Födda 2014 del 3

Nu har jag suttit på Lizette i alla gångarter :up: Hon tog väl hand om mig, och sedan gick hon på nya transporten också så det var en check inför lördagens visning.
Det finns mycket att jobba på (inte minst med mig). Men det ser jag fram emot. Synd bara att jag inte har något ridsällskap ute för tillfället, jag tror inte nuvarande eller tidigare utbildare har ridit henne ute mer än någon gång.
 
Här ska vi ta första ridturen idag efter lite vila. Kan bli spännande. :D

Hoppas det gick bra!

Just när man skall igång med de "unga hästarna" efter vila känner jag att lite vad som helst kan hända :p Ibland har de glömt allt, eller kommit på att det minsann inte går att skritta, alternativt att pallar äter hästar :rofl: När jag lärt känna min lite mer skall jag lära henne ställa up vid pallen, så kanske vi kan skippa det sistnämnda scenariot :laugh:
 
:nailbiting: Nu börjar jag bli väldigt spänd inför i morgon. Jag har ändå tävlat mycket och aldrig varit särskilt nervös, men det är kanske värre att stå vid sidan om och låta någon annan göra :nailbiting: Bara hon sköter sig! *dör*
 
Hoppas det gick bra!

Just när man skall igång med de "unga hästarna" efter vila känner jag att lite vad som helst kan hända :p Ibland har de glömt allt, eller kommit på att det minsann inte går att skritta, alternativt att pallar äter hästar :rofl: När jag lärt känna min lite mer skall jag lära henne ställa up vid pallen, så kanske vi kan skippa det sistnämnda scenariot :laugh:
:rofl: Hon är ju väldigt cool ändå min madame. Men efter graviditeten var hon rätt nervig att rida ut på, och jag var ringrostig. Det tog ett litet tag och vi har mest ridit med sällskap men nu är det avslappnat igen och hon känns inte som en tickande bomb som bara letar chanser att springa hem igen. :) Så allting gick väldigt städat till och idag hade vi en till trevlig tur på tu man hand. Vi tog oss över ett dike vilket hon tyckte var en extremt dåig idé, men det krävdes ganska lite övertalning så klev hon över (nej hon behövde inte ens hoppa :p). Efteråt var hon mäkta stolt över sig själv. :D

Angående pallar så är det snarare Lycka som är en pallmördare. Hon skiter fullständigt i den. Kliver gärna rakt på den eller backar över den. 😏 Hon gör så med det mesta faktiskt, på gott och ont. Att hon kan skada sig ligger inte i tankemönstret...

Åh att stå bredvid, hade tyckt det var jobbigt. Skönare när man har saker att greja med och förberedelser att göra. Men är alldeles övertygad om att det kommer gå jättebra! Pepp pepp!
 
Det mesta som kunde gå fel gjorde det igår! Först hann vi nästan inte mäta henne innan start, men desto bättre var att när man strök 1 cm för skor så höll hon 172 cm :up: Efter det var ryttarinnan inne och hoppade en annan häst när vår starttid kom så vi fick hiva upp sadel och ryttare och in i ridhuset direkt, vilket inte är så bra med en häst med lite sadeltvångstendenser. Gångartsprovet gick därmed som man kunde vänta sig, spänt och inte så bra. Rättvis poäng med tanke på vad som visades upp, 7-6.5-7. Tråkigt, men vad gör man? Exteriört gick det bättre, han tyckte hon var fin. 8-8.5-7.5 :D
Idag Red jag hemma för första gången. Sköt rygg ett par steg efter uppsittning, men gick sedan bra framåt. Hon är väldigt oliksidig, vilket skall jobbas med. Blev lite studs och bock i ena galoppen, men det var ryttarfel så det håller jag inte emot henne.
 
Det mesta som kunde gå fel gjorde det igår! Först hann vi nästan inte mäta henne innan start, men desto bättre var att när man strök 1 cm för skor så höll hon 172 cm :up: Efter det var ryttarinnan inne och hoppade en annan häst när vår starttid kom så vi fick hiva upp sadel och ryttare och in i ridhuset direkt, vilket inte är så bra med en häst med lite sadeltvångstendenser. Gångartsprovet gick därmed som man kunde vänta sig, spänt och inte så bra. Rättvis poäng med tanke på vad som visades upp, 7-6.5-7. Tråkigt, men vad gör man? Exteriört gick det bättre, han tyckte hon var fin. 8-8.5-7.5 :D
Idag Red jag hemma för första gången. Sköt rygg ett par steg efter uppsittning, men gick sedan bra framåt. Hon är väldigt oliksidig, vilket skall jobbas med. Blev lite studs och bock i ena galoppen, men det var ryttarfel så det håller jag inte emot henne.
Vad trist att det blev så dålig uppladdning! Men skönt att ni är nöjda exteriört i alla fall. :) Blev själv väldigt stressad på treårs premieringen för kön till mätningen gick sååå långsamt. Sen fick vi stå länge i kön till körprovet. Stressande när man är novis! Men de väntade så att alla hade hunnit göra körprov innan visningen. Fördelen med något mindre arrangemang än det nog är på halvblodssidan. :D
 
Åh jag behöver inspiration! Behöver rida lektion när vi kommit igång men jag har så dålig ork så jag vill ju öva lite hemma först så jag orkar en hel lektion. Men när jag rider själv ger jag upp så fort. Orkar inte hålla koncentrationen för att rida bra vägar, vara noggrann eller planera min ridning. Rider med dålig hållning och ger efter direkt när hästen gör rätt. :cautious: Tips? Hjälp? Hur planerar ni ett ridpass på banan eller för all del i skogen?
 
@Chili Jag och tjejen som hjälper mig med min ridning har analyserat vad vi tror Liz behöver för träning för att bygga upp sig, och utifrån det utformar jag våra pass ihop. Hon är svag i rygg och bakkärran, samt stor och inte helt självbärig, så just nu går hon på linan i lugnt tempo med Equiband två dagar i veckan med fokus på att hitta tempot där bakbenen är med och driver, samt att hon skall börja sänka sig och stretcha överlinjen. Under ridpassen fokuserar jag på halvhalterna, att hitta rätt tempo och att få henne mjuk i sidorna genom att rida på stora åttan med övergångar och lite pust emellanåt. När hon hittar sin egen bärighet mer och inte längre vill att jag skall balansera henne varje steg skall vi börja med lite fler/snabbare övergångar och lite små/större steg, samt introducera bommar, men begär jag det nu får jag bara en trött häst som hamnar i handen.
Försöker analysera och utvärdera varje pass efteråt, fråga mig om jag fick igenom det jag ville, och om inte, var felade det? Vad kunde jag gjort annorlunda? Till exempel hade jag igår lite problem med att hon rann iväg vid X (där man byter varv på åttan) och inte tog halvhalten/välter åt höger. Det slog mig inte då när jag satt på, men när jag tänkte igenom passet efteråt insåg jag att jag borde såklart lagt in skrittövergångar där tills hon börjar svara för sitsen istället för att luta sig och gå för fort. Nu kan jag göra det nästa pass, om vi hamnar i samma situation igen :)
Utan hjälp från utomstående tryter min motivation direkt skall jag erkänna. Jag tycker det är ovärderligt att få diskutera det jag känner med någon som också ser hästen och mig. Jag är nog en sån som gärna hade haft en coach tillgänglig varje ridpass... Jag lever för den långsiktiga utvecklingen, och vill alltid ha både kortsiktiga och långsiktiga mål uppsatta. Mina kortsiktiga mål nu är:
1 - Få henne att ta för sig mer i skritt
2 - Hitta tillbaka till min sits
3 - Hitta balansen
4 - Hitta ställningen
5 - Börja känna på galoppen

Långsiktigt vill jag börja träna för B-tränare i vinter, och starta henne nästa år, om hon inte skall säljas.
 
@DressageNerd Vad intressant att läsa! :) Jag hade också gärna haft en tränare jämt och ständigt. :D Ena medryttaren har tagit någon lektion och jag har tittat på, så vi har diskuterat hästens svagheter rent kroppsligt efteråt. Sen är hon ju inte så utbildad heller, men hon har vissa olikheter osv som man behöver tänka på. Har också en fd ridlärare i stallet som jag ridit för två gånger efter graviditeten, men nu har vi fallit ur igen och jag har dålig styrka för en ridlektion. Vi i stallet är bra på att bolla med varandra men det blir ju inte lektionsridande på det viset. Inser väl dock att jag borde "offra" att rida en lektion eller två trots att jag inte kommer orka så länge bara för att komma igång, få inspiration och få hjälp att lägga upp ridpassen så jag inte ger upp för tidigt. :idea:

I morgon kommer en kiropraktor på veterinärens rekommendation då hon är väldigt spänd i länden. Hon har tidigare haft en liten låsning i länden, jag antar att det behöver behandlas regelbundet. Har därför bara skrittat eller promenerat för hand senaste veckorna. Hon är också satt på seriös bantning på inrådan av veterinären vilket faktiskt går väldigt bra såhär mitt i sommaren. :) Har också börjat stretcha/få henne att lyfta/sänka ryggen innan och efter ridning, tycker att jag redan märker skillnad av det i hur fri och gungande hon känns i skritten. :) VI har även bytt sadel och upplever positiva skillnader. Ser väldigt mycket fram emot att komma igång igen. Har ju tagit B96 och allt för att kunna åka till ridhuset och har en barnvakt som gärna följer med och passar barn och filmar/fotar. Inga mer ursäkter för mig. :p
 
Utbildningen av Kandi går framåt :D . Även om Kandi ska bli "tantdressyrhäst" så anser jag att det är viktigt att hästen blir inhoppad av hoppryttare och sedan hoppas regelbunden - inte av matte dock :angel:. Beridaren är hoppryttare och idag blev Kandi inhoppad. Hästen har travat över bommar, och i dag ökade vi svårighetsgraden med att lägga upp en bom på typ 30 cm höjd. Det tog några språng, men så förstod hon vad det hela gick ut på. Här kommer en filmsnutt på slutet av hoppövningen. Ekipaget tog ett sista språng efter att jag slutade filma och jag ångrar att jag inte fortsatte filma. Det var så himla tydligt att polletten trillade ner ordentligt på Kandi, Hon hade en helt annan bjudning mot hindret och taxerade in sig själv innan hon hoppade. Det var faktiskt häftigt att se. Till och med min man såg skillnaden i hur hon tog sig an hindret - och han är inte van att kolla på hästhoppning direkt.


Nu blir det två pass hos beridaren under kommande vecka, sedan blir det välförtjänt vila och bete för fröken.

/Lizzie
 
Utbildningen av Kandi går framåt :D . Även om Kandi ska bli "tantdressyrhäst" så anser jag att det är viktigt att hästen blir inhoppad av hoppryttare och sedan hoppas regelbunden - inte av matte dock

Håller helt med dig att även om hästen ska bli dressyrhäst så hör det till i utbildningen att bli inhoppad. De flesta hästar tycker det är superkul, sen om dressyrhästar inte alltid är såna jättestjärnor på att hoppa är en annan sak :angel::D
 
Håller helt med dig att även om hästen ska bli dressyrhäst så hör det till i utbildningen att bli inhoppad. De flesta hästar tycker det är superkul, sen om dressyrhästar inte alltid är såna jättestjärnor på att hoppa är en annan sak :angel::D

Man får ju mer att välja på när det gäller träningsupplägg etc om man låter dressyrhästen hoppa. Jag har bett beridaren även åka iväg på någon liten hopptävling i höst om allt går enligt plan. Att kunna skutta över 80-90 cm på någon clear round borde Kandi kunna göra. Jag kan också tycka att det är ett bra sätt att träna på att vara på en tävlingsplats utan att det blir så himla långrandigt. Det är ju lite snabbare puckar på en hopptävling än på en dressyrtävling. Har jag fått för mig i alla fall :angel:

/Lizzie
 
Mina ”dressyrpass” ser väldigt lika ut dina. Det behöver hända en del för att ponny ska orka lyssna men också för att inte matte ska säcka ihop totalt. Vi har ju haft närmare ett års vila och tror ponny är i bättre form än matte hehe..

Mem ibland när jag har noll fantasi gör jag så tråkiga saker som att faktiskt bestämma att innan jag börjar trava skall jag göra 10 halter i varje varv, x antal övergångar i trav osv. Det brukar få igång bakdelen bra på min så att man kan köra åttan, lite serpentiner osv tills hon hittar balansen och ”lunken” i arbetstrav.

Har equibandet till hjälp då jag ju själv har rätt dålig balans men försöker att träna just den när jag känner att hon blir lite bärig, känna efter att jag har balansen rätt när vi svänger för att hon ska klara av att gå hela åttan i balans, hittar inte jag det kan jag ju inte begära det av henne heller.

När jag rider ut försöker jag sitta lite onödigt mycket i lätt sits, för att få lite bättre kontroll över bäckenbotten, men även göra lite övningar för att själv bli loss i bäckenet.

Sen försöker vi nu hitta en bra strategi för Galoppfattningarna :)
 
Man får ju mer att välja på när det gäller träningsupplägg etc om man låter dressyrhästen hoppa. Jag har bett beridaren även åka iväg på någon liten hopptävling i höst om allt går enligt plan. Att kunna skutta över 80-90 cm på någon clear round borde Kandi kunna göra. Jag kan också tycka att det är ett bra sätt att träna på att vara på en tävlingsplats utan att det blir så himla långrandigt. Det är ju lite snabbare puckar på en hopptävling än på en dressyrtävling. Har jag fått för mig i alla fall :angel:

/Lizzie

Precis!
Oj vad kul, hoppas att det går bra! Självklart kommer hon kunna hoppa 80-90. Det kan de flesta storhästar i princip kliva över 😁
Haha jo det är ju det, ver ngn tävling en funktionär sa till mig att dom räknade ca en min per ekipage på banan. Lite skillnad mot dressyren där varje program tar väl iaf minst 5 min 😅
 
@lizzie Så pigg och fin hon ser ut! Tycker hoppning och markarbete är superbra för dressyrhästen också, samt att de flesta tycker det kan vara lite roligt :) Hur går det med uppsittningarna?
 
Igår lade jag dressyrsadel på damen, och till min lättnad ligger den rätt bra. Eldtestet blev att sitta upp, men hon verkade gilla den och spände sig bara något steg efter jag kommit upp.
Ridpasset gick jättebra, hon erbjöd fin känsla och vi fick fatt på båda sidorna rätt väl. Coachen var imponerad och sa att hon trott det skulle krävas mycket mer jobb för att se sådana framsteg, så det känns kanon :up: Hon är den sortens häst att blir det rätt en gång och man berömmer så kommer hon ihåg och bjuder på mer av det. Jag gillar verkligen det med henne och hennes två syskon, då jag känner igen det från deras mamma :heart

Vem vet, vi kanske till och med kan starta någon Pay 'n Ride i höst :nailbiting: :eek:
 
@lizzie Så pigg och fin hon ser ut! Tycker hoppning och markarbete är superbra för dressyrhästen också, samt att de flesta tycker det kan vara lite roligt :) Hur går det med uppsittningarna?

Vid ridtillfället ovan, alltså i söndags, så var hon faktiskt inte spänd alls vid uppsittningen. Det går åt rätt håll. Ju mer jag hinner aktiverar fröken med longering och tömkörning mellan ridpasset, desto mer avspänd bli hon. På måndag släpps hästarna på sommarbete och då blir det ett par veckors vila för Kandi. Den 13/7 ska vi iväg på tömkörningskurs för Anders Eriksson - vilket ska bli jättekul! - det blir dock enda aktiviteten för Kandi under juli. Hon kommer må bra av vilan, vi har kört rätt hårt med utbildningen nu i 2 månader så i höst kommer förmodligen uppsittningsproblemet vara ett mindre problem.

Nu ska jag bara tappa 10 kg, så jag kan rida själv :o. Är så förbannad på mig själv att jag inte kan stanna kvar i vikt när jag väl lyckades gå ner :meh:

/Lizzie
 
Igår lade jag dressyrsadel på damen, och till min lättnad ligger den rätt bra. Eldtestet blev att sitta upp, men hon verkade gilla den och spände sig bara något steg efter jag kommit upp.
Ridpasset gick jättebra, hon erbjöd fin känsla och vi fick fatt på båda sidorna rätt väl. Coachen var imponerad och sa att hon trott det skulle krävas mycket mer jobb för att se sådana framsteg, så det känns kanon :up: Hon är den sortens häst att blir det rätt en gång och man berömmer så kommer hon ihåg och bjuder på mer av det. Jag gillar verkligen det med henne och hennes två syskon, då jag känner igen det från deras mamma :heart

Vem vet, vi kanske till och med kan starta någon Pay 'n Ride i höst :nailbiting: :eek:

Kandi är likadan. Får hon bara beröm när hon gör rätt så trillar polletten ner och hon vill fortsätta göra rätt.

/Lizzie
 
@lizzie vad snygg hon är :love: ser ju superfint ut!

Här har vi fått behandling av kiropraktor, samma låsning i korset som tidigare. Så härligt att se att hästen var öm innan behandling och efter behandling reagerade hon inget alls. Att det kan vara sån skillnad direkt. :) Nu är det allt fokus på liksidighet så att vänstersidan blir stark och kan hjälpa till att undvika låsning igen. Men det blir behandling när det behövs, kanske en gång om året. Var två år sedan sist.

Håller på att köpa en bra tömkörningsgjord med, den vi har nu snurrar och har inga låga ringar. Går mycket bättre när vi tömkör med låga tömmar. Har sålt en sadel och tänkte passa på att köpa lite saker jag velat ha länge. Även lädertömmar att köra med och ett riktigt körträns står på listan. För nu ska vi banne mig komma igång med körningen igen.

Har också en bekant som vill ha med oss på hopplektion med våra unga nordsvenskar, så det ska vi göra när vi kommit igång mer och hennes har sommarvilat. :) Ska nog åka och kolla på lektioner idag också på ett träningsläger och ser det trevligt ut kanske vi hittat en dressyrtränare. :) En bit att åka men smidig väg dit. Känner mig full av inspiration!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp