Fodra upp tunt fullblod/få upp kvoten

Dennerstahl

Trådstartare
Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom ordentligt när han kommer hit. Problemet jag har är att få upp kvoten till en rimlig nivå, det vill säga runt åtminstone 7 - men gärna mer!

Vårt hösilage har en kvot på 3,9...
Per foder:
MJ 8,1
SMRP: 32
Ca/P 1,4

Hästen är 166cm i mkh och är i grund och botten ett "rejält" fullblod.

Vad jag än fodrar med verkar det som att MJ går upp likväl som proteinet, förutom typ krafft muskel, men då måste jag fodra 1,5kg krafft muskel per dag om han får 15kg grovfoder för att få en kvot på ca 7,4 !! Känns väldigt fel att ge den mängden proteinkoncentrat. Vi utfodrar kraftfoder 3 gånger dagligen.

Snälla, snälla kan någon hjälpa mig? :(:confused::banghead::bow:
 
Jag har tyvärr inte de möjligheterna :( Som inackorderad får man enligt kontraktet bara köpa hö/hösilage av gårdsägaren.

Ja det är ju surt när dom har så kassa värden, Men det hade nog lönat sig att köpa både från gårdsägaren samt annat hö ändå med tanke på vilka summor du måste spendera på kraftfoder.
 
Ja det är ju surt när dom har så kassa värden, Men det hade nog lönat sig att köpa både från gårdsägaren samt annat hö ändå med tanke på vilka summor du måste spendera på kraftfoder.

Ja :( Absolut, men nu får jag ju inte införskaffa någon form av grovfoder från någon annan än gårdsägaren - som i sin tur enbart har hö och hösilage med dålig kvot. Jag har alltså inget annat val än att använda mig av detta grovfoder (om jag vill stå kvar i stallet) och därtill fodra upp med kraftfoder för att få upp kvoten. Frågan är då vad sjutton man kan fodra upp med. Är 1,5kg krafft muskel uppåt väggarna? 0,5kg vid varje utfodringstillfälle.
 
Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom ordentligt när han kommer hit. Problemet jag har är att få upp kvoten till en rimlig nivå, det vill säga runt åtminstone 7 - men gärna mer!

Vårt hösilage har en kvot på 3,9...
Per foder:
MJ 8,1
SMRP: 32
Ca/P 1,4

Hästen är 166cm i mkh och är i grund och botten ett "rejält" fullblod.

Vad jag än fodrar med verkar det som att MJ går upp likväl som proteinet, förutom typ krafft muskel, men då måste jag fodra 1,5kg krafft muskel per dag om han får 15kg grovfoder för att få en kvot på ca 7,4 !! Känns väldigt fel att ge den mängden proteinkoncentrat. Vi utfodrar kraftfoder 3 gånger dagligen.

Snälla, snälla kan någon hjälpa mig? :(:confused::banghead::bow:
Ett tips: Fullblod brukar ofta funka bättre på lite lägre kvot. Med tanke på att han är tunn både i hull och muskler så skulle jag faktiskt undvika "för hög kvot" och låta honom ligga mellan 5 och 6 i kvot istället. Musklerna kommer med träningen. Min ena faller ur om han får en hög kvot och håller normalhull med en kvot runt 5 trots samma mängd energi hela tiden (kompletterar med soja så det är ganska lätt att justera utan att ändra energin särskilt). Den andra jag har ska helst ligga på en kvot runt 7 för att inte bli bukig. (Båda är varmblodstravare) Såklart får man prova sig fram lite grann.
 
Jag förstår inte problemet? Du har ju en mager häst, då är det bara bra att kvoten är lite lägre så att hästen slipper använda en massa energi för att omvandla proteinet. Ge fritillgång under en månad och se hur mycket hästen får i sig och lägg till det som ev. fattas sedan. En mager häst ska absolut inte ha en kvot över 6. Det är inte proteinet som gör att hästen lägger på sig utan det är energin. Var noga med att hästen får i sig tillräckligt med mineraler och lysin så tar sig hästen säkert om den äter normala mängder grovfoder. Om du t ex får i hästen 20 kg av ditt grovfoder så täcker det proteinbehovet med råge och förmodligen energibehovet också. Stirra dig inte blind på kvoten utan räkna ut behoven var för sig istället.
 
kvoten använder man för att ha koll på om det tilltänkta grovfodret är vettigt och möjligen för att räkna ut vad "normalhästen" har för behov.
Hästen har inget behov av en bra kvot utan där handlar det mer om att täcka behoven. Har man en häst som är tunn behöver man ge mer än vad tabellbehoven säger.

Ditt fullblod som är tunt behöver mycket mer energi än vad tabellerna säger. Den behöver inte alls samma överskott på protein.

Ett räkneexempel:
Säg att normalt underhållsbehov är 60 MJ. Det ger ett normalt underhållsbehov på 360 g smb rp.
För att få upp en svårfödd, tunn häst i hull så kanske man kan gå upp på 100 MJ (eller ännu mer - jag hade en treåring på 150 MJ när han reds in...). Det är energi som behövs när de är tunna! Proteinbehovet ökar inte nämnvärt.
OM du ger 15 kg av ditt hösilage så får du ihop ca 120 MJ och 480 MJ. Således är proteinbehovet väl täckt och energin med råge...

Däremot kanske du ska hitta något tillskott som ger lite mer lysin.
 
Skit i kvoten. Kolla att behoven är täckta och fodra så mycket hästen orkar äta. Till vårt fullblod fick vi vara noga att lägga in högoktanigt foder eftersom han inte var särskilt matglad. Varje tugga måste innehålla mycket av allt. Vi valde Hippo Alfa tillsammans med ett riktigt bra grovfoder och fri tillgång på lusern strå (han åt inte pellets).

Till de som ätit lusernpellets har vi haft fri tillgång på både lusern och hö/silage.
 
Du har fått många bra råd. Jag har själv ett fullblod som behöver ca 100 MJ bara i underhålls behov. Fullblod kan behöva helt sjukt mkt mat (jämfört med andra hästar). Börja med att ge fri tillgång på grovfodret, får hästen ändå inte i sig tillräckligt är Lusern eller någon form av gräspellets det mest skonsamma.
Jag ger min fritt med hö (mängden han får i sig kan variera ett par kg /dag), 2,5 kg gräs/lusernpellets, 1dl linfröolja (samt fermenterad kli för magen och ev mineraler om det behövs).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Årets analys är här! TS 84 % MJ 7.8 Smb rp 22 Dvs, kvoten blir inte mer än 2.8 :( Behöver få upp proteinet utan att öka på MJ, då...
Svar
7
· Visningar
1 304
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
3 930
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 108

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp