Fodra med fjolårshö?

L

lill_flesky

Pållan matvägrar och drar runt åtminstone 2 kg av sitt hö i boxen och gör ett helvete för matte att mocka :crazy: Höet smakar tydligen inte tillräckligt bra för min dam :D Fjolårshöet smakar tydligen mycket bättre men har inga vidare proteinvärden :( Funderar på att blanda lite med årshöet och det från förra året, vad tycker ni om det?
Det höet från i år har:
43 gram smrp
7.5 energi
3.8 kalcium
2.2 fosfor
1.1 magnesium
20.5 Kalium

och fjolårshöet:
29 gram smrp
7.4 energi
2.9 Kalcium
1.9 Fosfor
0.8 Magnesium
19.5 Kalium

Just nu går pållan på:
8 kg årshö
0,5 kg havre
0,5 kg lucern

Energin var ju relativt lika i höet men hur gör jag med proteinet. Främst vill jag byta ut höet i som hon får i boxen, eller åtminstone ca 3 - 4 kg. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det... förslag :confused: Finns det några andra nackdelar med att fodra med fjolårshö?
alla tips/råd mottages varmt...
 
Mina hästar går på fjolårshö än så länge. Det var nån som sa att näringsvärdet inte förändras så mycket utan det var väl mineralerna som inte höll sig om jag fattat det rätt. Du har analysen sen förra året. Räkna på det.
 
Fodrar också en så länge på fjolårs hö. Men kommer att börja köra in dom på hösilage inom kort.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har märkt att det finns många kunniga inom foderstater här på buke. Så jag undrar hur ni skulle fodra med detta hö och eventuella...
Svar
4
· Visningar
727
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 540
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp