Födda 2014 del 3

På lördag ska vi på träning i ridhuset, tömkörning och ridning. :) Ska bli riktigt kul! Har inte varit iväg från gården på lääänge. Hon börjar verkligen göra framsteg i ridningen men kan samtidigt vara ett sånt envist litet sto så man blir tokig. Det är en envis ras och stona kan ju vara en klass för sig! Det är kul dock att hon börjar gilla mer och mer att bli riden och hon är så nöjd när hon börjar komma till arbete. :)

Sen ser man filmer på dressyrunghästar som gör galoppslutor och får bara konstatera att min inte är byggd så. :p Man blir ju avis på hur lätt halvblodet har för sig, särskilt i galoppen. Men det ger ju lite kämpaglöd också. ;)
 
Träningen gick jättebra! :) Var väldigt pigg, spänd och lite svår en stund tills hon fått koll på allting. Var ju längesen vi var iväg nu. Sen gick hon som en klocka. :) Hon fick gå som trygg häst över tyg på marken åt hästar som var mer rädda. Var extra svår i tömkörningen och fick lite hjälp med det, sticker ut bogarna och vill inte samarbeta riktigt. Ridningen kändes toppen! Börjar verkligen bli mer lydig på hjälperna, både snabbare respons och kräver mindre hjälper.

I början av februari kör vi igen, denna gång med instruktör även i ridningen vilket jag verkligen ser fram emot! Då kanske jag kan få lite ridbilder också. :d
IMG_20190105_112329616.jpg
 
@Chili Hon är så fin! Ju mer du skriver om din lilla tjej, desto kärare blir jag. :love: Vad KUL att komma igång med träning igen, det är ju så himla jättemegaroligt att träna och lära sig (och hästen) nya saker. Lite avis här va! ;)

Men hallååå Buke! VET NI vad som hände i helgen?! Nej, det vet ni så klart inte ännu, men hör här! Min Ior reds ju nästan in av en kompis dotter (skritt och trav) och han var väldigt okomplicerad, tills han blev skrämd av något och ryttaren åkte av och gjorde illa sig. Han var egentligen fortsatt okomplicerad efter det, men tjejen behövde återhämta sig och ville sedan inte fortsätta (förståeligt). Efter ett tag skickade jag iväg honom till en tjej i ett par månader men jag tror inte att han trivdes där för hon beskrev honom som väldigt spänd och reaktiv och hon kom inte så långt.

Detta var i somras och sedan dess har det inte hänt mycket. Han står långt bort från mig och jag kan inte vara ute så ofta så min kompis/stallägare har jobbat lite grann med honom, men han verkar inte helt fräsch (trots ua på böjprov) så vi har inte gjort många knop. Börjat tömköra lite i skritt bara.

Nu i helgen var det för halt för tömkörning så vi provade lite sadlar osv istället, tänkte "börja om" lite med inridningen och hänga på honom... men det gick så bra så det slutade med att jag satt upp.

För första gången. Mesiga jag har för första gången suttit på min unghäst. :love: Och det gick jättebra! Lite lätt undrande när vi började hänga i sadeln men vi väntade ut honom och sedan var han helt avslappnad, stod med sänkt huvud, avslappnad mule och utan att hålla andan.

Det var ju bara en liten stund, max några minuter, och även om vi inte kommit tillnärmelsevis lika långt som många av er antar jag att ni förstår känslan. :D

Han vilar ett bakben på bilden så därför är vi lite "sneda".
 

Bifogade filer

  • Screen Shot 2019-01-14 at 15.33.49.png
    Screen Shot 2019-01-14 at 15.33.49.png
    355,5 KB · Visningar: 40
@Stereo Tack! :heart visst är det kul med framsteg! Spelar ju nästan ingen roll vad det är, framsteg är alltid härligt! Jättekul att du suttit på din fina kille. :)

Vi tog ett pass på banan i söndags och hon var så fin från start. Lydig på hjälperna och inte lika vinglig längre, lite mer stabil på både rakt och böjt spår. Tog galopp i båda varven med. :) Jag är så fruktansvärt dålig på fattningar bara. Fått dåliga vanor av bockande hästar och hon kan också dra till en bock första steget, men inget man flyger i backen av så jag måste verkligen sätta mig på rumpan och räta på mig! Kryper ihop och sitter i stolsits. Suck.

Ser fram emot träning 2 februari! Då ska tränaren få tjata på min sits. 😊 Efter passet red vi ut en sväng också och hon var helt avslappnad. Sååå skönt efter senaste tidens ångest och skräck om vi ridit ut själva. Kanske bor det inte hästätande hundar eller andra monster bakom varje sten?
 
Härlig ridtur i solen idag. L har verkligen bättre kondition och styrka. Tog en lång tur med sällskap med gott om trav och galopp. :d min dam verkade kunna ha galopperat hela vägen. :o Fick mest hålla igen, hon powerwalkade hela vägen. Men så himla fin i trav och inte minst galopp! Börjar få upp henne och kan ta ner tempot lite där. Verkligen så kul att rida.

Vi har haft en stor olycka i stallet tyvärr så nu vill man njuta av varje stund hästen får vara frisk. :heart Det är lätt att glömma eller ta för givet. Just nu ser jag fram emot våren jättemycket. Har två, tre långritter att åka på i distriktet plus ridhusträning. :) Vore kul om fler ville uppdatera vad ni gör eller har alla vintervila? :)
 
Sammetskamelen :heart

gzbPd31.jpg

Jag råkade fastna på bild också :heart Att hon blivit så stor
nq4G8NE.jpg


Hon går ännu med sin son på dagarna. Planen för oss är igångsättning i Mars någon gång med hennes PT, sen får vi se om jag hinner rida henne något innan Unghästtestet som går av stapeln i mitten av Maj. Längtar tills jag får sitta på henne. Hon är dotter till min äslakde W, och jag ser så fram emot att se om hon ger samma känsla som hennes mor gjorde.
 
@DressageNerd så fin! :love: Vad förväntansfullt också med ridningen. :)

Vi tog vår först mer samlade galopp i söndags. :love: Vilken känsla! Red på golfbanans grusvägar där man kan ligga länge i trav eller galopp vilket ju gör all skillnad, mot om man bara får några snuttar här och där. Ingen tävlingsinstinkt heller så vi låg lugnt bakom vårt sällskap som började galoppera ifrån oss men det var inget problem, vi jobbade vidare så fint. :)
Sedan dess har jag haft nackspärr men det är en annan historia. :grin: Man kanske inte ska rida allt man orkar bara för att det är kul... :p
 
Nu har jag anmält min 5-åring till sin första pay and ride. Det är egentligen en hopphäst men jag är lite gammalmodig som tycker att dom ska göra både och (dressyr+hoppning). Skrället är aldrig direkt stressad av saker men hittar på saker HELA tiden och allt händer snabbt. Får väl se hur det går, om vi står mest på två ben eller den överraskar mig och genomför det med bravur :D
 
Vi har mängder med snö! :love: tyvärr ingen hel släde dock. Men har galopperat i snön på ett fält där vi tagit någon galopp innan... Fröken vet vad man ska göra på fältet nu. :D Så härligt när man bara flyter fram helt ljudlöst, och så bra träning. Får bara ta det lite varligt så det inte blir för mycket. :)

Blev ingen träning i helgen pga snöyran, hoppas på nytt tillfälle snart!
 
Min femåring har utvecklats massor i vinter och har nu ett par veckors välförtjänt vila. Två dressyrträningar har vi varit på, mest miljöträning med ridhus och mycket att titta på men också fått bra hjälp! Målet i sommar och höst är någon dressyrstart, att hoppa in henne och sen kanske någon pay and jump och startfälttävlan.
 
Håller på för fullt med igångsättning av Kandi. Longerat några gånger och idag blev det första passet tömkörning sedan i höstas. Kandi skötte sig toppenbra och maken behövde bara leda första varvet och sedan kunde jag köra själv. Jag ställde inte så stora krav på fröken så här första gången. När vi blir lite varma i kläderna vet jag mer hur mycket stöd hon behöver på tömmen etc för att jobba henne mer korrekt. Är dock nöjd med dagens insats. Känns som om hon mognat lite, men så här i alla fall 5 nu - även om jag inte hunnit med hennes utbildningstakt så som jag önskat.

Letar efter en medryttare som är unghästvan - tyvärr inget napp. Alla vill ha en tävlingsfärdig kuse att rida runt på ;).


/Lizzie
 
Får visst flytta in här med min kille.
Jag har blivit mamma åt en pojke som fyller 5 år i år och vet inte om han håller, hur han kommer hålla eller vad hans framtid visar oss. Fick han gratis, inga papper, ingenting och vi har haft motgång sen dag ett. Först fick han sk falsk kvarka efter bara några veckor här då någon troligen gav honom en förkylning som small ut rejält på honom då han grundvaccinerades samtidigt.
Så han fick stå rätt snabbt inpå inflytt och började falla ur, på det mask och fallit ur och stallet strulade med få iväg kolla masken och tog 2 veckor på sig ge oss var så nu får man äntligen maska honom och han ska få gå i egen hage med fri tillgång och mumsa en tid framöver.
Ovanpå detta är han inte vacker i modell, lätt karprygg, raka haser och bog samt stel och rör sig inte helt rent. Behandlats en gång och vi kollat igenom honom. Tanken är boka in han på klinik för en rejäl genomgång om några veckor när han fått tillbaka hull och ork lite. Så tvekat om vi ska flytta in eller inte men vi gör det och hoppas vi blir kvar i detta gäng länge. Positivt se framåt. :)
 
Jag hoppar in i denna grupp också nu med min kille på snart 5 år(i maj). Han är en kallblodstravare som inte kom till start ens då han inte har någon tävlingsinstinkt och är ganska så bekväm. :angel::angel: Han reds in lite förra våren och vilade sen under sommaren till jag köpte honom 1 september. En stor(160 cm just nu)och snäll nallebjörn som förhoppningsvis kommer hänga med mig i många år. :love:
Jag har tagit det ganska lugnt med honom sen han kom hem och har mestadels tömkört både i skogen och på ridbana varvat med promenader och lite ridning. Han var ganska smal och omusklad när han kom så har velat bygga upp honom lite innan jag rider honom mer. Tanken är att öka på träningen och utbildningen lite mer nu och sen ge honom en längre vila. Han har fått vila kortare perioder såklart fram till nu också. ;)
Har inga tävlingsambitioner utan målet är en frisk och hållbar kompis i många år framöver bara. Han är en fantastisk individ som fångat mitt hjärta totalt. :love::love:
28807
 
Vad kul att läsa uppdateringar och nya hästar! Inte den mest aktiva tråden men den kanske kan bli det nu. :D

Vi tuffar på med medryttare och själva. Hon sköter sig så fint. :) Lite testig och passar på ibland med den mer oerfarna medryttaren, den mer erfarna medryttaren rider överallt - barbacka. :o I trafik, förbi stor byggarbetsplats, i alla gångarter. Så kul!

Var iväg på långritt vid påsk med andra nordsvenskar. Lastar och kör själv vilket känns sååå skönt. Har inte ridit ut i stor grupp innan och jag vill inte låta henne dra iväg i sin snabba obalanserade trav utan travade väldigt kort, och i galoppen orkar jag inte om det går fort, så alla red om oss hela tiden. Det gick helt utan problem och då är hon van att alltid gå först med vårt vanliga sällskap. Så stolt över min gumma. :)
28963


Och! Nu har jag äntligen hittat en passande bomsadel (hopp) och efter en ridtur är jag enormt hoppfull. Har fått så himla ont i höfterna innan och behövt hoppa av och gå, men nu kände jag ingenting. :love: Vilken befrielse!
 
Senast ändrad:
Min plan att börja konditionsträna min kille får skjutas på framtiden lite. Dels har han lyckats få en av framskorna sned i ena traktarmen så lär vänta på hovslagare att fixa det och dels lär jag justera min egen kropp då jag är sned på något vis. Känt av smärta och kramp i höger ben och fot ett längre tag och nu sett på bild bakifrån varför. :meh: Troligen höften som behöver rättas till och väntar med att rida till det är gjort så jag inte snedbelastar killen mer. Synd man inte är gjord av pengar för det får vänta till jag får in mer. :meh:
Bara skon är fixad får vi jobba med konditionen via tömkörning så länge. Han har även rispat sig själv på ena bakbenet så det sprattlas väl endel i hagen gissar jag och han har nyligen fått större skor som kanske också påverkar. När han kom i september var han barfota och hovarna gick sönder så mycket att det inte gick att sko honom fullt ut förrän i november. Sen dess har han kommit ikapp och hovarna ser numera normala ut igen och har växt så han fick 3:or sist. Nu blir det boots i hagen till han hittat bättre balans och styrka. :yuck:
 
Kandi fick igår träffa min beridare. Trots att det är ett år sedan Kandi hade ryttare på ryggen, så skötte hon sig superbra. Hon kom ihåg vad som förväntades av henne och inga konstigheter. Beridare började med att hänga på henne för att se hur Kandi reagerade, men hästen var hur obrydd som helst. Nu ska min beridare rida Kandi två gånger i veckan tills hon är så igång och gamla matte kan rida O_o.

Man blev glad av att titta på ekipaget när de fräste runt i gräspaddocken. Kandi såg SÅ himla nöjd ut under ridpasset. Kommer bli jättebra när hon väl är mer riden 😍.

/Lizzie
 
Red långtur i helgen och stötte väl på det mesta. :D Red förbi eller genom flera gårdsplaner, mer eller mindre trångt med griplastarvagnar och traktorer igång, en stor hästgård, en ännu större gård med rivet stall där de schaktade grus och jord med grävmaskiner och man måste rida via gårdsplanen. Trafik, cyklister, joggare, terränghinder (ja vi hoppade minihinder :D ) och en bro med rinnande vatten under.

Har inte vågat rida någon sådan runda själv än men är så nöjd eftersom hon alltid får gå först och hon gör det med bravur. :) Skyggade för två saker. En sten och en stubbe. :rofl: är också jättenöjd med sadeln! Visst var det stelt på slutet men jag hade inte sådan smärta i höfterna, det är ju helt ljuvligt.

Hon gick också en ridlektion i veckan med ena medryttaren så det är full fart nu för damen. :) Dock endast ridning, har inte varit sugen på att köra men det kommer nog det med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp