Bukefalos 28 Ă„r!

Födda 2022

Screenshot_20230904-230310_Video Editor.jpg


M och Calle đŸ„° (och en till buddis)

Resan gick jĂ€ttebra förutom ett "litet" mishap i början, nĂ€r vi precis lastat honom och skulle köra ivĂ€g sĂ„ var vĂ€gen blockerad av nĂ„gon som hĂ€mtat en annan hĂ€st pĂ„ betet och som bestĂ€mt sig att de skulle lasta den precis dĂ€r vi skulle köra... Vi fick stanna ett litet tag och hĂ€starna började gnĂ€gga till varandra, varpĂ„ M blev stressad, reste sig och fick frambenen över bommen. 🙈 Som tur var löste bommen ut sig, men sedan gick han upp igen, försökte komma framöver men var ju fast i grimmskaftet, sĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt lyckades han vĂ€nda sig, ta loss mittstolpen i transporten, och hamna bak och fram!?! Kan sĂ€ga att jag hade hjĂ€rtat i halsen nĂ€r jag sprang fram till transporten för att kolla hur det gĂ„tt med honom, men otroligt nog blev det bara nĂ„gra smĂ„ skramor pĂ„ benen. 🧡 SĂ„ sjukt irriterad dock pĂ„ dom som stĂ€llt sig mitt i vĂ€gen, de trodde tydligen att vi redan Ă„kt, men man behöver vĂ€l inte blockera en utfart Ă€ndĂ„?! Och det ska SÅ litet till med unghĂ€star att sĂ„dant kan hĂ€nda....

Men sedan lastade min lilla prins snĂ€llt pĂ„ igen nĂ€r vi satt ihop inredningen i transporten, och stod fint och lugnt hela vĂ€gen ner till Halland, inkl en timmes vĂ€ntan i tullen och lĂ„nga köer pga trafikolycka. ❀ SĂ„ himla duktig liten pojke. đŸ„° Ska bli kul att rida in honom om ett par Ă„r, vi fĂ„r se om han Ă€r lika lĂ€ttsam dĂ„.
 
Verkning för Leia idag, hon var lite smÄstökig tills matte hittade ett myggbett att klia. ;) Ett tag var det sÄ skönt att hon gick upp pÄ tÄ med vÀnster bak, samtidigt som hovis verkade höger fram. Men stÄ pÄ tvÄ ben Àr inga bekymmer, hon Àr vÀldigt vÀlbalanserad.

Som vanligt var hon besviken över att vi inte gjorde nÄt mer. Men stallÀgaren hÄller pÄ och bygger en trailbana i en extrahage, med dÀck, vattenhinder, lastpallar etc. Kommer bli perfekt trÀning för Leia nÀr den Àr klar. :love:
 
Min lilla har verkligen mĂ„tt bra av att fĂ„ komma hem. 3 veckor hemma nu, börjar runda till sig ordentligt och vĂ€xer som ogrĂ€s 😅 BĂ€sta Ă€r att kunna gĂ„ ut i hagen pĂ„ bara nĂ„gon minut, klia och sen kunna gĂ„ in igen. Även om hon inte var lĂ„ngt bort innan Ă€r det skillnad.

Dock lyckades hon vid hopslĂ€ppet med kompisarna bli sparkad pĂ„ bogen. Gosh vilken dĂ„lig hĂ€stĂ€gare jag kĂ€nde mig som. HĂ€r ville ju jag bara att hon skulle fĂ„ sĂ€llskap och sĂ„ blir det en spark i stĂ€llet.â˜č
Det var en olyckshĂ€ndelse, den andra hĂ€sten var inte aggressiv eller sĂ„. Emeri kom bara lite nĂ€ra en av de andra nĂ€r de galopperade runt i hagen och den andra hĂ€sten skickade ut ett bakben. TrĂ€ffade snett pĂ„ bogen och gjorde tydligen galet ont pĂ„ den lilla - blev en rejĂ€l lĂ„rkaka med lite hĂ€lta men det la sig pĂ„ ett par dagar och hĂ€starna Ă€r kompisar igen och Emeri Ă€r pigg och glad. 😁

IMG_20230905_070107.jpg
 
Ska faktiskt trĂ€ffa Ella för första gĂ„ngen sedan april i helgen 😊 Blir kul och se hur mycket hon vĂ€xt under sommaren. Hon ska fotograferas och filmas innan hon sĂ€tter vinterpĂ€ls.

Det Ă€r förvĂ„nade att hon inte Ă€r sĂ„ld Ă€nnu 🙈 De förstĂ„r inte varför, en trevlig snygg hĂ€st som dessutom Ă€r lĂ€ttkörd ..
 
HĂ€lsat pĂ„ Super-Nova idagđŸ„°

Jag tror hon börjar fĂ„ exem. Kliat sig i huvudet, manen och lite i svansen. 😱 hoppas det Ă€r nĂ„got hon inte tĂ„l dĂ€r hon stĂ„r nu
.. Ă€r enormt insektstryck.

Fick springa lite lös ridbanan, jÀttekul!

Hon Àr iallafall hur snÀll som helst. Tar in sjÀlv i stallet, binder upp och duschar, schamponerar med probschampo. Lite lÀskigt med bakbenen men slÀppte det snabbt. PÄ mÄndag kommer hon hem igen, hoppas hon ÄterhÀmtar sig lite frÄn kliandet nÀr jag kan smörja ordentligt varje dag.

TĂ€nk att hon varit sĂ„hĂ€r litenđŸ„°


IMG_3876.jpeg
 
HĂ€lsat pĂ„ Super-Nova idagđŸ„°

Jag tror hon börjar fĂ„ exem. Kliat sig i huvudet, manen och lite i svansen. 😱 hoppas det Ă€r nĂ„got hon inte tĂ„l dĂ€r hon stĂ„r nu
.. Ă€r enormt insektstryck.

Fick springa lite lös ridbanan, jÀttekul!

Hon Àr iallafall hur snÀll som helst. Tar in sjÀlv i stallet, binder upp och duschar, schamponerar med probschampo. Lite lÀskigt med bakbenen men slÀppte det snabbt. PÄ mÄndag kommer hon hem igen, hoppas hon ÄterhÀmtar sig lite frÄn kliandet nÀr jag kan smörja ordentligt varje dag.

TĂ€nk att hon varit sĂ„hĂ€r litenđŸ„°


Visa bifogad fil 127605

Hoppas verkligen att det bara Àr det extrema insektstrycket just nu och inte eksem. :(
 
Visa bifogad fil 127359

M och Calle đŸ„° (och en till buddis)

Resan gick jĂ€ttebra förutom ett "litet" mishap i början, nĂ€r vi precis lastat honom och skulle köra ivĂ€g sĂ„ var vĂ€gen blockerad av nĂ„gon som hĂ€mtat en annan hĂ€st pĂ„ betet och som bestĂ€mt sig att de skulle lasta den precis dĂ€r vi skulle köra... Vi fick stanna ett litet tag och hĂ€starna började gnĂ€gga till varandra, varpĂ„ M blev stressad, reste sig och fick frambenen över bommen. 🙈 Som tur var löste bommen ut sig, men sedan gick han upp igen, försökte komma framöver men var ju fast i grimmskaftet, sĂ„ pĂ„ nĂ„got sĂ€tt lyckades han vĂ€nda sig, ta loss mittstolpen i transporten, och hamna bak och fram!?! Kan sĂ€ga att jag hade hjĂ€rtat i halsen nĂ€r jag sprang fram till transporten för att kolla hur det gĂ„tt med honom, men otroligt nog blev det bara nĂ„gra smĂ„ skramor pĂ„ benen. 🧡 SĂ„ sjukt irriterad dock pĂ„ dom som stĂ€llt sig mitt i vĂ€gen, de trodde tydligen att vi redan Ă„kt, men man behöver vĂ€l inte blockera en utfart Ă€ndĂ„?! Och det ska SÅ litet till med unghĂ€star att sĂ„dant kan hĂ€nda....

Men sedan lastade min lilla prins snĂ€llt pĂ„ igen nĂ€r vi satt ihop inredningen i transporten, och stod fint och lugnt hela vĂ€gen ner till Halland, inkl en timmes vĂ€ntan i tullen och lĂ„nga köer pga trafikolycka. ❀ SĂ„ himla duktig liten pojke. đŸ„° Ska bli kul att rida in honom om ett par Ă„r, vi fĂ„r se om han Ă€r lika lĂ€ttsam dĂ„.
Oj, vilken tur i oturen!!

Det bÀsta Àr dock att det slutade vÀl. Pust!

Man blir svettig för mindre nÀr det gÀller unghÀstar.
 
Oj, vilken tur i oturen!!

Det bÀsta Àr dock att det slutade vÀl. Pust!

Man blir svettig för mindre nÀr det gÀller unghÀstar.
Hon blev rĂ€dd för korna som kom fram ur dimman 😂 Hon gillar inte kor helt enkelt och nu sĂ„g hon inte den för ens det kom upp till staketet. Hon började bocka och samtidigt sĂ„ lyckades hon hamna med frambenen i dikeskanten. Sen la hon sig helt lugnt ned i diket och lĂ„g dĂ€r helt lugnt tills vi hade selat av och drog upp henne 😂 Hon Ă€r bra roligt alltsĂ„, det flesta hĂ€star hade fĂ„tt panik men inte hon. Sen selade vi pĂ„ ute pĂ„ slingan lös och sen tog det ett varv till utan problem. Inte en skrĂ„ma pĂ„ hĂ€sten đŸ«Ł Trodde hon hade dött nĂ€r jag kom fram för hon rörde sig inte alls dĂ€r nere i diket.
 
DSC_0181.jpg

SĂ„ hĂ€r ser hon ut efter en sommar pĂ„ bete med jĂ€mnĂ„riga och en Ă€ldre f.d mamma hĂ€st som Ă€r med och fostrar lite bland smĂ„ tjejerna đŸ„° Det var lite oroliga dĂ„ hon varit förkylda sista veckan sĂ„ tyckte de hon hade tappat lite i hull men det Ă€r lugnt. SĂ„ glad att det Ă€r sĂ„ engagerade och verkligen sĂ€tter alla hĂ€star bĂ€sta i fokus jĂ€mt ♄
 
Idag var vi ute pÄ en kort promenad med sele och svanskappa pÄ. Leia brydde sig inte öht, men var lite sur över att vi avslutade sÄ snart. ;) MisstÀnker att jag fÄtt mig en liten arbetsmyra.

Sen kÀnde fysioterapeuten igenom henne. Hon var lite spÀnd i nacken, i övrigt fin. VÀldigt bra magmuskler, jag gissar pÄ att hon galopperar rÀtt mycket i hagen.

IMG_4286.jpeg
 
Stackarn Ă€r överkĂ€nslig mot knott, nu Ă€r jag övertygad. ÅterstĂ„r att se hur kĂ€nslig hon Ă€r, hoppas det Ă€r lindrigt. Hemma nu iallafall sĂ„ vi kan sköta det ordentligt. HĂ€llt pĂ„ Zitch.

SĂ„hĂ€r nöjd Ă€r hon iallafall inne sjĂ€lv i stallet nĂ€r kompisen gĂ„tt ut pĂ„ ridbanan för trĂ€ning 🐮

IMG_7292.jpeg
 
Idag hade jag en kompis pÄ besök som Àven rÄkar vara veterinÀr. :angel: Vi tog oss en tur i vagnen, körde i bÄde skritt och trav. Leia hÀngde med sÄ glatt, Àven nÀr det kom hÀstar i full galopp bredvid eller nÀr sopbilen plötsligt spÀrrade vÀgen. ;)

Sen passade vi pÄ att vaccinera nÀr hon var trött efterÄt, som vanligt nÀr kompis vaccinerar mÀrkte Leia ingenting, men sÄ hade matte gömt en Àppelbit i handen som hon hade 100 % fokus pÄ.
 
Stackarn Ă€r överkĂ€nslig mot knott, nu Ă€r jag övertygad. ÅterstĂ„r att se hur kĂ€nslig hon Ă€r, hoppas det Ă€r lindrigt. Hemma nu iallafall sĂ„ vi kan sköta det ordentligt. HĂ€llt pĂ„ Zitch.

SĂ„hĂ€r nöjd Ă€r hon iallafall inne sjĂ€lv i stallet nĂ€r kompisen gĂ„tt ut pĂ„ ridbanan för trĂ€ning 🐮

Visa bifogad fil 127821
SÄna dÀr tÀckeshÀngare fÄr man vÀl inte ha om gallret Àr öppningsbart? HÀstarna kan fastna med underkÀken i hÀngaren ...
 

Liknande trÄdar

Ridning Hej! Jag behöver rÄd frÄn er som har erfarenheter av senskador och igÄngsÀttning nÀr hÀsten stÄtt lÀnge. Min hÀst som Àr ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
403
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
HÀstnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplÄgeri. Sommaren 2022 gjorde lÀnsstyrelsen en oanmÀld kontroll pÄ grund av att hennes hÀst...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Blyger
·
HÀstvÄrd En hÀst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick Àven botulismvaccin men dÀr Àr intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
899
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
HÀstnyheter Julkalendern frÄn 2022 fÄr en uppföljning dÀr Susanne Reuter ska rida pÄ hÀsten Wilma. Till P4 Skaraborg berÀttar Àgaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp