ggr men fodermängden skiljer sig samt att man måste tänka på att se vad dom gör av med osv..

Ja jag tycker oxå att det är viktigt med mkt utevistelse samt träning som stimulerar hästen och dess intellekt så att den inte blir understimulerad och "deprimerad"...

så nej jag tycker ej du har fel, du vill oxå ha hästen fodrad 3-5 ggr dag och tycker att motion är viktigt och du har oxå en "hobbyhäst"..

Jag kan ju direkt säga att jag inte håller med dig om fodringarna!
Hur ofta hästen ska utfodras beror inte på vilken kondition den är i.
Däremot så beror mängden mat på vilket arbete den utför.

Hästar mår bäst om de får mat ofta i små portioner. Men det är för många ägare inte hållbart att fodra 6 ggr per dag.
4 fodringar om dagen är minimum om man frågar mig och det kan kanske de flesta klara av om man samarbetar i stallet.
Detta är samma för alla hästar oavsett kondition.

En häst med större näringsbehov får större giva vid fodringstillfället, en häst som bara lullar runt får mindre giva men lika ofta.

Ursäkta röran, blev visst lite ivrig;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 612
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 485
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka