Grundutbildning Födda 2014 del 3

På lördag ska vi på träning i ridhuset, tömkörning och ridning. :) Ska bli riktigt kul! Har inte varit iväg från gården på lääänge. Hon börjar verkligen göra framsteg i ridningen men kan samtidigt vara ett sånt envist litet sto så man blir tokig. Det är en envis ras och stona kan ju vara en klass för sig! Det är kul dock att hon börjar gilla mer och mer att bli riden och hon är så nöjd när hon börjar komma till arbete. :)

Sen ser man filmer på dressyrunghästar som gör galoppslutor och får bara konstatera att min inte är byggd så. :p Man blir ju avis på hur lätt halvblodet har för sig, särskilt i galoppen. Men det ger ju lite kämpaglöd också. ;)

Träningen gick jättebra! :) Var väldigt pigg, spänd och lite svår en stund tills hon fått koll på allting. Var ju längesen vi var iväg nu. Sen gick hon som en klocka. :) Hon fick gå som trygg häst över tyg på marken åt hästar som var mer rädda. Var extra svår i tömkörningen och fick lite hjälp med det, sticker ut bogarna och vill inte samarbeta riktigt. Ridningen kändes toppen! Börjar verkligen bli mer lydig på hjälperna, både snabbare respons och kräver mindre hjälper.

I början av februari kör vi igen, denna gång med instruktör även i ridningen vilket jag verkligen ser fram emot! Då kanske jag kan få lite ridbilder också. :d
IMG_20190105_112329616.jpg

@Chili Hon är så fin! Ju mer du skriver om din lilla tjej, desto kärare blir jag. :love: Vad KUL att komma igång med träning igen, det är ju så himla jättemegaroligt att träna och lära sig (och hästen) nya saker. Lite avis här va! ;)

Men hallååå Buke! VET NI vad som hände i helgen?! Nej, det vet ni så klart inte ännu, men hör här! Min Ior reds ju nästan in av en kompis dotter (skritt och trav) och han var väldigt okomplicerad, tills han blev skrämd av något och ryttaren åkte av och gjorde illa sig. Han var egentligen fortsatt okomplicerad efter det, men tjejen behövde återhämta sig och ville sedan inte fortsätta (förståeligt). Efter ett tag skickade jag iväg honom till en tjej i ett par månader men jag tror inte att han trivdes där för hon beskrev honom som väldigt spänd och reaktiv och hon kom inte så långt.

Detta var i somras och sedan dess har det inte hänt mycket. Han står långt bort från mig och jag kan inte vara ute så ofta så min kompis/stallägare har jobbat lite grann med honom, men han verkar inte helt fräsch (trots ua på böjprov) så vi har inte gjort många knop. Börjat tömköra lite i skritt bara.

Nu i helgen var det för halt för tömkörning så vi provade lite sadlar osv istället, tänkte "börja om" lite med inridningen och hänga på honom... men det gick så bra så det slutade med att jag satt upp.

För första gången. Mesiga jag har för första gången suttit på min unghäst. :love: Och det gick jättebra! Lite lätt undrande när vi började hänga i sadeln men vi väntade ut honom och sedan var han helt avslappnad, stod med sänkt huvud, avslappnad mule och utan att hålla andan.

Det var ju bara en liten stund, max några minuter, och även om vi inte kommit tillnärmelsevis lika långt som många av er antar jag att ni förstår känslan. :D

Han vilar ett bakben på bilden så därför är vi lite "sneda".

Bifogade filer

@Stereo Tack! :heart visst är det kul med framsteg! Spelar ju nästan ingen roll vad det är, framsteg är alltid härligt! Jättekul att du suttit på din fina kille. :)

Vi tog ett pass på banan i söndags och hon var så fin från start. Lydig på hjälperna och inte lika vinglig längre, lite mer stabil på både rakt och böjt spår. Tog galopp i båda varven med. :) Jag är så fruktansvärt dålig på fattningar bara. Fått dåliga vanor av bockande hästar och hon kan också dra till en bock första steget, men inget man flyger i backen av så jag måste verkligen sätta mig på rumpan och räta på mig! Kryper ihop och sitter i stolsits. Suck.

Ser fram emot träning 2 februari! Då ska tränaren få tjata på min sits. 😊 Efter passet red vi ut en sväng också och hon var helt avslappnad. Sååå skönt efter senaste tidens ångest och skräck om vi ridit ut själva. Kanske bor det inte hästätande hundar eller andra monster bakom varje sten?

Härlig ridtur i solen idag. L har verkligen bättre kondition och styrka. Tog en lång tur med sällskap med gott om trav och galopp. :d min dam verkade kunna ha galopperat hela vägen. :o Fick mest hålla igen, hon powerwalkade hela vägen. Men så himla fin i trav och inte minst galopp! Börjar få upp henne och kan ta ner tempot lite där. Verkligen så kul att rida.

Vi har haft en stor olycka i stallet tyvärr så nu vill man njuta av varje stund hästen får vara frisk. :heart Det är lätt att glömma eller ta för givet. Just nu ser jag fram emot våren jättemycket. Har två, tre långritter att åka på i distriktet plus ridhusträning. :) Vore kul om fler ville uppdatera vad ni gör eller har alla vintervila? :)

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

• En vecka kvar

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos