Bukefalos 28 år!

Fodra en islandshäst

V

viljan

Jag är rätt ny på det här med foder och förstår inte alla fodertyper ni pratar om :confused: Räcker det om man ger en häst hö, havre, betfor, mineraler, vitlök. Ska snart få en foderhäst och undrar om det är något mer än detta som den ska äta. Sen om det ska vara hel eller krossad havre, blöt eller torr havre. :crazy:
 
Hö, saltsten och vatten räcker om höet är tillräckligt näringsrikt. Komplettera med havre och möjligen lite betfor och mineraler. I övrigt kan du lika gärna ge hästen pengarna direkt än att köpa mer grejer. Det är ju kul och skoj att ge olika saker, man vill hästen väl, men det är inte nödvändigt. Vi har ca 60 hästar av olika slag hemma, från shettis till avel och elitträning. De får hösilage, havre, vatten salt och mineraler och är mkt fina i hull och hårrem. Tillägg vid dräktighet och hård träning.
 
Gör en analys på ditt hö så ser du vad som behöver kompletteras med och slipper chansa.
 
Jag vet ju inte ens vad det är för hö som hästen ska äta än. Men jag får väl göra det sen och ta ställning då.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 756
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 847
Senast: Habina
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 867
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp