Dräktigt sto visat sig vara tom, vad är skälig ersättning?

Vi försöker lösa det utan jurist alltså jag vill inte bråka överhuvudtaget, min undran är ju bara vad jag har för rättigheter som person. Förmodligen kommer hingsten att kunna lämna semin till våren och är erbjuden det på min egen ort men då ska stoet stå på seminstationen flera veckor på insemineringen och kollas av veterinär. Vem ska stå för uppstallning där?

Varför skulle du ställa stoet på station i flera veckor? Låter som en ypperligt dålig lösning tycker jag.

Det är inte gratis att ha häst, och någonstans måste du ju försöka ta in i kalkylen att du har har ett värde i stoet. Vad känner du själv är rimligt? Att fölet skulle vara mer värt än stoet - prisnedsättningen mer än hälften?

Hör med säljaren vad denne lämnar för tänkbart bud för återbetalning. Gillar du inte det, prova med ett rimligt motbud. Men var beredd på att det kan bli noll om hon vill göra återköp och du inte lämnar stoet.
 
Vi försöker lösa det utan jurist alltså jag vill inte bråka överhuvudtaget, min undran är ju bara vad jag har för rättigheter som person. Förmodligen kommer hingsten att kunna lämna semin till våren och är erbjuden det på min egen ort men då ska stoet stå på seminstationen flera veckor på insemineringen och kollas av veterinär. Vem ska stå för uppstallning där?
Liksom juristen så kan vi inte komma med något exakt svar.

Du har rätt till det ni avtalat och nu har ni inte avtalat något och vill dessutom göra upp i godo. Du kan då få det du lyckas förhandla dig till, det finns inget facit som säger att säljaren är skyldig att betala alla omkostnader vid betäckning.
 
Du kan alltid lägga fram några olika förslag på lösning som är ok f dig och låta säljaren välja eller komma med motförslag. Om båda är inriktade på att lösa det hela så kommer ni hitta en lösning som båda kan accepteta!
 
Athena:

Hon är en PRE och hennes föl hade haft ett värde på 45 till 55 000 kr vid ev försäljning. Hingsten är ingen kändis som visat upp sig någonstans utan är hennes egen avelshingst som även hennes andra ston är betäckt med.
Visst är det en risk man tar som köpare men om man har köpt en dräktig häst som kastar har man ju ingen att skylla på men att köpa en dräktig häst som sen visar sig inte ens vara dräktig tycker man borda vara säljarens ansvar det blir ju som att sälja någonting som inte ens fanns från början.

Skälig ersättning, om du vill ha fölet, kanske kan vara fri betäckning med samma hingst?
 
Jodå hon var konstaterad dräktig av veterinären och enligt kontraktet står det att hon är dräktig vid försäljningen. Hon var dock inte kollad innan avresan till mig och den som sa att hon såg dräktig ut var säljaren.

Äh, här verkar du ha varit otillräckligt noggrann.

Du har köpt ett sto som ska vara dräktigt. Vi vet alla att det händer att ston resorberar och kastar.
Vill man säkert ha fölet i magen, bör man nog kolla att fölet finns i magen när man köper hästen.

Du har helt litat på att säljaren säger att hästen ser dräktig ut.
Det kan knappast, när det gäller två privatpersoner, anses som att du fullgjort din undersökningsplikt.

Som sagt, gratis ombetäckning kanske.
 
Detta skrev juristen:


"Hej,
här har säljaren sålt ett dräktigt sto för 50.000 kr.
Hästen var inte dräktig.

Antingen kan du reklamera hela köpet och kräva köpeskillingen tillbaka eller så kan du kräva en nedsättning av
köpeskillingen.

Mejla till henne att du vill reklamera köpet och skriv vad du kräver."

Alltså, vi har små hagar väldigt mycket snö hon har ingen chans kastat. Blodprovet kan vara missvisande då hon kan ha hormonerna kvar i kroppen upp till ett halvår enligt veterinären. Ul och känna med handen i hästen funkar inte utan lugnande droger det krävdes droger vid första Ul också så ingen av oss ville utsätta henne för det.
Hon är såld som Avelssto.
Har veterinären intyg på att hon resorberat tidigt och inte var dräktig då hon kom hit.
Och i kontraktet står det att hon är dräktig, alltså inte betäckt bara.
Jag hade inte haft dessa funderingar om hon kastat eller på något sätt mist sitt föl på vägen hit eller här, men då veterinären rent kan konstatera att hon inte var dräktig är det en annan sak, man känner sig lite blåst.

Hur kan veterinären i efterhand avgöra att hon inte var dräktig vid ankomst till dig?
 
Ett tips till nästa gång du kanske köper ett dräktigt sto som du inte har möjlighet (av olika orsaker) att dräktighetsundersöka. Testa WeeFoal 120. Det är ett simpelt urinprov. Det går tidigast att utföra vid 120 dagars dräktighet till en månad innan beräknad fölning. Tillförlitligheten är hög. 98% för positivt och 97,1% för negativt. Jag har själv använt det på mitt sto och jag känner flera andra som använt det. Det har stämt till 100% på dessa ston. Det enda negativa är väl att behöva springa runt med en glassbytta och försöka fånga upp urinen när stoet kissar. :rofl:

Hellre ett prov av den här typen än inget alls tänker jag.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 368
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 714
Senast: Kingsland89
·
Ekonomi & Juridik Jag sålde en häst för 1 månad sen. Ett varmblods sto på 5 år som jag haft i ca. 1 1/2 år och ridit in osv. Så var jag tvungen och sälja...
Svar
11
· Visningar
5 009
Senast: sjoberga
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp