Fodring av sto & föl

D

Dark_Iris

Hej

Har några frågor som ni kloka bukare gärna får svara på, då vi vill ha lite tips/råd ang. fodring av vårat sto & föl.

Vi har efter att ha frågat runt lite blivit avrådda att botulism vaccinera fölet, och vi vet inte om vi borde fodra med hösilaget?
Det har ju tydligen varnats för högre risk för botulism iomed alla mördarsniglar som kan finnas i hösilaget i år...

Men grejen är att de ju har stort behov av proteiner, och vi har räknat ut att vi skulle behöva ge ca 19 kg hö/dag, vilket stallägaren nog inte blir lyrisk över. Vi ska också ge pellets med proteiner samt lite luzern och även "vanlig" kraft i form av havre- och kornkross.

Men det vi vill veta är eg. om man borde ge hösilage till ett icke botulism vaccinerat föl, om vi trots det de vi frågat sagt borde botulismvaccinera fölet, och om ni har bra förslag på hur ni har fodrat erat sto+föl under vintern, innan och under och efter avvänjning.

//Dark_Iris
 
Sv: Fodring av sto & föl

Visserligen ger inte vaccinet 100 % skydd men allting måste ju vara bättre än 0% skydd?
Den grupp hästar som jag tycker är mest viktig att vaccinera är föl som har ett oerfaret eget immunsystem. Varför skulle man inte vaccinera menar dem? HH
 
Sv: Fodring av sto & föl

Jo, vi tänkte ju först vaccinera, men blev avrådda från flera håll, då de menade på att det är bättre att vänta både med att vaccinera och att fodra med hösilage i något/några år då kroppen kan hantera vaccinet bättre, så att det inte "ger bakslag" sas...
Men vi är ju kluvna och vill höra oss för i de kretsarna som är bra på det här med föl och foder så att vi efter det kan bestämma oss... :)

Vi har fått veta av veterinärer vi frågat att vaccinet ger ca 60% skydd mot EN typ av botulism... Så vi vet inte riktigt vad som är bäst.
Våra äldre hästar har varit vaccinerade, men vi har inte vaccinerat de senaste åren.
 
Sv: Fodring av sto & föl

Visserligen avlider inte mer än kanske 20 hästar årligen i botulism. Men de som haft sådana dödsfall bland sina hästar skulle nog önskat att de tagit de 60 %. Det finns inga rapporterade dödsfall i botulism bland fullvaccinerade hästar.

Argumenten mot vaccination låter litet flummiga. Är det folk som inte vaccinerar sina barn mot stelkramp heller?
Här kan du läsa
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001408/01/EEF.pdf

HH
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 591
Senast: Similitude
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Centaur
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 515
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp