Bukefalos 28 år!

Födda 2022

Här kommer en uppdatering från mig och Marvin 💐👋
Han släpptes på bete i mitten av maj med sin jämnåriga hingst-kompis och sen i början av juli lyckades Marvin få ett dubbel så stort framknä på vänster ben, litet sår mitt på - in till klinik med koll av djup på såret och röntgen bilder läggs.

Som tur är det inget djupare sår och röntgen såg OK ut, så hem igen med bandage och boxvila i 5 dagar med antibiotika och metacam (Veterinären misstänkte att svullnaden i knät berodde på inflammation/infektion) och vi hade koll på svullnaden efter varje bandagebyte.

Svullnaden minskade ner bra och knät va normalt efter avslutad kur och han kunde gå ut på betet igen (så klart enligt rekommendation av veterinären)

Sen har det flutit på smärtfritt och han njuter av betet ihop med polaren.

Idag har Marvin blivit verkad, skötte sig väldigt bra och kunde t.o.m. stå på ”pinnen” en stund med sista touchen med framhovarna (provade bara dem)

Hoppas att han kan vara ute på bete iaf.september ut 🍀
 

Bifogade filer

  • 3B82A9FC-DE9A-4F92-9FD1-51EF8455475C.jpeg
    3B82A9FC-DE9A-4F92-9FD1-51EF8455475C.jpeg
    365,5 KB · Visningar: 99
Hälsat på idag, o pysslat massor❤️ står som ett ljus på stallgången trots liv o rörelse i stallet. Säger ingenting när kompisarna går ut och hon blir lämnad själv i en box.
Skrittat några varv på ridbanan och klivit över första bommen! 😍 japp, ska bli hopphäst faktiskt 🥰

B2BCA861-D2D7-4725-86CE-7738931F74BB.jpeg
 
@Habina vad händer? var är du?

Jag tog en bukepaus när all skit hände samtidigt. :turd: Det blev ohållbart i stallet och samtidigt kunde jag inte skriva nåt här pga galen stallägare som läste allt jag skrev och hotade mig.

Leia mår bra, hon har flyttat till ett nytt underbart ställe. Första gången hon åkte transport och en ganska lång tur. Men eftersom bästisen var med (och klev på före) så sprang hon glatt uppför rampen och stod sen som ett ljus hela resan. :heart

IMG_4099.jpeg
 
Vi har börjat utforska vägarna runt gården ihop med mamma som tryggt sällskap. Leia går bredvid vagn, på promenad (före mamma) och som handhäst. Sen har vi även premiärhoppat ihop med mamma och bästis, det var så skoj!

IMG_4182.jpeg


Jag har inte riktigt fattat att jag äntligen kan slappna av och njuta av att ha häst igen, men det kommer säkert snart. :)

Nu ska jag läsa ikapp mig och se vad ni andra haft för er.
 
Doris är för tunn istället, ska göra ny kolla masken, nu kommer nya höet in också, hoppas på lite bättre protein annars kommer jag få stödfodra ännu mer, lusern kanske? Hon fick ny sommarhage nyss med mer gräs iallafall.

Är hon för tunn är det energi som behövs. Får de för mkt protein går det åt energi att bryta ned det och då kan de tappa ännu mer. Testa att ge betfor kanske?
 
Är hon för tunn är det energi som behövs. Får de för mkt protein går det åt energi att bryta ned det och då kan de tappa ännu mer. Testa att ge betfor kanske?
Ja så blev det för Fumo, fick lägga på energirikt foder och han blomstrade. Jag har gett henne lite proteinrikt kraftfoder eftersom höet hade lågt protein, men nu går hon ju på gräs så får nog tänka om. Betfor var ju en utmärkt idé!
 
Jag har mätt vid 12 månaders ålder på mina, men läst att man kan göra det mellan 12-18 månader. Leia känns dock väldigt färdig i kroppen redan, en kompis misstog henne för hennes mamma… ;-)

Dålig bild från film, men man får ändå en känsla. Leia springer först. Visa bifogad fil 125253
Får testa med Nova. 👍🏻 hon ser ut som en ettåring fortfarande, men född sent också 😊
 
Vi har börjat utforska vägarna runt gården ihop med mamma som tryggt sällskap. Leia går bredvid vagn, på promenad (före mamma) och som handhäst. Sen har vi även premiärhoppat ihop med mamma och bästis, det var så skoj!

Visa bifogad fil 125248

Jag har inte riktigt fattat att jag äntligen kan slappna av och njuta av att ha häst igen, men det kommer säkert snart. :)

Nu ska jag läsa ikapp mig och se vad ni andra haft för er.
Underbart!!!
 
Min lilla är hemma från betet. ❤️
Tyvärr pga en svullnad precis ovanför carpus på vänster fram. Inte halt och inte om över svullnaden så är nog ingen fara men vill ha henne under uppsikt.

Vilken stjärna hon var när jag hämtade henne. På med grimman, knatade genom halva hagen (800meter kanske) med de andra 11 hästarna efter. Ut ur hagen och sen promenad hem på ca 1 km helt själv som om hon aldrig gjort annat. Så duktig 😍

Att dessutom kunna trycka i henne lite extra mat och ge henne en liten uppfräschning i form av rykt osv känns fint.
Just nu får hon gå i hagen bredvid två andra, vågar inte släppa ihop nu med tanke på benet.
IMG_20230815_065821.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
364
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Dalarna har dömts för djurplågeri. Sommaren 2022 gjorde länsstyrelsen en oanmäld kontroll på grund av att hennes häst...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Blyger
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
881
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Julkalendern från 2022 får en uppföljning där Susanne Reuter ska rida på hästen Wilma. Till P4 Skaraborg berättar ägaren Johan Holmgren...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp